Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag hade en 82:a tills min gode vän skulle klyva ved med den. Då gav den till slut upp. Man ska banka försiktigt på fällknivar....

Hur är kvalitén på nya EKA-knivar, förresten? De har väl flyttat tillverkningen till Kina? Håller de fortfarande måttet?
Man skall nog inte banka alls på fällknivar. Att tillverkningen skulle flytta till Kina och Portugal var tydligen en tidningsanka. Tillverkningen är kvar i Eskilstuna vad jag känner till. Kvalitén är således lika bra eller dålig som tidigare.

Skall man vara ärlig så har EKA:s genomgående tillkortakommande varit dålig passning inne i chassit. Rätt ofta smäller eggen mot fjädern och lämnar ett jack i samband med infällning. Det gäller att hålla i bladet och bromsa det så att det inte smäller ner med sin egen kraft.

~Paul~

Kunde inte låta bli:

JA Hellberg:
MinJAHellbergminibowie2.jpg

Pontus Holmberg:
MinPontusHolmbergminibowie2.jpg

Fällkniven PXLCCos14 green. Bilden visar inte min kniv. Tyvärr kunde jag inte hitta någon bild på den. Modellen är dock densamma.
PXLCCoS.jpg

De två första inropade på Tradera den senare köpt från FAB

~Paul~

A1 vs F1

Vet inte om det här posten egentligen borde ligga i F1 tråden men det här har ju blivit "allmänna knivtråden" så jag postar här. Min fråga eller tanke är i stor grad en replik till DePaul men vem som helst kan naturligtvis flika in.

Paul, Jag tänkte på hur du skrev att A1 på många vis är en ännu sämre kniv än F1. För liten för att vara en bra huggare och för stor för att kunna göra vanliga knivgrejjer. Men är det inte så att F1 är för kort för att hugga och klyva? Tjockheten i F1 har alltså bara med hållbarhet att göra.

När man kollar F1 så verkar det ändå som om A1 är helt ok, för sin storlek, på att klyva och hugga. Absolut är en vanlig Mora och t ex Gränsfors lilla skogsyxa en överlägsen lösning. Men också tyngre. En A1 väger 305 gram att jämföra med yxans 1kg.

Så i ett scenario där du vandrar långt och länge, skulle inte en A1 kunna vara en bra lättviktskompromiss? Den kan skära mat etc (långt från bäst, men kan), den kan klyva och kapa ved (långt ifrån bäst, men kan)

Jag spånar lite av nyfikenhet. Olika lösningar för olika friluftande?
fjäll: multitool eller liten fickkniv
vanlig camping: morakniv
blöt camping: morakniv och yxa/såg
Camping under lång tid och lång distans: multitool och A1

Kolla in Nutnfancys nya recension på A1.
http://www.youtube.com/watch?v=gWR_u7fHhD8

Vill man ha det bästa så gå in på http://www.emersonknives.com/ekTheKnives_Tact.php

De är verkligen inte billiga men man kan ju alltid önska sig en när man fyller jämt. :)
Går att få levererat till Europa.

/Jonas

Emerson gör bra grejer, som du sa inte billigt. Personligen tilltalas jag inte av deras modeller. Möjligen en CQC7-A eller en A100. Alla svarta blad går bort för min del men som sagt, det är mer en fråga om smak.

//PW

Cannonball

Gäst
Vet inte om det här posten egentligen borde ligga i F1 tråden men det här har ju blivit "allmänna knivtråden" så jag postar här. Min fråga eller tanke är i stor grad en replik till DePaul men vem som helst kan naturligtvis flika in.

Paul, Jag tänkte på hur du skrev att A1 på många vis är en ännu sämre kniv än F1. För liten för att vara en bra huggare och för stor för att kunna göra vanliga knivgrejjer. Men är det inte så att F1 är för kort för att hugga och klyva? Tjockheten i F1 har alltså bara med hållbarhet att göra.

När man kollar F1 så verkar det ändå som om A1 är helt ok, för sin storlek, på att klyva och hugga. Absolut är en vanlig Mora och t ex Gränsfors lilla skogsyxa en överlägsen lösning. Men också tyngre. En A1 väger 305 gram att jämföra med yxans 1kg.

Så i ett scenario där du vandrar långt och länge, skulle inte en A1 kunna vara en bra lättviktskompromiss? Den kan skära mat etc (långt från bäst, men kan), den kan klyva och kapa ved (långt ifrån bäst, men kan)

Jag spånar lite av nyfikenhet. Olika lösningar för olika friluftande?

Kolla in Nutnfancys nya recension på A1.

A1 går säkert att hugga lite med, men att kapa rekommenderar jag helt klart en liten fällbar grensåg, typ bacho el fiskars.
Ps. Trodde inte att någon tog nutnfancy på allvar?? ;) Är han allvarlig?? :).

Vill man ha det bästa så gå in på
På vilket sätt skulle Emersonknivar vara bäst? De är absolut inte bäst på att skära med, de är inte bäst ur material- eller ergosynpunkt och de är dyra. Så återigen på vilket sätt är de bäst?

Det handlar om combatknivar med svartbelagda blad, mycket tjockt gods samt stor eggvinkel på både primär- och sekundäreggen och som sådana har de i de flestas ögon tämligen ringa attraktion. Framför allt på ett uteforum ;).

~Paul~

Cannonball

Gäst
På vilket sätt skulle Emersonknivar vara bäst? De är absolut inte bäst på att skära med, de är inte bäst ur material- eller ergosynpunkt och de är dyra. Så återigen på vilket sätt är de bäst?

Det handlar om combatknivar med svartbelagda blad, mycket tjockt gods samt stor eggvinkel på både primär- och sekundäreggen och som sådana har de i de flestas ögon tämligen ringa attraktion. Framför allt på ett uteforum ;).

~Paul~

Måste nog hålla med!! Kan inte se en enda kniv som tilltalar mig...

1. Paul, Jag tänkte på hur du skrev att A1 på många vis är en ännu sämre kniv än F1. För liten för att vara en bra huggare och för stor för att kunna göra vanliga knivgrejjer. Men är det inte så att F1 är för kort för att hugga och klyva? Tjockheten i F1 har alltså bara med hållbarhet att göra.

2. När man kollar F1 så verkar det ändå som om A1 är helt ok, för sin storlek, på att klyva och hugga. Absolut är en vanlig Mora och t ex Gränsfors lilla skogsyxa en överlägsen lösning. Men också tyngre. En A1 väger 305 gram att jämföra med yxans 1kg.

3. Så i ett scenario där du vandrar långt och länge, skulle inte en A1 kunna vara en bra lättviktskompromiss? Den kan skära mat etc (långt från bäst, men kan), den kan klyva och kapa ved (långt ifrån bäst, men kan)

4. Jag spånar lite av nyfikenhet. Olika lösningar för olika friluftande?

5. Kolla in Nutnfancys nya recension på A1.
1. Alltså, du har missförstått mig. Det faktum att jag trots allt väljer en F1 har inte med förmågan att hugga att göra. Visst är F1:an alldeles för kort och för lätt! Jag pratade helt enkelt om vilken kniv som jag anser är den mest användbara av dessa två. I det läget vinner F1 enligt min åsikt, precis varje gång. Den har ju trots allt en slipfas som lämpar sig för skärarbeten. A1 är en kniv med yxegg utan att ha den nödvändiga tyngden (305 g) eller bladlängden (160 mm) för att kunna funka som en huggare. Den är heller inte effektiv att skära med. Så vad har man en sådan här modell till? ;)

2. Att klyva med funkar den till. Det gör de flesta knivar. Även en F1 går att klyva med om man kan tekniken i samband med kortare knivar. Ingen direkt skillnad där mellan F1 och A1. När det gäller huggförmågan så har jag redan svarat på den detaljen i punkt nr 1.

3. Lättvikt?!? 305 g kallar jag trots allt inte lättvikt. Enligt min åsikt så är nästan vilken mora som helst lämpligare att ta med. Likaså uppfyller många EKA-knivar samma behov. Både moror och Ekor klarar av att klyva och framför allt att skära med på ett effektivare sätt än en A1:a. De är dessutom lämpligare till camping, fiske och jakt.

4. Ja, den här punkten är en av de mest diskuterade på det här forumet. Tyvärr finns det inget schablonsvar. Alla har sina personliga preferenser. Jag använder gärna en mellanstor kniv, ungefär i samma kategori som den kommande, långa forumkniven. En god företrädare för denna typ av knivar är Peltonens M95 Ranger, dock med en uttunnad egg!! Jag har lagt en sammanlagt 22 gradig egg på den kniven och den skär som ett lasersvärd.

5. Alltså Nutnfancy är i mina ögon är sensationalist och inte en knivtestare som sådan. Därtill är hans tester alldeles för oprecisa och ovidkommande. Ingen bankar ju in sina knivar i armerad betong mer än han ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg