Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fast jag tror inte att det behövs. De måste trots allt vara medvetna om det stora intresset för knivar. Det är ju för fasen halva mängden inlägg på allmänforumet!

~Paul~

Ja dom borde vara medvetna om det. För det är som sagt mycket inlägg om knivar och det är ju en viktig del av friluftslivet. Englands BCUK har en speciell avdelning för det.

Seved

5. Det är alltid trevligt. Låt dem bara inte skära sig på din kniv ;).

6. Absolut. Inga dåliga knivar trots allt. Det är bara det att jag personligen prioriterar stål, trots allt.

7. Fast det beror väl på vilken modell man tänker på?

~Paul~

5 Ingen större fara med de flesta jag känner, knivvana från barnaben som de är.

6 Jag vill ha helheten, Stålen är nära varandra så även skaften. Kanske säger det något att jag har 6 moror och tre hultaforsare. Hultaforsarna sitter oftast i fruns arbetsbyxor.

7 Mora frosts 511 som jag nämnde i inlägget.

Bosse

På tal om moror. Det har som bekant kommit en ny varian på M2K, dvs M2KX (2010). Men faktum är att det har förutom den vanliga M2KX dykt upp ytterligare 2 varianter, samt 2 helt nya modeller.

Mora 2010, Sandvik 12C27
Mora2010Sandvik12C27.jpg

Mora Bushcraft Forest, Sandvik 12C27
MoraBushcraftForestSandvik12C27.jpg

Mora Bushcraft Signal
MoraBushcraftSignalSandvik12C27.jpg

Fortsättning följer...

~Paul~

Mora Bushcraft Force, Sandvik 12C27
MoraBushcraftForceSandvik12C27.jpg

Mora Bushcraft Triflex, differentiellt härdat Triflexblad (Uddeholm UHB 2140?)
MoraBushcraftTriflexdifferentiellth.jpg

~Paul~

har nu använt samtliga ny knivar i buchcraft serien och tycker att knivarna är mycket trevliga samt att jag tycker att de har lyckats med slidan som fungerar även när man har ryggsäck. triflexen är skarpslipad på ryggen för bättre funktion med elsstål men den skärpan höll inte särkilt länge. har förut inte tyckt om mora 2000 men jag får nog ta och ändra mig med dessa knivar, har inte än jobbart hårt med det nya 2000 bladen. tycker att det är lite för stort parerskydd på knivarna men det är ju en smaksak.
Den triflexen jag fick var inte riktigt vass utan det krävdes en omslipning innan den blev riktigt bra. Där imot så har jag känt på en annan och den var inte riktigt vass vid leverans. På den kniven ja fick så såg det ut som om det var en mycket liten sekundär egg.
Kommer att byt ut min Mora 711 till triflexen. Har inte haft hjärta att försöka ha sönder kniven än ;), men en så länge så har den hållt väldigt bra. och då har jag täljt, fält träd och bankat på tam ved.
har man alla 4 så ka man välja färg på slidan och hänget efter hur man kännr sig :)

1. triflexen är skarpslipad på ryggen för bättre funktion med elsstål men den skärpan höll inte särkilt länge.

2. Den triflexen jag fick var inte riktigt vass utan det krävdes en omslipning innan den blev riktigt bra. Där imot så har jag känt på en annan och den var inte riktigt vass vid leverans.

3. På den kniven ja fick så såg det ut som om det var en mycket liten sekundär egg.

4. Kommer att byt ut min Mora 711 till triflexen.

5. Har inte haft hjärta att försöka ha sönder kniven än ;), men en så länge så har den hållt väldigt bra. och då har jag täljt, fält träd och bankat på tam ved.

6. har man alla 4 så ka man välja färg på slidan och hänget efter hur man kännr sig :)
1. Inte så konstigt. Knivbladet är differentiellt härdat. Bladryggen har en hårdhet av ca 40 HRC.

2. OK, så varken din kniv eller den "du fick känna på" var riktigt vassa vid leverans? Ditt ordval är lite förvirrande ;).

3. Det brukar allt som oftast finnas en sekundäregg trots envisa rykten om motsatsen.

4. OK, det kan jag förstå.

5. Förstör den inte!

6. Ja, det kan ju förståss göra.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg