Läckert henjon! Bra jobbat som vanligt.
Jag kontrar med en produktionskniv som kanske några av oss som fiskar är intresserade av. Ropade nämligen in en
EKA Fishblade häromdagen.
Några iakttagelser.
Kniven har ett grepp i Kraton-gummi som EKA kallar
Proflex och ett förhållandevis stadigt huvudblad i 12C27. Dessutom är bladet roterbart och på andra sidan finner man en symmetriskt slipad buköppnare. Båda bladen är spärrade i utfällt läge och frilöses genom en knapp i greppet.
Bladet är 102 mm och buköppnaren 72 mm. Slidan är i slagtålig plast med en ledad loop för fixering vid bältet och en tumramp för att enkelt få upp kniven. Den är mycket enkel i sin konstruktion.
Jag har testat kniven i köket och har några kommentarer därtill.
Kniven är ett trevligt bekantskap men skulle kunna vara så mycket bättre med några få ändringar. Till exempel så saknar jag ett fånglinehål!! Med tanke på användningsområdet så borde den absolut ha ett sådant! Hur lätt är det inte att tappa kniven i samband med rensning av slemmiga fiskar? Synd om man samtidigt befinner sig över vattenytan i en öppen båt

.
Eftersom det handlar om en kniv som utsätts för blod, slem och annat skräp så borde den vara lätt att serva. Det är den inte! I stället för de gängse skruvar som finns på så många andra EKA-modeller så har man valt att utrusta den med pyttesmå Torx-skruvar!?!
Kniven är dessutom pillig att plocka isär med små skruvar som fixerar mellanskollorna till plasten på insidan av greppet, samt en liten fjäder som pressar upp tumknappen. Den är extremt lätt att tappa bort!
Eftersom greppet är överdjuten plast med gummi över och skruvarna små, så sitter inte mellanskollorna speciellt väl eftersom det inte går att dra åt skruvarna tillräckligt hårt utan att riskera att förstöra gängorna på mellanskollornas insida. Dessa skruvar rostar dessutom, liksom mellanskollorna i "rostfritt" stål.
Och slutligen. Det hade varit avsevärt mer praktiskt att anpassa slidan till buköppnaren i stället för kniven! Man hade då fått en nästan 40 mm kortare/kompaktare enhet.
~Paul~