Jag är ärligt talat för dåligt påläst hittills. Men samtliga recept på RWL 34 och CPM154 anger 2x anlöpning, vissa även x3. Likaså för 154CM som är väldigt likt. Vissa föreslår också föruppvärmning med en stunds hålltid på ca 700. Osäker på den betydelsen dock, borde vara mer relevant på riktigt tjocka och/eller komplexa former.
Vad jag märkt sedan jag härdade är att alla ställen förutom Damasteel anger en hålltid på 30-60 min på aust temp, dvs betydligt längre än mina 8 min.
Jag fick förvisso en helt ok egg. Men om jag jämför med de blad jag skickade till härdverkstad (tyvärr okänt protokoll och Hrc) så är de bladen hårdare och håller en snävare egg, vilket är det man vill åt med RWL 34. Så nästa gång kommer jag köra hela baletten: förvärmning på 700 grader, hålltid 45 min på 1050 aust temp, kylning, anlöpning x2 på 175 grader. Sen jämföra resultaten!
Dessutom lade jag lite papper i foliepaketen nu, vilket i efterhand känns onödigt. Blir bara massa sot och paketen expanderar i ugnen. Känns som att det lilla syre som finns därinne brinner upp oavsett och inte ger någon signifikant skada på stålytan.