Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kydex, värm, vik & nita...

Har faktiskt köpt läder till några slidor och eggskydd för yxor. Kydex ligger också på listan att göra men det beror delvis på hur bra lädervariantetna blir.
Kydexslida jag funderar på blir i så fall öppningsbar för rengöring vilket blir den stora fördelen jämfört med alla andra slidor jag har.

Haha, nöden är uppfinningarnas moder

Det är vanligen knivar, blad och yxor utan medföljande skydd som får äran och då som transportsäkring.

Hörre ni ni, får man spekulera lite med er. Jag har ju experimenterat lite med kniv på flyget och kommit fram till att man tar genom flygsäkerheten med en Victorinox classic. Har nu återigen varit ute och flygit och i exempelvis Grekland är det rätt uttalat att en kniv med blad under 6 cm får medtagas på flyget. Läser man svensk flygsäkerhet så står det inte att knivar med blad under 6 cm får medtas men det står att knivar med blad mer än 6 cm inte får medtas. Lite snällt, kan man då läsa att knivar med blad under sex cm får medtas. Vet att man får förstås ta vad som helst om man upplever det som ett hot och så vidare men nu har jag tagit mig vidare med Victorinox classic flera gånger även genom kontroll så jag vet att det går. Så till min fundering. Jag tog en prenumeration på utemagasinet och fick då en morakniven Eldris. Den har ett jävligt kort och stubbigt blad, Endast 59 mm. 1 cm till hade ju faktiskt gjort en hel del. Fast det är ju som om det inte vore slumpen. Undrar om en Eldris funkar på flyget i handbagaget. En röd liten söt en? Den är i alla fall inte uttalat förbjuden. Dock jädrigt mycket större än en Victorinox classic.

Bosse

Har inte flugit de senaste åren men tidigare kunde man inte ens ha med sig en Spyderco Dragonfly ;).

Hur som helst så tror jag att det hänger på knivtypen. T ex antar jag att det är OK att ha med sig, precis som du skriver, en Vic Classic eller liknande medan det kan vara svårt att försvara en Eldris eller en fällkniv med låsbart blad, trots att det kanske är under 60 mm i bladlängd.

En variant kunde kanske vara att ringa flygplatsen och fråga?

~Paul~

Det var mer på ett spekulationsplan jag funderade. Jag ska inte ut och flyga just nu men undrade ändå varför man valde så kort blad som 59 mm till ett så pass kraftigt skaft. Personligen hade jag föredragit exempelvis sju och en halv centimeters blad på det där skaftet. Gör väldigt lite vikt och väldigt lite utrymme men mycket för användningen och ändå en väldigt liten kniv.

Har inte flugit de senaste åren men tidigare kunde man inte ens ha med sig en Spyderco Dragonfly ;).

Hur som helst så tror jag att det hänger på knivtypen. T ex antar jag att det är OK att ha med sig, precis som du skriver, en Vic Classic eller liknande medan det kan vara svårt att försvara en Eldris eller en fällkniv med låsbart blad, trots att det kanske är under 60 mm i bladlängd.

En variant kunde kanske vara att ringa flygplatsen och fråga?

~Paul~

Härligt!!! Vad tar de per kniv, och vilken teknik använder de? Funderar på att göra en rostfri till en jaktkompis 50-årsdag, men känner att ag har för dålig koll/utrustning på/för härdningen då

Ska du härda rostfritt blir det mer komplicerat, och djupkylning är också en fördel om man kan genomföra. Framförallt på de finare och dyrare strålen, så man får max av deras potential. Jag härdade via Mix Knives som samlar in och samordnar härdningen åt flere makare. De säger att härdverkstaden de använder sorterar upp stålen så att RWL 34 härdas för sig, 12c27 för sig etc. De djupkyler även. 45 kr per blad samt plus frakterna.
Ser ut som att de vakuumhärdar, man hade kunnat gå upp till 600 korn eller något innan man skickade dem.

Senast ändrad:
45kr är ju helt ok! Hanterar de ev. warps också, vet du?

De hänger up bladen i ugnen. Dvs de spänns inte upp. Men det funkar tydligen bra, jag pratade med dem om just det. Men visst hade man blivit lite nojjig av att skicka iväg ett 1.5 mm tjockt och 300 mm långt filétblad.. ☺️
Därför tilltalas jag av egen värmebehandling och släckning mellan tjocka aluminiumplåtar.. Men då gäller ju lufthärdande stål, och med dem följer djupkylning 🤔

Angående härdning.
Min gamla farsa är en f.d. metallarbetare dock ej knivar berättade han angående nedkylningen vid härdning att det bästa var att sänka den upphettade metallbiten i rumstemperad olja för att metallen inte ska bli så hård att den blir skör.
Tankar om det?
Jag tvivlar inte på hans kunskap men funderar om det gäller vid industriell tillverkning eller kan det gälla även vid hemmatillverkning av knivar?

Angående härdning.
Min gamla farsa är en f.d. metallarbetare dock ej knivar berättade han angående nedkylningen vid härdning att det bästa var att sänka den upphettade metallbiten i rumstemperad olja för att metallen inte ska bli så hård att den blir skör.
Tankar om det?
Alltså ämnen är avsevärt mer komplicerat än så ;). Olika knivtyper, ståltyper och det önskade slutmålet avgör hur man normaliserar, härdar, kyler och anlöper stålet.

Oljesläckning är bara en av teknikerna. Dessutom brukar de bättre "gubbarna" på området laborera med olika temperaturer på oljan, dess sammansättning (viskositet) och dess kemiska sammansättning ;).

Med andra ord. Att täcka ämnet med några få meningar är omöjligt ;).

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg