Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
2. Den här knivmodellen tillverkades av antingen många firmor eller av en och samma firma, varefter varje enskilt företag satte sin logga eller text på knivbladet .
Kniven är ämnad till grönsaker och frukt, med fördel till sådana som har ett halt yttre, t ex tomater, squash, zucchini, vindruvor och liknande. Tror att jag också har några/någon sådan kniv liggandes här.
~Paul~
Intressant, tack! jag har aldrig tänkt på att den varit till det. Har en liten variant som jag vet kallas tomatkniv. Den på bilden har ett blad på ca 20 cm.
Snygg. Påminner i bladformen om den hos Grohmann's berömda variant.Detta blad dök upp, inväntar bara besked på fraktkostnad från USA..måste ju vara i proportion till priset på 12 USD.. Har en hel del fina träsidor, och g10 för den delen, liggandes nämligen.
Vad är det för stål?
~Paul~
Dessa knivar finns med olika bladlängder. Själv föredrar jag de lite längre, precis som din.Har en liten variant som jag vet kallas tomatkniv. Den på bilden har ett blad på ca 20 cm.
~Paul~
Har letat men hittar ingen info gällande stålet på Green River/Russel jaktknivar. Det enda jag finner är att det stål High Carbon smidesstål. Det säger egentligen ingenting .Detta blad dök upp, inväntar bara besked på fraktkostnad från USA..måste ju vara i proportion till priset på 12 USD.. Har en hel del fina träsidor, och g10 för den delen, liggandes nämligen.
~Paul~
Jag hade väl aldrig tänkt att bli en samlare av Spyderco, men nu blev det ändå en Paramilitary 2 - egenimporterad från USA (den är ju hiskeligt dyr i Sverige, så till och med med tull och allt blir det billigare). Mitt första intryck var inte odelat positivt: G10-handtaget har en ganska läskig textur... kanske vänjer man sig?
Bilagor
Handtaget i G10 på Spyderco-knivar känns lite "rått" och vasst på både gott och ont.Jag hade väl aldrig tänkt att bli en samlare av Spyderco, men nu blev det ändå en Paramilitary 2 - egenimporterad från USA (den är ju hiskeligt dyr i Sverige, så till och med med tull och allt blir det billigare). Mitt första intryck var inte odelat positivt: G10-handtaget har en ganska läskig textur... kanske vänjer man sig?
Man får ett bra grepp i alla fall.
Om du är missnöjd så är det inte alltför svårt att gå över ytan med ett fint sandpapper. Se bara till att använda munskydd och gärna också handskar och goggles.
~Paul~
Har letat men hittar ingen info gällande stålet på Green River/Russel jaktknivar. Det enda jag finner är att det stål High Carbon smidesstål. Det säger egentligen ingenting .
~Paul~
Kan det inte avse 1095-stål? I vart fall synes det vara ett vanligt stål i USA, hos flera tillverkare.
Det tror jag inte. De här modellerna har funnits sedan början av 1800-talet för mycket rimliga pengar.Kan det inte avse 1095-stål? I vart fall synes det vara ett vanligt stål i USA, hos flera tillverkare.
1095 är inte så billigt. Det är dessutom lite svårare att värmebehandla än övriga, lite enklare 10XX-stålen.
Min gissning är att det ligger mellan 1070 - 1085.
~Paul~
Handtaget i G10 på Spyderco-knivar känns lite "rått" och vasst på både gott och ont.
Man får ett bra grepp i alla fall.
Om du är missnöjd så är det inte alltför svårt att gå över ytan med ett fint sandpapper. Se bara till att använda munskydd och gärna också handskar och goggles.
~Paul~
G10 på Delica har en helt annan textur, bra mycket skönare att hålla i. Även så på min EKA Swede 9. På Paramilitary är det strävt som på en oxtunga. Inte särskilt skönt att hålla i...
Ett alternativ till nedslipning (som låter farlig, givet dina tips) är kanske att leta efter andra handtag (micarta, trä, titanium?). Men det ökar ju givetvis kostnaden.
1. Delican är eventuellt ett undantag. Men alla mina Military, Paramilitary plus en hel drös andra modeller har denna sträva känsla.1. G10 på Delica har en helt annan textur, bra mycket skönare att hålla i.
2. Ett alternativ till nedslipning (som låter farlig, givet dina tips) är kanske att leta efter andra handtag (micarta, trä, titanium?). Men det ökar ju givetvis kostnaden.
2. Jo, det vill gärna kosta lite .
~Paul~
Snygg. Påminner i bladformen om den hos Grohmann's berömda variant.
Vad är det för stål?
~Paul~
Ja, rätt trevlig form. Precis som du, då gissar jag på ett enklare kolstål. Priset på 12. USD pekar också i den riktningen. Fick precis mail om fraktkostnad: 46 USD.. så det blir nog inget tyvärr.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg