Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ingen aning om stål. Ska kolla på hemsida. Men som du säger, den är kanske ingen favorit att använda, förutom möjligen på större bitar kött. Men som ett av mina minnen från en vår då jag jobbade i Brasilien har den ändå blivit en favorit.

Hittar inget på hemsidan.

Moror och frosts är fina. Bidrar med en bild jag med!
Den här serien har sin charm. Dock är knivarna lite tunga för sin storlek, samt att de har den där onödigt stora ricasson/ansatsen.

Den finaste av dem ur ren estetisk synpunkt är Husky Lapplander. Tyvärr har jag ingen bild på den f n. Ärligt talat vet jag inte ens var jag har lagt den :(.

~Paul~

Själv tycker jag om tyngden. Ansatsen gör det däremot lite jobbigt att tälja med, men tycker den är riktigt vacker.

Kniven nedan är lite rolig, men inte särskilt stabil. Från Gnosjö knivfabrik. Hittade lite fler knivar hemma 😀

Bilagor

• _20180226_213830.jpg
    _20180226_213830.jpg
    13 KB · Visningar: 768
Kniven nedan är lite rolig, men inte särskilt stabil. Från Gnosjö knivfabrik
Det här är en välkänd modell som många suktar efter, inklusive undertecknad.

Saken är den att kniven inte är speciellt ovanlig eller exklusiv men att få tag på ett exemplar som inte är slitet, repigt och allmänt nedgånget verkar vara omöjligt.

Personligen struntar jag i pjäser som inte gränsar till nyskick. Av denna anledning har det således tagit tid att få tag i den här kniven. Frågan är om jag någonsin lyckas med bedriften ;).

Men precis som du antyder. Det är en gåta varför kniven egentligen är så eftertraktad. Faktum är att bladformen påminner om min gamla flytkniv till fiske med sin tvära slipfas :).

Fiskekniven i fråga: https://www.tradera.com/item/250205/301140223/kniv-fiskekniv-flytande-gammal-fran-60-talet-

~Paul~

Denna fick jag av en släkting, men den har ju använts. Sett dessa knivar i nyskick gå på auktioner för summor mellan 500-1000 kr vilket jag tycker är för mycket.

Jag använder den här kniven mest till att öppna brev. Konstruktionen gör ju att den inte klarar tunga rens/styckjobb. Är ju ganska opraktiskt att rengöra med alla ställen det kan fastna saker i.

Denna fick jag av en släkting, men den har ju använts. Sett dessa knivar i nyskick gå på auktioner för summor mellan 500-1000 kr vilket jag tycker är för mycket.

Jag använder den här kniven mest till att öppna brev. Konstruktionen gör ju att den inte klarar tunga rens/styckjobb. Är ju ganska opraktiskt att rengöra med alla ställen det kan fastna saker i.
Den här typen av knivar är förstås inte menade som användarknivar i vanlig mening, utan som självförsvars-dito (vad nu än må menas med detta ;)).

500-1000 är verkligen för mycket men tyvärr är det som du säger. Nämligen att om man vill ha en sådan så får man punga ut.

Hur som helst. Vill man absolut äga en Butterfly så finns det bättre alternativ.

Två av mina Butterflies ((Hackman och Spyderco):

MinHackmanSorsakoskiButterflykniv.jpg

MinHackmanSorsakoskiButterflyknivbild3.jpg

MinSpyderflybild6.jpg

MinSpyderflybild3.jpg

~Paul~

Är inte särskilt förtjust i modellen och jag tror inte riktigt att den räknas som en butterfly då den är trög att veckla ut. Vet att jsg sett en gammal reklamaffisch där den marknadsförs som en jakt, fiske, sport och campingkniv.

Lägger upp en Kn kniv med vågigt blad.

Bilagor

• _20180225_181654.jpg
    _20180225_181654.jpg
    12.6 KB · Visningar: 619
1. tror inte riktigt att den räknas som en butterfly då den är trög att veckla ut.

2. Vet att jsg sett en gammal reklamaffisch där den marknadsförs som en jakt, fiske, sport och campingkniv.

3. Lägger upp en Kn kniv med vågigt blad.

1. Fast det borde den inte vara. En väl servad kniv av den här typen bör formligen flyga ut som en oljad blixt.

2. Butterflyknivar/Balisonger/Batangas oavsett märke är inga jakt-/fiske-/sport- eller campingknivar. De är stridsknivar av hävd och design oavsett vad tillverkaren påstår ;).

Med andra ord. Butterflies är primärt självförsvarsknivar, trots att de naturligtvis "kan" nyttjas till andra uppgifter/sysselsättningar :).

3. En charmig och välanvänd KN!

~Paul~

Är inte helt säker på om dessa modeller någonsin varit så lättutvecklade eller om meningen är att den ska vara "trög" vet att jag läst att de antagligen varit " tröga" som nya. Lägger upp en till kniv. Denna är bara märkt Eskilstuna rostfritt stål, men har flera liknande märkta både Karlsson Nilsson och jernbolaget, med liten tandning. Vet inte riktigt vad dem är bra till för det smular väldigt mycket om man använder den till att skiva bröd.

Bilagor

• _20180225_181756.jpg
    _20180225_181756.jpg
    10.9 KB · Visningar: 526
1. Är inte helt säker på om dessa modeller någonsin varit så lättutvecklade eller om meningen är att den ska vara "trög" vet att jag läst att de antagligen varit " tröga" som nya.

2. Lägger upp en till kniv. Denna är bara märkt Eskilstuna rostfritt stål, men har flera liknande märkta både Karlsson Nilsson och jernbolaget, med liten tandning. Vet inte riktigt vad dem är bra till för det smular väldigt mycket om man använder den till att skiva bröd.
1. Vill minnas (precis som du antyder) att knivarna medvetet tillverkades förhållandevis tröga i utfällningsmekanismen. Tanken var att de med tiden skulle nötas in och glida lättare och lättare utan att utveckla glapp.

Dock gick de inte så trögt som du beskriver! Jag är säker på att kniven går att få löpa avsevärt lättare än vad den gör i detta nu ;).

2. Den här knivmodellen tillverkades av antingen många firmor eller av en och samma firma, varefter varje enskilt företag satte sin logga eller text på knivbladet ;).

Kniven är ämnad till grönsaker och frukt, med fördel till sådana som har ett halt yttre, t ex tomater, squash, zucchini, vindruvor och liknande. Tror att jag också har några/någon sådan kniv liggandes här.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg