Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Beställde nyss en Eka kniv, riktig bra kampanj nu hos Cyberphoto om ni vill
köpa en Eka kniv, köpte denna nu för halva priset.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=714402

Tja, mer än så (399 kr) skulle jag inte säga att EKA W12 är värd. Den branta slipningen med en extra egg på eggen gör den svår att använda till allehanda ändamål, och den är även svår att slipa. Dessutom är den ej tillverkad i Sverige. Men det är ju visserligen inte många knivar som tillverkas lokalt i större serier, här i landet (några undantag: Karesuandokniven, Kerokniven, vissa Moraknivar).

Eka är förlorat enligt mig, sedan de lade om design/koncept och produktion. Åtminstone är jag helt ointresserad.

Eka är förlorat enligt mig, sedan de lade om design/koncept och produktion. Åtminstone är jag helt ointresserad.

W12 och tidigare, liknande modeller var inte helt fel rent designmässigt - bortsett från den helt värdelösa slipningen med en andra egg på eggen ("secondary bevel"), en s.k. brynfas. På W12 är den enorm. Skandinavisk slipning ska det vara på en bushcraftkniv, tycker jag. Det gör det enkelt att slipa kniven mot ett bryne.

Men även Morakniv lär ha samma hyss för sig, särskilt med Garberg/Kansbol/Eldris. Dock ej på slöjdknivarna.
Tanken är väl att slippa reklamationer från användare som förväxlar knivar med yxor.

Tja, mer än så (399 kr) skulle jag inte säga att EKA W12 är värd. Den branta slipningen med en extra egg på eggen gör den svår att använda till allehanda ändamål, och den är även svår att slipa. Dessutom är den ej tillverkad i Sverige. Men det är ju visserligen inte många knivar som tillverkas lokalt i större serier, här i landet (några undantag: Karesuandokniven, Kerokniven, vissa Moraknivar).

Okej :) Fick hem den idag, jag är iaf nöjd, första "riktiga" kniv jag äger och hade tänkt ha den i bilen bara, får väl erkänna att jag köpte den mer som en pryl. Lite för tung och stor för att ha med ut i naturen för mig, för det ska jag ha en vanlig billig Morakniv är det tänkt. :)

Okej :) Fick hem den idag, jag är iaf nöjd, första "riktiga" kniv jag äger och hade tänkt ha den i bilen bara, får väl erkänna att jag köpte den mer som en pryl. Lite för tung och stor för att ha med ut i naturen för mig, för det ska jag ha en vanlig billig Morakniv är det tänkt. :)

Tänk på att man inte får ha en sådan stor kniv i bilen enligt knivlagen.

Har för mig att det har diskuterats tidigare i denna tråden?

Tänk på att man inte får ha en sådan stor kniv i bilen enligt knivlagen.

Har för mig att det har diskuterats tidigare i denna tråden?

Knivlagen:

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

"Innehavarens behov" och "övriga omständigheter" är givetvis mångtydiga. Men i praktiken innebär det att överlevnadskniv och dylikt får medföras i skog och mark, eftersom det då finns en given praktisk användning för dem.

Vad en överlevnadskriv, som man väl får säga att W12 försöker vara, gör i ett fordon i stan ("allmän plats") är dock mer svårt att se på ett enkelt sätt. Kanske går det hem om fordonet är ett slags jeep och om man bor och verkar utanför tätort, t.ex. i en skogsfastighet? Omständigheterna avgör.

Kan man motivera en fickkniv utifrån ett "objektivt" behov så är det accepterat. Men det finns ett prejudicerande rättsfall i HD 2016 att begrunda. Här hade en kvinna en fällkniv (troligen Victorinox) i handväskan inne i centrala Stockholm:

"I kvinnans fall handlar det om en kniv som är avsedd att användas som bestick men också för matlagning. Vid omhändertagandet var kvinnan på väg hem utan planer på uteliv, konstaterar HD som också understryker att knivar också måste kunna medföras till och från olika fritidsaktiviteter där knivanvändning är naturligt."

Citat från http://www.dagensjuridik.se/2016/02...-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras

Bryn egg på Garberg

Bryneggen på Garberg är mycket liten och kan lätt slipas bort om man vill med ett bra Bryne. Jag visar några av mina brynen.

Bilagor

• IMG_4935-del.jpg
    IMG_4935-del.jpg
    64.7 KB · Visningar: 544
  • IMG_4937-text.jpg
    IMG_4937-text.jpg
    82.2 KB · Visningar: 524
  • IMG_4938.jpg
    IMG_4938.jpg
    66.8 KB · Visningar: 508
Ofta när jag slipat någon av mina knivar, så blir de sista dragen på varje sida för att göra just en bryn egg. Strigling polerar upp den men tar inte bort den.

Ute i fält om jag ska bara bättra på bryneggen har jag ett par välanvända diamantbrynen, där det som finns kvar är myyycket fint, men ett eller annat drag på varje sida så är bryneggen tillbaka igen och vass.

Efter att ha gjort ovanstående ett par gånger, då krävs självklart att man slipar upp den igen osv.

Brynen kan man tydligen också samla på sig...
Jag hade ett Fällkniven DC4 som jag tappade bort och ersatte med ett Spyderco "Doublestuff" fin/medelfin.

Vilket/vilka bänkbrynen kan rekommenderas? (D.v.s. de väsentliga för en som inte vill samla alla brynen.)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg