Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Verktyg för läderarbeten.
Knivpryl, nålar för grov tråd, kanttrimmare, kniv med smalt blad (Semco). Sporreersättare har du säkert redan i gaffellådan, sill och dessertgafflar brukar ge rätt stygnlängd.

Kör med dracrontråd, sadelmakaren kan beställa en bobin till dig. Vaxning gör att tråden löper lättare.
Rårandsläder är lätt att forma och håller formen.

go tur
 
Verktyg

För att fortsätta uppräkningen av verktyg som kan vara bra vid tillverkning av läderslidor.
En Vileda Wettexduk. En plastpåse. Ett falsben. En 1,5 millimeters borr.
Jag har även använt vaxad lintråd från slöjd-detaljer.se.
Wettexduken fuktas och kramas ur. Läggs i plastpåsen tillsammans med lädret.
Paketet gräddas i kylen över natten. Då är lädret lagom fuktigt för att forma. Jag har märkt ut stygnen med gaffel eller sporrhjul. Sedan har jag borrat syhålen med dremmel eller pelarborr(höga varvtal). Detta gör det mycket lättare att sy. Faktiskt så lätt att man kan använda två stoppnålar. Detta tillvägagångssätt kan ge mycket jämna och raka stygn.
Man kan pressa in dekorativa mönster i lädret medans det är fuktigt. Jag har vid något tillfälle använt stora skruvmejseln på en Victorinox SAK till att dekorera med.
Det man ska lägga pengarna på är lädret. Så bra man bara kan få tag i.
/John
 
Syrännejärnet brukas bara vid dold randsöm med lädersulor, en bit ovanför slidtillverkningen. Men allt går bara man lär sig tekniken. Du behöver ett falsben och en gnifitta för det här arbetet oxså. Vid omsulning syr man med tjärad sena som har fiskben som förare. Det håller länge.

Av kantjärnen räcker nr ett för slidtillverkning, två och tre är för sadelmakare och omsulare.

Med en skärsyl, värjeslipad konisk romboid, skär man ut sömnadshålen och får efter torkning och vaxning en tätare söm. Borrar du hålen avlägsnar du material.

Semcoknivar har alla modellbyggare i balsa och päronträ brukat. Min sats från 50-talet har tre skaft och det finns många olika blad. Tingstöms har och din järnaffär kan beställa hem.

Mattkniv brukar somliga men jag föredrar de skalpelllikande Semco bladen.

Somliga brukar en Stanlykniv med utbytbara blad, men jag störs av raka blad och vill helst ha ett skallpellslipat. För kurvtagningarna.

Skomakarknivar är oxså så slipade, kan lätt slipas upp av ett utlöpt trasigt metallsågsblad, av den som kan löpa ur och slipa samt härda. Till skaft brukas en läderstrimla och tejp. Rått och snabbt.

Lädersömmarnålar har trubbig spets och man syr lasksöm. Två nålar som möts i samma hål samtidigt. Då kan man lätt sträcka sömmen emedan tråden ej är genomsydd.

Jag rekommenderar dracrontråd som du vaxar själv och som sadelmakare syr sina sadlar och remtyg med. Den ruttnar inte, vilket både bomulls och lintråden gör efter några decennier. Man lär av att ha varit med en stund.

Tandy i USA har en bra läderarbetsbok med bland annat mönsterstansning.
Den rekommenderas verkligen.

Skall du skaffa en läderhåltång köp en som kan både håla och nita, min är engelsk och kan med alla utbytbara verktygen även skära sömnadshål, hugga olika stora hål, fästa nitar och tryckknappar, observera att det finns nitar av olika storlekar och mässingsnitar ärgar efter en treveckors tur i gröna landskap, silver och förnicklade brukar klara sig längre.

I stället för tång kan du borra hålen och många tillbehörsslag har dynor och punschar för nitning av öljetter och tryckknappar.

Plast eller träklubba har inte nämnts hitintills.

Att blötlägga läder. Vi har alla svamp på händerna. Den överför vi till lädret och skinnen vi arbetar med.

En natt i kylskåpet kan starta en möglingsnerbrytning av arbetet.

Min skomakare som lärde mig läderarbeten hävdade att blötläggning mer en halvtimme är av ondo. Jag tror på hans ord.

Att satsa på bra material håller jag tillfullo med om. Årläder, hästnacke samt rårandsläder och bara krona är mitt råd. Undvik sulläder som oftast är för tjockt. Men har din sadelmakare bara för tjocka ämnen be dem så att hyvla ner några spillbitar till 2,5-3 mm.De brukar ha en bra läderhyvel.

Brunt omslagspapper, finns i pappershandeln, är utmärkt till mallar liksom cirkulationskuvert.

go tur

go tur
 
Senast ändrad:
Syrännejärnet brukas bara vid dold randsöm med lädersulor, en bit ovanför slidtillverkningen. Men allt går bara man lär sig tekniken. Du behöver ett falsben och en gnifitta för det här arbetet oxså. Vid omsulning syr man med tjärad sena som har fiskben som förare. Det håller länge.]

Tack för ett extremt lärorikt inlägg!
 
Mycket bra att veta om läderarbete!

Som scout sydde jag i naturgarvat läder med hjälp av en vass kniv, kraftiga nålar som hittades i mammas syskrin + en plattång så jag fick igenom nålarna i lädret. Stygnlängden blev jämn men lite kort med hjälp av sporren i sylådan - en vanlig gaffel verkar smartar! Tråden var vanlig vaxad tandtråd. Och så en efterbehandling med oförgad skokräm.

Det går alltså att improvisera och prova på med lite enklare uppsättning verktyg. Tur är det annars skrämmer vi bort de flesta som kan vilja börja...

/A
 
Semcokniv

Googlar jag på "semcokniv" så hittar jag inget. Det finns således en verktygsvärld bortom google? Inget som skulle förvånat mig, visserligen (använder nätet men med ett slags hat/sorg i hjärtat, skärmvärlden är ett jävla skit) - men ändå... Det verkar ju märkligt att semcokniv inte finns omnämnt på annat ställe än här. Knivtypen torde ha ett annat namn.

Kanske "K1" resp. "K2"?

Se
https://www.skanehobby.se/verktyg/kniv-k1-rund-smal
https://www.skanehobby.se/verktyg/kniv-k2-rund-lite-grovre

Eller schablonkniv: https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/handverktyg/knivar-saxar/schablonkniv-1071

Men "gnifitta" - vad i all världen är det?
 
Senast ändrad:
Gnifitta är ett av hårt trä tillverkat handverktyg med två parallella åsar på undre ena kortsidans ytterkanter. En bredare och högre samt en nättare för damskosulor.

Det används först för att lyfta den tungan man skurit i sullädret för randsömen. Därefter tar man med randjärnet bort sömnadsgraven i botten av tungan. Därefter syr man fast ovanlädret mot sulan. Kontaktlim i utskärningen. Därefter brukar man den släta kortsidan av gnifittan att jämna till sulans undersida.


go tur
 
Utsäkta men jag mindes fel det står Sameco på knivlådas etikett.

Sameco tycks ha upphört.

Hobbyknivarna 1,2 och 3 tycks ha övertagit deras plats. Bladtjocklek 0,6
Skallpellblad är tunnare och flexar mera t=0,35.

go tur
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg