Stort knivintresse - välj din favoritkniv

ett citat från Edgepals mycket informativa sida, om slipvinklar på knivar etc.:

Rakblad / Rakkniv = 9-15°
Kökskniv för grönsaker och filé = 20°
Kökskniv, normal 25-35°
Slöjdkniv, mjuka träslag 20°
Slöjdkniv, hårda träslag 25°
Allroundkniv 23° - brynegg 25-27 grader
Fällknivar 20-25°
Jaktkniv 20° slipegg 25° brynegg
Fiskekniv, 19-20°
Filékniv för fisk, 18-19°
Saxar 50-60°
Stämjärn 20-25°
Yxa, tälj, 25-30°, rak egg
Skogsyxa 30-40°, konvex egg
Klyvyxa 40-55°, konvex egg.
Fast, står det inte att man dessutom måste ta hänsyn till ståltypen?

Som bekant så resulterar en snäv egg tillsammans med en snäv slipfas i effektivt skärande utan större friktion i materialet som skärs. Att därför sänka vinkeln är på många knivar eftersträvansvärt.

Detta kan man förstås ta till sin spets ifall man använder ett slitstarkt och hyfsat slagsegt stål som tillåter framslipning av en tunn egg. Dock kan man inte göra detta med alla ståltyper, oavsett värmebehandling (som visserligen är viktig)! Själva ståltypen tillsammans med värmebehandlingen bestämmer så att säga bladets minsta eggvinkel och slipfasens utformning.

Att därför kategoriskt hävda att en viss knivtyp "skall" ha en bestämd vinkel är enligt min mening inte korrekt. Men som sagt, jag vet inte ifall Thomas nämner detta i sin beskrivning på hemsidan. I så fall är mitt inlägg irrelevant.

~Paul~

Edgepal Forest, citat från hemsidan: "Gradskalan omfattar 6 -20 grader och visar även halva grader villket innebär 0,25 graders exakthet vid gradinställning."

Det kan ju bli problematiskt om det finns en slipning som är större än 20 grader, vilket inte är ovanligt. Man undrar varför gradskalan inte gjordes lite större, t.ex. upp till 25 i alla fall?

Återigen ett citat från Edgepals mycket informativa sida, om slipvinklar på knivar etc.:

Rakblad / Rakkniv = 9-15°
Kökskniv för grönsaker och filé = 20°
Kökskniv, normal 25-35°
Slöjdkniv, mjuka träslag 20°
Slöjdkniv, hårda träslag 25°
Allroundkniv 23° - brynegg 25-27 grader
Fällknivar 20-25°
Jaktkniv 20° slipegg 25° brynegg
Fiskekniv, 19-20°
Filékniv för fisk, 18-19°
Saxar 50-60°
Stämjärn 20-25°
Yxa, tälj, 25-30°, rak egg
Skogsyxa 30-40°, konvex egg
Klyvyxa 40-55°, konvex egg

Jag har känt mig sugen på Edgepal Chef (med pivot), men priset avskräcker. Även Axepal, och den är ju inte så dyr.

Jag har alla Edgepals produkter inklusive skjutbar Barr till Chef. Eftersom jag tillverkar och använder långa knivar så behöver jag kunna flytta kniven medans jag slipar och bryner, min lösning med upp och nervänd Forest passar mig bäst.

Andra som har andra behov passar nog Edgepals produkter bättre. ( Det blev mycket kostsamt att behöva vattenskära DMT brynen för att dessa skulle passa i Chef ). Jag har även Edge pro Apex, deras brynen måste planas och blötas med vatten, det slipper jag med Spydercos brynen.

Vi kanske skull starta en egen tråd som handlar om Slipning, den här tråden är ju en ren Knivtråd!

Senast ändrad:
Jag har alla Edgepals produkter inklusive skjutbar Barr till Chef. Eftersom jag tillverkar och använder långa knivar så behöver jag kunna flytta kniven medans jag slipar och bryner, min lösning med upp och nervänd Forest passar mig bäst.

Är det inget problem att Forest bara klarar 20 grader? Och rätt meningslöst att den klarar ner till 6 grader - d.v.s. rakbladsvinkel?

Vad klarar egentligen Edgepal chef? Enligt hemsidan: "Inbyggd exakt gradskala 3 –22 grader." Alltså marginellt bättre än Forest, gradmässigt.

Det verkar ju som om man inte kan slipa knivar med 25 grader... d.v.s. troligen (?) en rad Moraknivar etc. (jag erkänner att jag är okunnig men sökande här - efter "the truth" om knivslipning). Och vilka knivar har egentligen ner till 3 graders vinkel?

Knivslipning har diskuterat en hel del i en tråd jag startade om överlevnadskniv/bushcraftkniv. Men med en hel del oklarheter kvar att nysta upp.

Är det inget problem att Forest bara klarar 20 grader? Och rätt meningslöst att den klarar ner till 6 grader - d.v.s. rakbladsvinkel?

Vad klarar egentligen Edgepal chef? Enligt hemsidan: "Inbyggd exakt gradskala 3 –22 grader." Alltså marginellt bättre än Forest, gradmässigt.

Det verkar ju som om man inte kan slipa knivar med 25 grader... d.v.s. troligen (?) en rad Moraknivar etc. (jag erkänner att jag är okunnig men sökande här - efter "the truth" om knivslipning). Och vilka knivar har egentligen ner till 3 graders vinkel?

Knivslipning har diskuterat en hel del i en tråd jag startade om överlevnadskniv/bushcraftkniv. Men med en hel del oklarheter kvar att nysta upp.

Dina frågor om Edgepal borde du ta med tillverkaren. Skalan visar 22 grader men det är bara att du flyttar "Barren" närmare kniven så kan du slipa med högre grader! Om du köper en digital vinkelmätare så kan du strunta i skalan!

Med lite fantasi kan man lätt bygga en slip!

Två av mina idéer som man enkelt kan skruva ihop!

Bilagor

• pro-Slip-lVb7b2.jpg
    pro-Slip-lVb7b2.jpg
    26 KB · Visningar: 1,213
  • pro-Slip-lVb7b3.jpg
    pro-Slip-lVb7b3.jpg
    17.3 KB · Visningar: 895
Slipvinkeln - återigen genom Edgepals hemsida:

"Slipvinkeln anges i grader. Graderna anger vi efter en tänkt linje som utgår från skäreggen till knivnacken , rakt igenom knivbladet till knivnackens mittlinje. Slipeggen och bryneggen har olika gradantal. (Vissa knivar kan sakna brynegg, slipeggens slipvinklar möts då till en skäregg).

En kniv med 20 graders slipvinkel har alltså 10 graders slipvinkel på var sin sida av bladet. Tillsammans ger detta 20 graders total slipvinkel. En kniv med 22 graders total slipvinkel har alltså 11 graders slipvinkel på var sida av knivbladet. Normala knivblads slipvinklar ( I Skandinavien) varierar mellan ca: 18-24 grader totalt = 9 -12 grader per knivsida. (Amerikanska totala slipvinklar ligger oftast betydligt högre, oftast runt 40 grader)."

Ska man tolka Edgepals information ovan som att en typisk skandinavisk slipning har ca. 10-12,5 grader slipning på vardera sidan om knivbladet?

Om det är på det viset, så blir ju illustrationerna på Edgepals hemsida lite mer begripliga, där man kan se hur Fällkniven F1 slipas i Edgepal Forest.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg