Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Till och med det vanliga D2 är extremt jobbigt att slipa. Bob Doziers D2 är det stål som anses ha det absolut största motståndet mot abrasiv nötning. Snacka om värmebehandling.

CPM D2 torde därmed vara ännu ett strå jobbigare. Detta stål måste vara bland de mest optimala i samband med mindre knivar och jaktknivar/fiskeknivar. Tack vare CPM-processen bör det ha en avsevärt bättre rosttröghet än vanligt D2.

Jag kommer att lägga på en vinkel på ca 30-40 grader (sammanlagt) på min Queen Country Cousin Sodbuster. Mindre vinklar än så klarar inte det här stålet tyvärr. Som bekant så är kornstorleken avsevärd.

Jag kommer att avlägga en kort recension efter en första inkörningsperiod.

~Paul~

Japp D2 ska ju vara hårt men CPM måste vara snäppet värre he he. Men ändå jag tror att CPM stålen är ganska finkornigt ändå. Men det måste ju gå att normalisera även D2 stålen tycker jag. Fn jag kommer inte ihåg var jag läste det men det var nån Amerikan som fick en jävulsk skärpa i vanligt D2. Ser fram imåt en recention av kniven.

Ja dom säger ju att Cpm stålen ska vara mer rosttröga. Än andra.

Seved

Japp D2 ska ju vara hårt men CPM måste vara snäppet värre he he. Men ändå jag tror att CPM stålen är ganska finkornigt ändå. Men det måste ju gå att normalisera även D2 stålen tycker jag. Fn jag kommer inte ihåg var jag läste det men det var nån Amerikan som fick en jävulsk skärpa i vanligt D2. Ser fram imåt en recention av kniven.

Seved
Jo, CPM D2 är mycket finkornigt. Det går säkert att få en riktigt fin skärpa på vanligt D2. Hemligheten är olika grovlekar på diamantbrynen. Jag har tyvärr bara ett enda bryne med en grovlek av ca 600. Det är dessutom för kort. Man blir tyvärr tvungen att inhandla ett längre eller satsa på vattenstenar/oljestenar.

~Paul~

Jag ska prova en av CPMD2 knivarna lite å se vad dom håller för och även skärpan. Så ska jag köpa en bit normalt D2 och prova lite med. Normalisera den och härda den till ca 58-59 HRC och sen lägga en ganska flack brynegg och se vad den går för.

Seved

Jag ska prova en av CPMD2 knivarna lite å se vad dom håller för och även skärpan. Så ska jag köpa en bit normalt D2 och prova lite med. Normalisera den och härda den till ca 58-59 HRC och sen lägga en ganska flack brynegg och se vad den går för.

Seved
Ja, det skulle kunna vara bra! Du får avlägga rapport!

~Paul~

Ja det kan vara värt ett försök. Jag tror att D2 håller skärpan bra ändå även om man ite skulle ha 60 HRC. Men jag skulle kunna prova en av varje, det skulle ge lite mer. Jag ska beställa ett par bitar när jag kommer åt nästa gång. Japp jag avlägger rapport när jag börjar.

Seved

Ja det kan vara värt ett försök. Jag tror att D2 håller skärpan bra ändå även om man ite skulle ha 60 HRC. Men jag skulle kunna prova en av varje, det skulle ge lite mer. Jag ska beställa ett par bitar när jag kommer åt nästa gång. Japp jag avlägger rapport när jag börjar.

Seved
Ja, det kan vara en bra idé att testa lite olika. Väntar med spänning.

~Paul~

Dollarn låg på 6.80 igår. Därför kunde jag inte motstå att beställa dessa två pjäser från staterna:

Queen Country Cousin Sodbuster, AISI D2 bladstål, gula Delrin-skollor
QueenCountryCousinSodbusterAISID2bl.jpg

Spyderco Stretch 2, ZDP-189 bladstål, kolfiber-handtag
SpydercoStretchCarbonFiber.jpg

Passa på att handla nu när dollarn är så pass låg. 1500:- för båda dessa knivar är en ren "stöld".

~Paul~

Jag har en Case sodbuster jr. Den har deras kolstål CV och är väl ingen gigant på att hålla skärpan men är klart godkänd på området enligt mig. Ett stål som passar de flesta, lättslipat och blir riktigt vasst. Inte rostritt dock men det finns rostfritt truesharp surgical steel också. Gult plastskaft och stabil konstruktion. En no nonsens standard fällkniv utan bladlåsning som andas kvalite och användarvänlighet. Har inget som en EKA swede 38 inte har förutom utseendet.

Bosse

Jag har en Case sodbuster jr. Den har deras kolstål CV och är väl ingen gigant på att hålla skärpan men är klart godkänd på området enligt mig. Ett stål som passar de flesta, lättslipat och blir riktigt vasst. Inte rostritt dock men det finns rostfritt truesharp surgical steel också. Gult plastskaft och stabil konstruktion. En no nonsens standard fällkniv utan bladlåsning som andas kvalite och användarvänlighet. Har inget som en EKA swede 38 inte har förutom utseendet.

Bosse
Ja, Case tillverkar fina soddies. Jag har också en Swede 38 och håller med om att det är en fin kniv. Den ligger i bilen och är alltid bra till hands när det skall fixas och donas under mina bilutflykter.

Jag beställde Queen soddien från Knifecenter.com. Tyvärr är den restnoterad och kommer inte in förrän om ca en vecka. Sedan tar frakten ytterligare 2 veckor. Väntan är därför olidlig :).

~Paul~

Precis. Det är grymt trögväntat när det är knivar på G.
Jag har föresten en Queen stockman #9 med D2 stål sedan några år. Den kom slö som en smörkniv med katastrofala eggvinklar och var ett mindre H-vete att ge bra eggvinkel, ca 30 grader och lätt convex. Nu är den bra men lite trög att ge den sista skärpan. Blir liksom vass men inte jättevass. Inget problem i praktiken men lite retsamt för en knivnörd. Fin kvalite på den kniven och ca 500 spänn hem till sverige är ett bra pris för såpass god kvalite och finish.
D2 håller sig vasst för avsevärd användning är mitt intryck.

Bosse

Precis. Det är grymt trögväntat när det är knivar på G.
Jag har föresten en Queen stockman #9 med D2 stål sedan några år. Den kom slö som en smörkniv med katastrofala eggvinklar och var ett mindre H-vete att ge bra eggvinkel, ca 30 grader och lätt convex. Nu är den bra men lite trög att ge den sista skärpan. Blir liksom vass men inte jättevass. Inget problem i praktiken men lite retsamt för en knivnörd. Fin kvalite på den kniven och ca 500 spänn hem till sverige är ett bra pris för såpass god kvalite och finish.
D2 håller sig vasst för avsevärd användning är mitt intryck.

Bosse
Queen är kända för sina slöa knivar. Jag är beredd på ett jättearbete. Frågade på BF gällande eggvinklar eftersom min egen teori är att D2 stålet inte klarar mindre än 30-40 grader. Ingen svarade tyvärr.

D2 är känt för sin oförmåga att klara riktigt små vinklar pga det stora kornet. Detta gör också att bladet kan kännas halvvasst. Hos de mer finkorniga sorterna som t ex många kolstålsvarianter och Sandvik t ex så är förhållanden de motsatta.

500 är som sagt inga pengar, grattis till en fin kniv! Jag kommer nog att kika lite närmare på andra modeller i D2. Sockman är därför en frestande modell ;).

~Paul~

För mig blir det förmodligen inget mera D2.
Däremot så gör Queen endel SFO modeller till olika försäljare. Jag har sett en minitrapper i 1095 stål och grönt ben som skulle vara fin att äga. Just nu har jag flera nya knivar: en Case Medium stockman, en Case sodbuster jr och en Case trapper. Så behovet av nyinköp är väldigt litet just nu.

Bosse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg