Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo, det är ju alternativet att skaftet har en rejäl buk om den saknar parerskydd, fast kanske inte på en kniv som används i fiskesammanhang, imho
Begreppet "kniv i fiskesammanhang" kan betyda många saker. I det här fallet handlar det om en delikat och mycket flexibel filékniv som inte passar till grovrensning eller avskiljande av grövre ben. En sådan kniv behöver således inget parerskydd, eftersom det bara är i vägen.

~Paul~

Begreppet "kniv i fiskesammanhang" kan betyda många saker. I det här fallet handlar det om en delikat och mycket flexibel filékniv som inte passar till grovrensning eller avskiljande av grövre ben. En sådan kniv behöver således inget parerskydd, eftersom det bara är i vägen.

~Paul~

Nä, jag vet och skrev ju snarlikt i inlägget. Det är ett större aber att få ett bra grepp om stjärfenan än att filékniven ska slinta ur greppet, och alternativet att ha fler knivar är alltid tilltalande.

valdemar

jag sa inte att den var optimal *muttrar* sen är det väldigt bra eftersom jag mest fiskar svärdfisk *host*

Jo, jo.. Nästa steg blir en kamouflagefärgad tanto med amerikansk spets och chiselslipning. Självklart sågtandad egg.

Ett självklart val för såväl svärdsfisket som för självförsvar mot rabiesbjörnar.

Jag har två i laminat, en som jag använder och en jag spar.
Den som används är stämplad "2:a sortering", ett litet feldrag vid spetsen, nu bortslipat samt slidan som hade en mindre skada från präglingen, kostade mig lika mycket som en vanlig röd mora med plastslida...
Den andra är nästan helt oanvänd (fåtal små repor på bladet), slidan är perfekt och i mycket ljust läder.

Det här är användbara, billiga, säkra knivar att ha med ute i busken.

Javars dom är rätt bra att använda tycker jag. Ha ha jag använde den rätt länge faktiskt, innan jag kom mej för att göra en åt mej själv oxå.

Håller liv i tråden genom en bild på mina nuvarande favoriter. Dessa använder jag till vardags men inte samtidigt dock.
Överst en Chris Reeve Large Annual Sebenza 2006, i mitten en Fällkniven PxL, numrerad utgåva för www.utrustning.se och underst en Strider PT med skala från Custom Scale Division.
IMG_6235.jpg

Sebenzan är nyast så den får mest tid just nu men alla är mycket bra och jag gillar dom.
Kommentera gärna och du DePaul, vad anser du om mitt val av EDC?

//PW

Skaplig trio PW. :)

Seved

Dollarn låg på 6.80 igår. Därför kunde jag inte motstå att beställa dessa två pjäser från staterna:

Queen Country Cousin Sodbuster, AISI D2 bladstål, gula Delrin-skollor
QueenCountryCousinSodbusterAISID2bl.jpg

Spyderco Stretch 2, ZDP-189 bladstål, kolfiber-handtag
SpydercoStretchCarbonFiber.jpg

Passa på att handla nu när dollarn är så pass låg. 1500:- för båda dessa knivar är en ren "stöld".

~Paul~

red point - Buck

passa på och köp en sån när ni är på g också.
riktigt bra kniv om man får säga det själv. Har annars "bara" kört svenskt, Solingen stål eller sheffield, men denna amerikanare gillade jag skarpt

BZ

Dollarn låg på 6.80 igår. Därför kunde jag inte motstå att beställa dessa två pjäser från staterna:

Queen Country Cousin Sodbuster, AISI D2 bladstål, gula Delrin-skollor
QueenCountryCousinSodbusterAISID2bl.jpg

Spyderco Stretch 2, ZDP-189 bladstål, kolfiber-handtag
SpydercoStretchCarbonFiber.jpg

Passa på att handla nu när dollarn är så pass låg. 1500:- för båda dessa knivar är en ren "stöld".

~Paul~

Oj Queen Country Cousin Sodbuster den var en riktig fining. Och med D2 stål. Appropå D2. Jag kapade och slipade lite CPMD2CM stål i helgen. Jesus vad hårt det är. Visserligen hade jag lite slitet band men det är riktigt hårt. Jösses undrar hur många älgar man skulle kunna flå med en kniv i CPMD2.
Japp jag passade på att beställa en massa slipband från USA.:D

Seved

Oj Queen Country Cousin Sodbuster den var en riktig fining. Och med D2 stål. Appropå D2. Jag kapade och slipade lite CPMD2CM stål i helgen. Jesus vad hårt det är. Visserligen hade jag lite slitet band men det är riktigt hårt. Jösses undrar hur många älgar man skulle kunna flå med en kniv i CPMD2.
Japp jag passade på att beställa en massa slipband från USA.:D

Seved
Till och med det vanliga D2 är extremt jobbigt att slipa. Bob Doziers D2 är det stål som anses ha det absolut största motståndet mot abrasiv nötning. Snacka om värmebehandling.

CPM D2 torde därmed vara ännu ett strå jobbigare. Detta stål måste vara bland de mest optimala i samband med mindre knivar och jaktknivar/fiskeknivar. Tack vare CPM-processen bör det ha en avsevärt bättre rosttröghet än vanligt D2.

Jag kommer att lägga på en vinkel på ca 30-40 grader (sammanlagt) på min Queen Country Cousin Sodbuster. Mindre vinklar än så klarar inte det här stålet tyvärr. Som bekant så är kornstorleken avsevärd.

Jag kommer att avlägga en kort recension efter en första inkörningsperiod.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg