Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Håller liv i tråden genom en bild på mina nuvarande favoriter. Dessa använder jag till vardags men inte samtidigt dock.
Överst en Chris Reeve Large Annual Sebenza 2006, i mitten en Fällkniven PxL, numrerad utgåva för www.utrustning.se och underst en Strider PT med skala från Custom Scale Division.
Sebenzan är nyast så den får mest tid just nu men alla är mycket bra och jag gillar dom.
Kommentera gärna och du DePaul, vad anser du om mitt val av EDC?
//PW
Överst en Chris Reeve Large Annual Sebenza 2006, i mitten en Fällkniven PxL, numrerad utgåva för www.utrustning.se och underst en Strider PT med skala från Custom Scale Division.
Sebenzan är nyast så den får mest tid just nu men alla är mycket bra och jag gillar dom.
Kommentera gärna och du DePaul, vad anser du om mitt val av EDC?
//PW
Utan att vara ett proffs, men vad kommer du att använda den till under fisket?
Vad jag tänker på är att en kniv som används till allt från att spenta tändved, karva grillpinnar, rensa fisk samt kanske klyva vedträn, medest att man bankar på knivryggen med ett annat vedträ.
Det kräver en annan kniv än den som används till att skilja fisk filén från sitt skinn.
Du har helt rätt här. Den kniv jag är ute efter kommer i första hand att vara med på fiskeresor (Var nog väldigt otydlig här). Att filéea en fisk med en mora är inga problem för mig - inte det mest ultimata...
Vill ha en kniv som fungerar bra till sysslorna ute i fält. Kanske inte kleva vedträn med. men tillspetsning. kvistning, mindre arbeten om så skulle behövas. Är verkligen inte ute efter nån rambokniv!
Har ni någon idé om vad för kniv jag behöver så är jag ytterst tacksam.
Tack på förhand
Martin
Mycket fina knivar förståss. Inget att anmärka på där . Grattis till en trio kanonknivar!DePaul, vad anser du om mitt val av EDC?
~Paul~
Du har helt rätt här. Den kniv jag är ute efter kommer i första hand att vara med på fiskeresor (Var nog väldigt otydlig här). Att filéea en fisk med en mora är inga problem för mig - inte det mest ultimata...
Vill ha en kniv som fungerar bra till sysslorna ute i fält. Kanske inte kleva vedträn med. men tillspetsning. kvistning, mindre arbeten om så skulle behövas. Är verkligen inte ute efter nån rambokniv!
Har ni någon idé om vad för kniv jag behöver så är jag ytterst tacksam.
Tack på förhand
Martin
men varför en kniv när du behöver två?
men varför en kniv när du behöver två?
Ja, när du säger det. Kan du utveckla lite mer och om du har några bra olika råd på olika knivar så är jag mycket tacksam!
själv har jag alltid med en teflonbehandlad filekniv med bra gummi som greppar även med kalla och slemmiga händer, de väger så lite så att jag ser inte ett problem med den när jag ändå bär fiskegrejerna.. till övrigt har jag min samekniv..
http://www2.normark.se/public/Servlet?anr=02566
Jaha är det 12C27 i dom. Men jag har väl 2140 då för min är laminerad. Men den är utan slida, he he min förra hund åt upp den.
Jaha där ser man är det orginal slidan till den.
Japp absolut. Vad är det för stål i dom.
Seved
Jag har två i laminat, en som jag använder och en jag spar.
Den som används är stämplad "2:a sortering", ett litet feldrag vid spetsen, nu bortslipat samt slidan som hade en mindre skada från präglingen, kostade mig lika mycket som en vanlig röd mora med plastslida...
Den andra är nästan helt oanvänd (fåtal små repor på bladet), slidan är perfekt och i mycket ljust läder.
Det här är användbara, billiga, säkra knivar att ha med ute i busken.
själv har jag alltid med en teflonbehandlad filekniv med bra gummi som greppar även med kalla och slemmiga händer, de väger så lite så att jag ser inte ett problem med den när jag ändå bär fiskegrejerna.. till övrigt har jag min samekniv..
Haha! Pareraskydd!
Haha! Pareraskydd!
jag sa inte att den var optimal *muttrar* sen är det väldigt bra eftersom jag mest fiskar svärdfisk *host*
Hahaa, tagen på bar gärning med byxorna nere vid anklarnajag sa inte att den var optimal *muttrar* sen är det väldigt bra eftersom jag mest fiskar svärdfisk *host*
Inte ens undertecknad kör med parerskydd på en filékniv. Jag använder den här:
Det är en hemsnickrad Normark.
~Paul~
Hahaa, tagen på bar gärning med byxorna nere vid anklarna
Inte ens undertecknad kör med parerskydd på en filékniv. Jag använder den här:
.
Det är en hemsnickrad Normark.
~Paul~
Jo, det är ju alternativet att skaftet har en rejäl buk om den saknar parerskydd, fast kanske inte på en kniv som används i fiskesammanhang, imho dock. Tidig vår och sen höst blir man lite köldstel under dagen, och jag brukade föredra att sköta slaskandet på plats. Fast filéande brukade jag inte syssla med så mycket, stekte eller kokade soppa.
valdemar
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg