Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin Florinox!

Ett annat fint alternativ till Opinel (finns ju väldigt många) är Le Francais från Perceval. En så enkel liner lock kniv man kan tänka sig men väldigt fint genomförd. Denna har ene i handtagen vilket gör att den doftar fantastiskt.

Bilagor

• perceval.jpg
    perceval.jpg
    45.9 KB · Visningar: 808
Senast ändrad:
Fin Florinox!

Ett annat fint alternativ till Opinel (finns ju väldigt många) är Le Francais från Perceval. En så enkel liner lock kniv man kan tänka sig men väldigt fint genomförd. Denna har ene i handtagen vilket gör att den doftar fantastiskt.
På många sätt en mycket fin kniv. Det som eventuellt stör mig är den förhållandevis stora ansatsen/ricasson. Bladprofilen är dock perfekt.

Så här borde det se ut ;):

900_____0_ffffff_dsc02916_2111.jpg

~Paul~

En annan fällkniv med trevliga attribut. 2.5" blad av 12c27.

Bilagor

• James-Brand-Country-Knife_3.jpg
    James-Brand-Country-Knife_3.jpg
    35.8 KB · Visningar: 768
Fick hem en bulgarisk Manly Patriot igår, känns som mycket kniv för pengarna...CPM154-stål och desert ironwood i handtaget. 99 euro plus 5 euro frakt.
Finns enklare modell med D2-stål och G10-handtag för 40 euro.
Www.manly-bg.com
Lite sugen på deras fällis Comrade:)

Bilagor

• DSC_0236.jpg
    DSC_0236.jpg
    14.9 KB · Visningar: 764
  • DSC_0235.jpg
    DSC_0235.jpg
    15.4 KB · Visningar: 767
Kolstålsvård

Många fina, funktionsdugliga alster på sistone i denna tråd!
Det här har eventuellt avhandlats tidigare i tråden, men en fråga till den som känner sig hugad - jag har skaftat detta gyutoblad i white paper steel (köpt från Dictum) och vill nu gärna hålla det så rostfritt som möjligt. Lite patina gör dock inget. Självklart torkar jag av det med handduken i samband med användning, men finns det mer man kan göra? Vid inoljning, vilken olja skall användas och hur går man bäst tillväga?

Bilagor

• gyuto.jpg
    gyuto.jpg
    55.9 KB · Visningar: 731
Här visas vad jag anser vara de optimala verktygen vid skogsvandringar.
Från vänster: Wetterlings liten yxa nr 104, Opinel fällkniv nr 7, Opinel vikbar grensåg nr 18, två handgjorda knivar, och TBS "Boar" överlevnadskniv - den ultimata i sitt slag, enligt min bedömning.

Bilagor

• PA279110.jpg
    PA279110.jpg
    47.8 KB · Visningar: 898
Här visas vad jag anser vara de optimala verktygen vid skogsvandringar.
Från vänster: Wetterlings liten yxa nr 104, Opinel fällkniv nr 7, Opinel vikbar grensåg nr 18, två handgjorda knivar, och TBS "Boar" överlevnadskniv - den ultimata i sitt slag, enligt min bedömning.
Ett hyfsat urval till många situationer :).

~Paul~

Många fina, funktionsdugliga alster på sistone i denna tråd!
Det här har eventuellt avhandlats tidigare i tråden, men en fråga till den som känner sig hugad - jag har skaftat detta gyutoblad i white paper steel (köpt från Dictum) och vill nu gärna hålla det så rostfritt som möjligt. Lite patina gör dock inget. Självklart torkar jag av det med handduken i samband med användning, men finns det mer man kan göra? Vid inoljning, vilken olja skall användas och hur går man bäst tillväga?

Du kan ju alltid blånera bladet eller på annat sätt ge det patina. Använd linolja eller Ballistol till greppet.

~Paul~

Puh, har plöjt genom många olästa inlägg och sett så många vackra knivar. :)

Skall man nu nödvändigtvis samla på sig "onödiga" prylar till friluftslivet så är väl knivar ganska ursäktligt, då de också fungerar som konst samt representerar människans kanske äldsta verktyg.

I detta nu slår det mig att jag inte har några fina knivar i fjällstugan; det måste åtgärdas!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg