Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En åtta och en sexa. Båda med Easy grepp uttag för att bli starkare när dom har blivit svällda i pivot. Själv tycker jag att bladlåsningen är av ok konstruktion. tycker egentligen om att allting går lite trögt på en Opinel. Den större funkar bra i min hand som är storlek tio och XL. Den mindre är ju en kniv för ett tre finger grepp och andra sidan följer den med otroligt bra i fickan. Det senare är viktigt för en fickkniv.

Bosse

Bilagor

• IMG_2952.jpg
    IMG_2952.jpg
    82.8 KB · Visningar: 677
En åtta och en sexa. Båda med Easy grepp uttag för att bli starkare när dom har blivit svällda i pivot. Själv tycker jag att bladlåsningen är av ok konstruktion. tycker egentligen om att allting går lite trögt på en Opinel. Den större funkar bra i min hand som är storlek tio och XL. Den mindre är ju en kniv för ett tre finger grepp och andra sidan följer den med otroligt bra i fickan. Det senare är viktigt för en fickkniv.

Bosse

Trevliga Opisar. Personligen har jag de senaste åren burit på mig ett annat franskt märke, nämligen
Florinox:
manche-palissandre-couteau-le-thiers-florinox.jpg

Dessa knivar är i mångt och mycket lika Opinel med den skillnaden att låset är bättre och utfällningen en av de bästa på marknaden.

På tal om läckra knivar. Vad sägs om den här bushcraftern:

Grey Wolf Scandi Bushmaster
63.jpg

Stålvalet är förhandlingsbart men oftast handlar det om diff. härdat O1. Exceptionellt liten ansats, fina materialval och inte allt för högt pris för denna handbyggda pjäs (och andra). Här är hans övriga produktion: http://graywolfknives.com/

~Paul~

Dum fråga ang Florinox kniven. Används endast den lettrade rullen för att fälla ut/in bladet? Själva spärren är som vanligt en vadå?
Ja precis. Man placerar pekfingret på den lilla trissan och drar till, varvid bladet åker ut. Nedfällningen sköts av en s k linerlock. Den är mycket exakt och självjusterande.

~Paul~

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg