Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag blev förtjust i fällkniven Hippe-Kneip från denna tillverkare.
En stor fällkniv utan bladspärr, bladet i kolstål och stadigt handtag för lättsamt täljande.
Jag har köpt alla deras modeller jag kommit över i kolstål.
Lite varierande passning, men samtliga använbara efter avgradning och slipning.
Det är inte så många som tillverkar fällknivar med kolstålsblad längre.
Jag tyckte även om sjömanskniven (fastbladare) i kolstål.
Jag tror att samtliga modeller finns i rostfritt för den som föredrar det.

http://www.casstrom.se
har flera av deras modeller.

/John

Om du gillar fällknivar med kolstålsblad (1095) och vill ha bra kvalitet så kan jag verkligen rekommendera knivar från Great Eastern Cutlery. Dom är rent rakt beroendeframkallande! :)

http://www.shop.tsaknives.com/Great-Eastern-Cutlery_c13.htm

Håller med!

Jag har edc-at en Tidiout Cutlery Huckleberry med ett litet och ett stort spearpoint det senaste halvåret. Alla metalldelar i kolstål. Makalös kvalitet.
Om dom fanns på svenska marknaden, skulle jag ha många.
Jag tycker dom är billiga för den kvalitén. Men det är lite stökigt att köpa dom från USA.
/John

Bilder på Tidiout Huckleberry

SAK kniven få ta hand om allt som inte är trä.

Bilagor

• huck1.jpg
    huck1.jpg
    31.2 KB · Visningar: 870
  • huck2.jpg
    huck2.jpg
    34.5 KB · Visningar: 869
  • huck3.jpg
    huck3.jpg
    17.8 KB · Visningar: 873
Gek

Jag har bara några stycken. Dom jag har är helt perfekta i både mekanik och finish. Dom tidigaste knivarna hade tydligen styva fjädrar. Men dom jag har är jämförbara med en Victorinox.
Dom är så välgjorda att man tror att det är gjort med flit. Det inte bara råkade bli så.
/John

Köpte min första "moderna" fällkniv på mycket länge förra veckan. Real Steel E771 Sea Eagle har lurat i bakhuvudet sedan jag läste Aliaspostmortems fina recension av den modellen. I samband med att jag köpte några eldstål så slank nu en Sea Eagle med i varukorgen av bara farten. Jag är riktigt imponerad så här långt. En mycket behändig kniv trots sin storlek.

Bilagor

• 20160412_200334.jpg
    20160412_200334.jpg
    51.8 KB · Visningar: 758
Tjusiga knivar det! Om man föredrar låsbart blad, enkelbladare och lite åt droppoint hållet, vilka modeller rekommenderas?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg