Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En liten kommentar. Tangen på helle eggen är lite i klenaste laget i min smak. Och det verkar inte helt ovanligt att den går av när man läser runt på olika forum. Då verkar karesuandon bättre.
Kjell

Det ligger en del i det du säger. Till Helles försvar måste man dock säga att lamineringen går tången tåligare och att den därför kan göras smalare. Personligen har jag dessutom heller inte haft några som helst problem med någon Helle-kniv. Med detta sagt hade jag ändå önskat att norrmännen gjort lite mer som finnarna, Laurin Metalli gör enligt min mening mycket bra, taperade sticktångar.

/Lux

Bilagor

• 77-20-3-25c_1_1.jpg
    77-20-3-25c_1_1.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,150
Tack så mycket för era svar!

Lutar mer åt Galten efter att ha kollat lite mer på den, jag är trots allt en sucker för inhemskt producerade grejer när det gäller min friluftsutrustning.
Men kommer antagligen vela ganska länge innan jag till slut bestämmer mig...

Kul "reportage" från fabriken i Karesuando på Fire and Steels youtube-kanal!

//Burken

Isf rekommenderar jag den här:
Karesuando Kniven Galten RWL34:

Från hemsidan:
"
Knivens design är traditionell men bladet är tillverkat i ett av världens bästa knivstål - RWL 34 från Damasteel i Sverige.

Normala Karesuando knivar är härdade till 57-58 HRC, som allmänt anses vara en hårdhet som optimerar duktilitet/sprödhet/skärpa av högkvalitativt stål. RWL 34 är dock ett pulverstål med en jämnt fördelad struktur, med högre brotthållfasthet som tillåter anlöpning till en högre hårdhet (HRC 60-62) utan att skapa typiska problem med sprödhet och risk för sprickbildning. Genom att använda denna höga stålkvalitet har Karesuando producerat en mycket förfinad och solid kniv för knivköpare som kräver mer av sina knivar.
"

http://www.casstrom.se/knivar/knivar/karesuando-knivar/karesuando-kniven-galten-rwl34.html

Väl värd den extra kostnaden, RWL34 är ett kanonstål! :)
/Lux

En riktigt trevlig kniv som jag stiftade bekantskap med för ett tag sedan nu är kniven Mercator Messing. Det är definitivt inget märkvärdigt, men samtidig en funktionell lätt och bra kniv. Kniven har funnits i många många år, och har serietillverkats sedan 1867. Den ligger bra i handen och man märker den knappt i fickan. Efter ett tags användande får den dessutom en trevlig patina.

otter-messer-mercator-brass-7.jpg

otter-messer-mercator-brass-3.jpg

Alla vill nog inte byta kniv efter säsong, alla modeller är inte lämpliga när det står minus 25 bredvid spritstrecket i thermometern. Norden har speciella krav.

go tur

En riktigt trevlig kniv som jag stiftade bekantskap med för ett tag sedan nu är kniven Mercator Messing. Det är definitivt inget märkvärdigt, men samtidig en funktionell lätt och bra kniv. Kniven har funnits i många många år, och har serietillverkats sedan 1867. Den ligger bra i handen och man märker den knappt i fickan. Efter ett tags användande får den dessutom en trevlig patina.

Fin kniv! :)
Här tillsammans med andra knivar i samma stil:
/Lux

Bilagor

• DSC_0479.jpg
    DSC_0479.jpg
    19.6 KB · Visningar: 1,049
Alla vill nog inte byta kniv efter säsong, alla modeller är inte lämpliga när det står minus 25 bredvid spritstrecket i thermometern. Norden har speciella krav.

go tur

Sant, vid minus 25 finns det avsevärt bättre alternativ så som J.P. Peltonen SissiPuukko M95 eller en Ahti Leuku men visst går det att improvisera så att man klarar några minusgrader iaf...;)
/Lux

Bilagor

• DSC_0489.jpg
    DSC_0489.jpg
    17.7 KB · Visningar: 973
  • DSC_0470.jpg
    DSC_0470.jpg
    11.2 KB · Visningar: 949
  • DSC_0471.jpg
    DSC_0471.jpg
    10.7 KB · Visningar: 948
En lite kul minimalistisk kniv jag fick av min fru. inget för hårda tag i skogen men med sina 36 gramm kanske något för lättpackaren. Själv känns det so en "finkniv" i innerfickan på kostymen.

Bilagor

• DSC_0283-2.jpg
    DSC_0283-2.jpg
    23.8 KB · Visningar: 809
  • DSC_0284-2.jpg
    DSC_0284-2.jpg
    23.9 KB · Visningar: 820
Otter

En riktigt trevlig kniv som jag stiftade bekantskap med för ett tag sedan nu är kniven Mercator Messing.

Jag blev förtjust i fällkniven Hippe-Kneip från denna tillverkare.
En stor fällkniv utan bladspärr, bladet i kolstål och stadigt handtag för lättsamt täljande.
Jag har köpt alla deras modeller jag kommit över i kolstål.
Lite varierande passning, men samtliga använbara efter avgradning och slipning.
Det är inte så många som tillverkar fällknivar med kolstålsblad längre.
Jag tyckte även om sjömanskniven (fastbladare) i kolstål.
Jag tror att samtliga modeller finns i rostfritt för den som föredrar det.

http://www.casstrom.se
har flera av deras modeller.

/John

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg