Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Två senaste nyförvärven, en Seved och en BRKT. Riktigt imponerad av BRKT:n, tycker den är riktigt bra som camp knife.

8102843e19d764011fb2040a2c4a5540.jpg


Fredrik
 
Två senaste nyförvärven, en Seved och en BRKT. Riktigt imponerad av BRKT:n, tycker den är riktigt bra som camp knife.
Grattis till två mycket fina knivar!

Har själv haft funderingar på Hudson Bay-kniven. Hur tycker du att spetsen tål påfrestningar? Är den inte allt för delikat?

Vad är det för material i Seved-kniven?

~Paul~
 
Tackar!
Har använt den alldeles för lite för att kunna säga vad den tål, tycker iallafall inte att den känns för vek, med tanke på hur jag oftast använder knivar.

Ser fram emot att även testa Sevedkniven. Köpte den begagnad och säljaren visste inte vad det var för stål men jag har nu kollat med Seved och fick detta svar.
"Det är den ända jag gjort av den hittills. Det är 1870 stål i den skaft i stabbad boxelder."

Fredrik
 
Stilleben a la second hand...

Allkniv Knivman KN Eskilstuna 5 kronor.
Brynstål AE BERG Eskilstuna 1 krona.
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0445 2.jpg
    DSC_0445 2.jpg
    28.2 KB · Visningar: 682
Det är i princip omöjligt att bestämma märke på denna kniv med utgångspunkt från en suddig videosnutt på under sekunden. Eftersom bladet inte är utfällt så kommer det handla om gissningar.

Jag tror också att kniven är amerikansk. Greppet är förmodligen i vit DuPont Corian och den är i två lager med en förlängd nagelskåra. Det fanns en del tillverkare som hade den här typen av knivar i sin line-up.

~Paul~
 
Tackar!
Har använt den alldeles för lite för att kunna säga vad den tål, tycker iallafall inte att den känns för vek, med tanke på hur jag oftast använder knivar.

Ser fram emot att även testa Sevedkniven. Köpte den begagnad och säljaren visste inte vad det var för stål men jag har nu kollat med Seved och fick detta svar.
"Det är den ända jag gjort av den hittills. Det är 1870 stål i den skaft i stabbad boxelder."

Fredrik
OK. Intressant. 1870 är ju ett annat namn för 1095. Bra stål men inte lika lätt att värmebehandla som exempelvis 1080. Kräver sin man ;).

Boxelder är ett amerikanskt träslag - asklönn. Ett fint träslag!

~Paul~
 
soto. Jag ska gissa något djävulskt. Vissa vinkännare känner södersluttning och vissa Björksavsdrickare känner om björken stått i skuggan av en gran. Jag har pillat och tittat en del på amerikanska fällknivar. Jag tror att den kniven är 4-4.25 tums Jack kniv med Speer point och pennblad tillverkad av Camillus. Minns inte numret på min gissning men kanske det kommer. Att jag har rätt är lika troligt som solförmörkelse på natten .

Bosse
 
Solen är fortfarande moln. Jag gissar på Camillus modell 23. Jack knife i två lager som är 4,25 tum lång. Tillverkningsdatum på filmen tar bort vissa moderna kandidater. Camillus var ett stort märke någorlunda lätt tillgängligt i Sverige. Varför kuta för långt över ån eller handla för dyrt för att skaffa rekvisita För ett par sekunder film.

Bosse
 

Liknande trådar