Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Eftersom du involverar fiske i dina planerade sysselsättningar så skulle jag personligen välja en kniv med ett fullt flatslipat blad. Framför allt med tanke på att du också har med dig yxan på dina utflykter. Den kan ju klara seriösare träbearbetning och kniven kan du spara till finliret.

2. Mitt förslag är Peltonens Sissipuukko M95 eller den mindre M07. De här knivarna är ju inte producerade i vårt land men väl i norden ;).

3. Inga problem där :).

4. Se punkt nr 1.

5. Casströms saluför ju den här modellen också med Micarta-grepp om man är orolig för eventuella fuktorsakade skador. Dock bör även deras trägrepp vara tämligen fuktsäkrade.

6. Sorry, förstår inte frågan. Bäst stål i de knivarna som du listat eller generellt? Bäst stål till vad? Fiske? Täljning? Du får vara mer precis.

7. Beror på den övriga bladgeometrin. Ett blad i samma stål/värmebehandling, samma tjocklek mätt på bladryggen, samt samma längd och tapering håller förstås bättre om det är konvexslipat - jämfört med andra slipfaser (eftersom det inkorporerar mer stål/större massvolym och gynnsam profil). Detta gäller bladets slagseghet i sin helhet.

För själva eggens slagseghet och slitstyrka gäller andra regler.

~Paul~

PS Välkommen!



Tack för svaret.

2. Den kniven har jag kollat på också, hur är det med när det står att den är Helt plattslipad, men på bilden verkar det som om det är en sekundäregg, har alla knivar med Full Flat grind en sekundäregg?




5 No.10 Swedish Forest Knife, Svart micarta/platt Sandvik 14C28N . Ser ju väldigt lockande ut med ett rosttrögt blad kanske skulle passa mig bra, pga matlagning och kontakt med vatten, är det ett bra stål ? Eller skall man välja det andra stålet

6. För att specificera mig bättre helst bäst av två världar, men det blir nog mer i skog och göra upp eld med tillhörande matlagning samt täljande.
 
1. hur är det med när det står att den är Helt plattslipad, men på bilden verkar det som om det är en sekundäregg, har alla knivar med Full Flat grind en sekundäregg?

2. No.10 Swedish Forest Knife, Svart micarta/platt Sandvik 14C28N . Ser ju väldigt lockande ut med ett rosttrögt blad kanske skulle passa mig bra, pga matlagning och kontakt med vatten, är det ett bra stål ? Eller skall man välja det andra stålet

3. För att specificera mig bättre helst bäst av två världar, men det blir nog mer i skog och göra upp eld med tillhörande matlagning samt täljande.
1. Alla knivar med ett fullt flatslipat blad har inte en primär- och sekundäregg. En del fullt flatslipade blad har en så kallad nollegg, dvs stålet är jämnt avlägsnat med början från bladryggen i en obruten rak linje ända ned till själva eggapexen.

2. Om du tänker laga mat och använda kniven till fiske så är nog trots allt ett rostfritt blad att föredra. Med detta i åtanke så är en Nr 10 Svensk Skogskniv med ett fullt flatslipat blad i Sandvik 14C28N-stål och Micartagrepp ett utmärkt val!!

3. Precis som du antyder så handlar det ofta om att hitta en kniv som representerar den bästa kompromissen. Den nämnda Casströmkniven klarar detta kriterium med bravur.

~Paul~
 
Ingen orsak, bara kul.

Har slutligen fått tag i en hyfsad Kershaw 1030 Deer Hunter. Det finns som bekant en variant tillverkad av Hattori som är ytterst eftertraktad bland samlare.

Min%20Kershaw%201030%20Deer%20Hunter%203.jpg


~Paul~

Alltså man saknar tiden då Kershaw (och SOG, Gerber, Buck etc) tillverkade vackra kvalitetsknivar. Suck, nostalgi. Fällknivens katalog 15-20 år sedan....
 
1. Alla knivar med ett fullt flatslipat blad har inte en primär- och sekundäregg. En del fullt flatslipade blad har en så kallad nollegg, dvs stålet är jämnt avlägsnat med början från bladryggen i en obruten rak linje ända ned till själva eggapexen.

2. Om du tänker laga mat och använda kniven till fiske så är nog trots allt ett rostfritt blad att föredra. Med detta i åtanke så är en Nr 10 Svensk Skogskniv med ett fullt flatslipat blad i Sandvik 14C28N-stål och Micartagrepp ett utmärkt val!!

3. Precis som du antyder så handlar det ofta om att hitta en kniv som representerar den bästa kompromissen. Den nämnda Casströmkniven klarar detta kriterium med bravur.

~Paul~

Vad har du att säga om Fällkniven F1 3G? det är självklart ett jätte steg i prisklass men förhoppningsvis så håller den min livslängd ut.
Jag kan inget om den typen av stål, det stål som omsluter 3gstål vet du vad de är?

Jag har otroligt svårt att välja kniv.


Tack på förhand
 
Alltså man saknar tiden då Kershaw (och SOG, Gerber, Buck etc) tillverkade vackra kvalitetsknivar. Suck, nostalgi. Fällknivens katalog 15-20 år sedan....
Så är det. Tyvärr tillät inte min ekonomiska situation på den tiden att investera i speciellt många knivar.

Bland de knivar som jag hade missat är denna Kershaw-modell. Typiskt - när man väl har lite cash över så är de estetiskt tilltalande/samlarknivarna borta :(.

~Paul~
 
Vad har du att säga om Fällkniven F1 3G? det är självklart ett jätte steg i prisklass men förhoppningsvis så håller den min livslängd ut.
Jag kan inget om den typen av stål, det stål som omsluter 3gstål vet du vad de är?

Jag har otroligt svårt att välja kniv.


Tack på förhand
Fällkniven F1 som modell är inte min favorit, oavsett ståltyp. Den är ett utmärkt exempel på utpräglad kompromisskniv. Med andra ord - den är adekvat till mycket men briljerar inte i något.

Det som i mina ögon gör den till en medelmåtta är det förhållandevis korta, tjocka och breda bladet, de i min hand ganska obekväma och korta greppet, samt den konvexa slipfasen (som inte är direkt lämplig till täljning/träbearbetning). Enligt min åsikt så är F1-an en utpräglad jaktkniv. Som sådan funkar den någorlunda, även om det finns bättre kandidater ;).

Stålet är det inget annat att säga om än att det är bra, eller till och med mycket bra! Laminatet gör bladet i sin helhet slagsegt för att vara ett rostfritt sådant. Kärnan i laminatet är i SGPS (Super Gold Powder Steel, ett pulvermetallurgiskt sintrat stål) och kappan i Takefu VG-5 rostfritt stål (Japan): http://www.fallkniven.com/sv/steel

VG5 är ett potent mellanlegerat stål tillverkat i Japan av Takefu Special Steel Co.,Ltd. Deras mest kända ståltyp är ju VG10. VG5 är inte långt ifrån VG10 i kvalitetsgrad.

Varför man kallar stålet för 3G beror på att det innehåller bokstaven G tre gånger: VG5 + SGPS + VG5

~Paul~
 
Så är det. Tyvärr tillät inte min ekonomiska situation på den tiden att investera i speciellt många knivar.

Bland de knivar som jag hade missat är denna Kershaw-modell. Typiskt - när man väl har lite cash över så är de estetiskt tilltalande/samlarknivarna borta :(.

~Paul~

Japp, man hade lite annan ekonomi på den tiden. Synd det. Minns också Eks stridsknivar, helt fantastiska. Ja det var bättre förr. Eller vänta! Nu har vi ju faktiskt Eka Cordknife, tack! Sarkasm....
 
Härligt jag har också kvar den katalogen samt alla andra kataloger som fällkniven givit ut. Samt en hel del annat extra material som följde med katalogerna. Har också ut klipp på det mesta i knivspalt väg som Anders L Dahlman och skrev i jaktjournalen, samt urklippta artiklar från jakt och vapen. Har även dahlmans kniv bok samt några andra kniv skrifter. Allt ligger nerpackat på vinden sen jag flyttade till huset för sju år sedan. Mycket är bra med Internet men just den här skatten blir bortglömd för att i nya Tidens lättillgänglighet.

Bosse
 
jag köpte min första kniv från fällkniven ur den katalogen. Jag vill ha en gerber classic, men den hade utgått, så det blev den nära släktingen Folding sportman ett istället. Bara något senare köpte jag puma backpacker som är nummer tre från toppen i första spalten på katalogutdraget. Nummer tre av knivarna jag köpte var puma prospector, men det var ur katalognummer två.

Bosse
 

Liknande trådar