1. Eftersom du involverar fiske i dina planerade sysselsättningar så skulle jag personligen välja en kniv med ett fullt flatslipat blad. Framför allt med tanke på att du också har med dig yxan på dina utflykter. Den kan ju klara seriösare träbearbetning och kniven kan du spara till finliret.
2. Mitt förslag är Peltonens Sissipuukko M95 eller den mindre M07. De här knivarna är ju inte producerade i vårt land men väl i norden .
3. Inga problem där .
4. Se punkt nr 1.
5. Casströms saluför ju den här modellen också med Micarta-grepp om man är orolig för eventuella fuktorsakade skador. Dock bör även deras trägrepp vara tämligen fuktsäkrade.
6. Sorry, förstår inte frågan. Bäst stål i de knivarna som du listat eller generellt? Bäst stål till vad? Fiske? Täljning? Du får vara mer precis.
7. Beror på den övriga bladgeometrin. Ett blad i samma stål/värmebehandling, samma tjocklek mätt på bladryggen, samt samma längd och tapering håller förstås bättre om det är konvexslipat - jämfört med andra slipfaser (eftersom det inkorporerar mer stål/större massvolym och gynnsam profil). Detta gäller bladets slagseghet i sin helhet.
För själva eggens slagseghet och slitstyrka gäller andra regler.
~Paul~
PS Välkommen!
Tack för svaret.
2. Den kniven har jag kollat på också, hur är det med när det står att den är Helt plattslipad, men på bilden verkar det som om det är en sekundäregg, har alla knivar med Full Flat grind en sekundäregg?
5 No.10 Swedish Forest Knife, Svart micarta/platt Sandvik 14C28N . Ser ju väldigt lockande ut med ett rosttrögt blad kanske skulle passa mig bra, pga matlagning och kontakt med vatten, är det ett bra stål ? Eller skall man välja det andra stålet
6. För att specificera mig bättre helst bäst av två världar, men det blir nog mer i skog och göra upp eld med tillhörande matlagning samt täljande.