Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Man blir lätt nostalgisk. Har också ett gäng gamla Fällkniven-kataloger och de gamla prislistorna.

Om jag inte minns fel så var Dahlmans favorit-fällkniv just Puma Prospector?

MinPuma667ProspectoriPumasterSteel4.jpg


MinPuma667ProspectoriPumasterSteel3.jpg


MinPuma667ProspectoriPumasterSteel.jpg


~Paul~
 
Helt klart så gillade Dahlman puma prospector. Kanske vart man så in i vassen hjärntvättad så det är därför det även är en bra kniv i mina ögon eller också är det bara en enkel bra kniv. Under alla förhållanden har jag två, dels den från åttiotalet och dels en Final edition från ca 1995. Den äldre håller under alla förhållanden exceptionell kvalitet. Då har man gillade också eka modell 100 vilket jag till fullo håller med honom om. På den tiden var ju inte så lätt att hitta någon som skrev nördigt nergrävt om knivar som man fick hålla tillgodo med Dahlman som då blev lite allenarådande. Kanske skrev Nils kvale, jan Åkerman eller någon annan något lite om någon kniv med i det stora hela ägde Dahlman scenen. Är mycket glad för att han fick det utrymmet så här i efterhand då det gjorde mycket för kniv intresset i åttiotals Sverige. Speciellt hjälpte han åtminstone mig mycket med begrepp som fick kniv och daglig kniv. En annan sak som jag minns om Dahlmans artiklar är hur snedvriden uppfattning Han hade om moraknivar. För honom var en morakniv endast skräp i medan han framhöll andra knivar som bra som så här i efterhand inte kan läsas som annat än fördomar och förutfattade meningar som inte byggde på riktiga tester. Jag minns att han även hade en tendens att framhålla luftgeväret BSA meteor som kvalitativt överlägset det mesta av övriga luftgevär på marknaden. Under alla omständigheter är det roligt med människor som står för sina uppfattningar, trots allt hjälper det även oss andra att slutligen ta egen ställning.

Efter det kom fällknivens kataloger och herregud vilken glädje det var Att se hur mycket kvalitetsknivar som fanns och herregud vad det skapade frustration att man var fattig student.

Bosse
 
Fällkniven LTC

Hej. Jag köpte en fällkniven LTC för snart två månader sedan. Jag beskrev den utförligt och uttryckt ett visst tvivel till om jag skulle tycka om kniven. Jag var osäker på om den skulle nå min EDC rotation. Jag kan nu så här två månader senare berätta att det gjorde den. Med råge dessutom. Jag tycker väldigt bra om kniven och har haft den i fickan varje dag sedan jag köpte den. Trots fyrkantighet ligger den bra i både ficka och hand. Jag skulle vilja säga att den håller hög kvalitet och att den är överbyggd på klassiskt fällkniven vis. Bladet är tjockare, skaftsidorna är tjockare, Nitarna är grövre, än vad som är nödvändigt för en kniv i denna storlek. Dock har inte gått till överdrift så att kniven mister sin funktion. Slutsatsen är att jag ger kniven stort beröm för enkelt utförande och bra design lite emot första intrycket jag fick. Kanske lite varning för att köpa lysorange om man inte verkligen gillar signalfärger. Själv har jag fått jobba med färgen men börjar väl närma mig att den är acceptabel.

Bosse
 
Bark river, fox river. Iaktagelser efter användning.

Ja hallå. Jag gör din insats till för att få den här tråden att leverera regelbundet. Jag köpte en Fox river för ett par veckor sedan och skrev rätt omfattande om den i slutet på mars. under påsken var jag ledig 10 dagar i min fjällstuga och använde kniven en hel del. Kapade lite ris, fixade lite eld, både ute i skogen och i bastun samt i huset som endast värms upp med ved. Fixade också lite granna med tolklinor fiskelinor och så vidare. Hade ju förhoppningar om att rensa fisk men fisken tog otroligt dåligt. Eftersom att jag har priviligierade vanor i mina fjäll lade vi ut nät en dag. Det levererade ju förstås färsk fisk i form av öring och röding men just den dagen ha det jag min fällkniven WM1 i lädersliret. Just sliret är det som är tveksamt med min Fox river. Inte för att det saknar kvaliteten men för att det är så stort. Satte på en Dangler som gjorde stor skillnad i komfort.

Bosse
 
Lite frånvaro i tråden för min del. Det händer mycket nu om man är cyklist också! :) Det är vår, släpp cyklarna loss!

Annars ville jag bidra med ytterligare en bild från den furstliga gåvan. Här på de två små fastbladarna från ESEE och TOPS. Naturligtvis kommer jag återkomma med recensioner på dem vad det lider.


Small%20fixed.jpg

"UTE" och "Candiru" i sällskap med en kniv i liknande storlek, M L "Caper knife"

Sen har jag även skrivit en liten text kring temat "bra och dåliga" knivar:

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/04/om-bra-och-daliga-knivar.html

/ J
 
Kan du vissla Johanna......

Hej,
Finns mycket knivkunskap här så jag passar på med en fråga som någon kanske kan svara på.

I kortfilmen `kan du vissla Johanna´ med Per Oskarsson från 1994 finns en vit rejäl fällkniv som barnbarnet kastar lystna blickar efter. Precis en sådan (mycket lika) min gamla avlidna farbror hade på 50-talet. Det var finkniven som nästan aldrig användes till skillnad från vardagsknivarna.

Jag undrar om någon i detalj känner till vad det är för kniv som visas i filmen?
 
Lite frånvaro i tråden för min del. Det händer mycket nu om man är cyklist också! :) Det är vår, släpp cyklarna loss!

Annars ville jag bidra med ytterligare en bild från den furstliga gåvan. Här på de två små fastbladarna från ESEE och TOPS. Naturligtvis kommer jag återkomma med recensioner på dem vad det lider.


Small%20fixed.jpg

"UTE" och "Candiru" i sällskap med en kniv i liknande storlek, M L "Caper knife"

Sen har jag även skrivit en liten text kring temat "bra och dåliga" knivar:

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/04/om-bra-och-daliga-knivar.html

/ J

Amen!

Själv tycker jag att det knappt blir bättre i EDC-väg än en CLB RnR:
Använder den när jag täljer Dala-hästar, helt underbar buk för detta värv. Perfekt skogskniv för att spänta lite ved också. Har än så länge inte stött på en kniv som fungerar bättre i köket! Alltså, världens bästa kniv! Köp den! Den passar till allt!

/Lux ;)

P.S. Den där Caper-kniven ser inte helt oanvändbar ut! :)
 

Bilagor

  • 4.jpeg
    4.jpeg
    95.1 KB · Visningar: 841
1. Helt klart så gillade Dahlman puma prospector. Kanske vart man så in i vassen hjärntvättad så det är därför det även är en bra kniv i mina ögon eller också är det bara en enkel bra kniv.

2. Under alla förhållanden har jag två, dels den från åttiotalet och dels en Final edition från ca 1995. Den äldre håller under alla förhållanden exceptionell kvalitet.

3. Då har man gillade också eka modell 100 vilket jag till fullo håller med honom om.

4. På den tiden var ju inte så lätt att hitta någon som skrev nördigt nergrävt om knivar som man fick hålla tillgodo med Dahlman som då blev lite allenarådande.

5. Är mycket glad för att han fick det utrymmet så här i efterhand då det gjorde mycket för kniv intresset i åttiotals Sverige.

6. snedvriden uppfattning Han hade om moraknivar. För honom var en morakniv endast skräp i medan han framhöll andra knivar som bra som så här i efterhand inte kan läsas som annat än fördomar och förutfattade meningar som inte byggde på riktiga tester.

7. Under alla omständigheter är det roligt med människor som står för sina uppfattningar, trots allt hjälper det även oss andra att slutligen ta egen ställning.

8, Efter det kom fällknivens kataloger och herregud vilken glädje det var Att se hur mycket kvalitetsknivar som fanns och herregud vad det skapade frustration att man var fattig student.

9. köpte en fällkniven LTC ... Jag tycker väldigt bra om kniven,,, Slutsatsen är att jag ger kniven stort beröm för enkelt utförande och bra design lite emot första intrycket jag fick.

10. Jag gör din insats till för att få den här tråden att leverera regelbundet.

11. Jag köpte en Fox river... sliret är det som är tveksamt. Inte för att det saknar kvaliteten men för att det är så stort. Satte på en Dangler som gjorde stor skillnad i komfort.
1. Den här "enkla" kniven har på grund av Dahlmans positiva reaktioner blivit till ett riktigt samlarobjekt bland knivkonnässörerna. Om man skall bedöma kniven helt okritiskt så är den väl med dagens mått medelmåttig när det gäller användbarhet, kvaliteten i ihopskruvandet/toleranserna, samt materialvalet.

På den positiva sidan har vi det fina och säkra greppet, bladformen/profilen, samt balansen.

På den mindre bra sidan har vi den i mitt tycke alltför stora ansatsen/ricasson, överdrivet eggslut, samt i mina ögon inte speciellt exklusiva/märkvärdiga material.

Denna sista punkt kan ju förstås vara både positivt, liksom negativt. Dock är kniven idag så pass dyr att anskaffa att den faktiskt inte är värd pengarna. Annat vara det när jag ropade in min pjäs på Trattis för lite över två hundringar.

Den gamla utgåvan hade snävare toleranser än den som kom senare. Bättre kvalitet i ihopsättningen m a o. Dagens normalstål är för det mesta 1.4034, vilket i princip motsvarar AISI 420HC. Man har dessutom använt D1, 440C, Pumaster (ett kromplätterat kolstål), samt Wf Nr 1.4116.

Den aktuella modellen är tillverkat i ett upphottat 1.4116 som Puma valde att kalla för Super Kean. Det är helt OK men inget märkvärdigt.

Så lite blandad kompott, med andra ord. Jag är tveksam till om kniven skulle röna samma framgång om den gavs ut idag…

2. Se punkt nr 1. .

3. Ja, den gillar vi ;).

4. Precis, det var så undertecknad började sin långa knivsamlarbana. Läste några av hans artiklar i Svensk Jakt.

5. Absolut!

6. Det är nog rätt många av oss som med tiden ändrat uppfattning om denna enkla men effektiva och kostnadseffektiva knivtyp ;).

7. Så är det.

8. Det känns igen!! Dock hade jag studerat färdigt vid den tidpunkten.

9. Alltid kul att få tag i en modell som man trivs med. Min personliga och övergripande favorit är ju Florinox Akma.

10. Tackar för det .

11. Faktum är att slidans kvalitet och användbarhet är i mina ögon en mycket viktig faktor när jag väljer fastbladare. Dagens trend är ju att plocka på slidan som mycket kringutrustning som möjligt och därmed rendera en otymplig och opraktisk skapelse.

För min egen del vill jag att slidan skall vara så pass ren/avskalad som möjligt men trots det tillverkad i fina material och med god ergonomi/användarvänlig.

~Paul~
 
Välanvända knivar...

Hittade dessa i en låda hos en bekant. Välanvända är bara förnamnet!
/Lux
 

Bilagor

  • DSC_0571J.jpg
    DSC_0571J.jpg
    35.8 KB · Visningar: 753
  • DSC_0569.jpg
    DSC_0569.jpg
    37.9 KB · Visningar: 782
Hej,
Finns mycket knivkunskap här så jag passar på med en fråga som någon kanske kan svara på.

I kortfilmen `kan du vissla Johanna´ med Per Oskarsson från 1994 finns en vit rejäl fällkniv som barnbarnet kastar lystna blickar efter. Precis en sådan (mycket lika) min gamla avlidna farbror hade på 50-talet. Det var finkniven som nästan aldrig användes till skillnad från vardagsknivarna.

Jag undrar om någon i detalj känner till vad det är för kniv som visas i filmen?
Du får gärna presentera en bild ;).

~Paul~
 

Liknande trådar