Tack för recensionen! Din bedömning liknar den jag själv har gällande min första gens. 10-a. Jag utförde en liten reprofilering av bladet för att få ned vinklarna något.Igår damp den ned, min Casström no 10 i kolstål.
Tack igen,
~Paul~
Tack för recensionen! Din bedömning liknar den jag själv har gällande min första gens. 10-a. Jag utförde en liten reprofilering av bladet för att få ned vinklarna något.Igår damp den ned, min Casström no 10 i kolstål.
Personligen så finner jag inget användningsområde för den här typen av "knivar". Vad ämnar du använda den till? (huvudsakligen)Skulle vilja ha lite synpunkter, positiva och negativa, kring modellen som kallas Tracker. Dave Beck är en av de mer kända knivmakarna som gör en sådan men den finns från olika källor.
Den ser ju onekligen inte ut som de traditionella nordiska knivarna, men jag lockas ändå på nåt sätt.
/Per
Det var ett rejält gäng, grattis! Det börjar ta sig .Apropå ingenting annat eller åtminstone vare sig stål eller Tracker....
Det var ett rejält gäng, grattis! Det börjar ta sig .
~Paul~
De få recensioner jag skrivit är på långa vägar inte lika välstrukturerade som dina. Dock är upplägget likt det du beskriver .Tackar! Det gör ju det så sakteliga. I högen finns nog det mesta för alla smaker. Snart kommer test eller snarare presentationer av såvitt skilda knivar som liten fastbladare för vardagsbruk, en Karambit i titan samt förstås massor av fällknivar och någon kökskniv!
Men först en liten text i serien "Lär känna din recensent", ha ha. Det här är vad jag kikar på när jag bedömer en kniv, bland annat. Något har jag säkert glömt!
http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/02/uppslagsbok-for-knivrecensenter.html
Är det något som känns bekant för er andra där ute?
/ J
Vilken är den bästa lättpackarkniven på max 50g?
Knivar från Sanrenmu - är de nåt att ha?
Ska ha de mest att tälja flisor för att elda med, kanske rensa fisk, plus lite småjobb som kan behövas under en fjälltur.
Vilken är den bästa lättpackarkniven på max 50g?
Knivar från Sanrenmu - är de nåt att ha?
Ska ha de mest att tälja flisor för att elda med, kanske rensa fisk, plus lite småjobb som kan behövas under en fjälltur.
Opinel var också min första tanke. EKA 88 är visserligen lätt men bladet är för kort till sysslor som lättare fiskrensning. Detta är ju en av de arbetsuppgifter som Calexico nämner.Opinel #8 ligger
Välkommen till tråden och forumet!Måste bara visa upp Lilla My. Hon har varit med länge. Liten, smidig och funktionell "grejsarkniv". Hemmagjord. Äppelträd i skaftet. Nedslipat laminatblad från en vanlig Frost Mora. Björk (tror jag) i slidholken.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |