Ja det där var något helt annat! Kanonfin!
~Paul~
Tack. Har haft den uppe i tråden tidigare också. Egen design och bygge. Bladet gjorde Seved till mig, 2.5 mm lagom tjockt.
Ja det där var något helt annat! Kanonfin!
~Paul~
Ah, måste ha missat den. Vad är det för stål?Tack. Har haft den uppe i tråden tidigare också. Egen design och bygge. Bladet gjorde Seved till mig, 2.5 mm lagom tjockt.
Ett utmärkt val till den här typen av knivar. Grattis!Cpm154 är det
Har du någon länk?är bladehq en bra sida att beställa knivar
Kan bara instämma med nAnders, Roselli Carpenter är en fantastisk kniv.
Jag köpte en Carpenter i UHC Nano-stål förra sommaren och den blev i praktiken omedelbart något av en favorit. Jag gillade den t.o.m. så mycket att den hamnade ”permanent” i EDC:n. Jag skriver ”permanent” eftersom jag har en tendens byta kniv i tid och otid, ofta för att testa nytt, ibland för att det är något med aktuell kniv jag inte gillar, och ibland utan att ha någon egentlig anledning alls.
Med Rosellin verkar det faktiskt som att jag har hittar ”min kniv”, och jag har än så länge inte funnit någon anledning eller känt något behov att byta ut den. Ett mycket gott betyg!
Angående den medföljande knivslidan: Personligen hade jag önskat en mer klassisk same- eller puukko-knivslida, då jag tycker att dessa är både vackra och funktionella. Knivslidan som medföljer är bra, dock var retentionen inte den bästa på mitt exemplar. Det avhjälptes genom att limma fast en läderbit i knivslidan och nu fungerar den mycket bra.
/Lux
Stiligt exemplar!
Den andra kniven i bilden med Astrid-kniven är en Goko Hamono i laminerat Shirogami 1 (= White 1, det stål Paul jämförde med i ett tidigare inlägg). Mycket hårt stål men inte lika knallhårt härdat som UHC-stålet.
Goko Hamonon har låga vinklar och lite stål bakom eggen och skär som ett lasersvärd. Tyvärr innebär ofta kombination hårt stål, låga vinklar och lite stål bakom eggen att eggen blir känslig. Lätt hand och inte skära i hårda material är det som gäller.
I julas processade jag en större mängd grönkål för ett julbord. Som en jämförelse körde jag hälften med guyton och hälften med Rosellin.
Kanske hade jag otur och träffade grus eller liknande men efteråt kunde jag se flera mikrochippningar på Goko Hamonon medans Rosellins egg var helt opåverkad. Nu säger det hela egentligen inte så mycket eftersom geometrierna är olika. Guyton har tunnare egg. Snarare ligger det mer i linje med hur jag upplevt UHC-stålet, att det är osedvanligt slagsegt för att vara så hårt härdat som 64-66 hrc.
/Lux
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |