Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Angående Roselli och UHC Nano-stål

Kan bara instämma med nAnders, Roselli Carpenter är en fantastisk kniv.
Jag köpte en Carpenter i UHC Nano-stål förra sommaren och den blev i praktiken omedelbart något av en favorit. Jag gillade den t.o.m. så mycket att den hamnade ”permanent” i EDC:n. Jag skriver ”permanent” eftersom jag har en tendens byta kniv i tid och otid, ofta för att testa nytt, ibland för att det är något med aktuell kniv jag inte gillar, och ibland utan att ha någon egentlig anledning alls.
Med Rosellin verkar det faktiskt som att jag har hittar ”min kniv”, och jag har än så länge inte funnit någon anledning eller känt något behov att byta ut den. Ett mycket gott betyg!

Angående den medföljande knivslidan: Personligen hade jag önskat en mer klassisk same- eller puukko-knivslida, då jag tycker att dessa är både vackra och funktionella. Knivslidan som medföljer är bra, dock var retentionen inte den bästa på mitt exemplar. Det avhjälptes genom att limma fast en läderbit i knivslidan och nu fungerar den mycket bra.

/Lux

Bilagor

• DSC_0190.jpg
    DSC_0190.jpg
    28.7 KB · Visningar: 638
  • DSC_0198.jpg
    DSC_0198.jpg
    25.7 KB · Visningar: 612
  • DSC_0192.jpg
    DSC_0192.jpg
    28.4 KB · Visningar: 634
  • DSC_0197.jpg
    DSC_0197.jpg
    26.7 KB · Visningar: 612
Mer angående Roselli och UHC Nano-stål

Heimo Roselli vet hur man gör bra puukkos och skogsknivar men tyvärr har han inte lyckats lika bra med vissa av sina köksknivar. Jag införskaffade företagets santoku, mycket vacker och inte oanvändbar men dessvärre inte en speciellt bra kökskniv för det. Om jag får tid kanske jag slipar om den men som det är nu ligger den ”bortglömd” i en låda.

En kniv jag gillar desto mer är Rosellis Astrid-kniv, även denna i UHC Nano-stål. Gillar utseendet, stålet, handtaget, längden, vikten, balansen, ergonomin och det tunna stålet (påminner om gamla KN i det avseendet).
Kniven dras dock med vissa svagheter i dess ursprungliga utförande. I praktiken har kniven en skandinavisk slipfas vilket innebär att kniven, trots sin tunna rygg, i jämförelse med många andra kvalitativa kockknivar har mer material bakom eggen. Den korta slipfasen medför också en del friktion vid övergången till bladkroppen och Rosellin skär därför inte i närheten lika bra som t.ex. en japansk guyto av god kvalité. Tack vare det tunna bladet och kvalitén på stålet skär kniven trots det bra. Kniven har dessutom ett taperat blad vilket gör att den skär bättre och bättre närmare spetsen så ”problemet” uppstår framförallt nära handtaget.
Ett absolut minimum för att få kniven att prestera sitt bästa är alltså att minska axlarna och att tunna ut eggen. Detta är något jag har gjort vilket rejält har förbättrat prestandan.
Ett pågående projekt är att succesivt tunna ut bladet högre upp mot ryggen, alltså i praktiken en omslipning, något som tar en stund med ett stål med en hårdhet på 64-66 HRC…
Bäst hade självklart varit om kniven varit (svagt) koniskt slipad direkt från fabrik.
Sammantaget trivs jag bra med Astrid-kniven.
/Lux

Bilagor

• DSC_0004.jpg
    DSC_0004.jpg
    24 KB · Visningar: 609
  • DSC_0023.jpg
    DSC_0023.jpg
    25.3 KB · Visningar: 610
  • DSC_0016.jpg
    DSC_0016.jpg
    24 KB · Visningar: 593
Kan bara instämma med nAnders, Roselli Carpenter är en fantastisk kniv.
Jag köpte en Carpenter i UHC Nano-stål förra sommaren och den blev i praktiken omedelbart något av en favorit. Jag gillade den t.o.m. så mycket att den hamnade ”permanent” i EDC:n. Jag skriver ”permanent” eftersom jag har en tendens byta kniv i tid och otid, ofta för att testa nytt, ibland för att det är något med aktuell kniv jag inte gillar, och ibland utan att ha någon egentlig anledning alls.
Med Rosellin verkar det faktiskt som att jag har hittar ”min kniv”, och jag har än så länge inte funnit någon anledning eller känt något behov att byta ut den. Ett mycket gott betyg!

Angående den medföljande knivslidan: Personligen hade jag önskat en mer klassisk same- eller puukko-knivslida, då jag tycker att dessa är både vackra och funktionella. Knivslidan som medföljer är bra, dock var retentionen inte den bästa på mitt exemplar. Det avhjälptes genom att limma fast en läderbit i knivslidan och nu fungerar den mycket bra.

/Lux

Stiligt exemplar!

Den andra kniven i bilden med Astrid-kniven är en Goko Hamono i laminerat Shirogami 1 (= White 1, det stål Paul jämförde med i ett tidigare inlägg). Mycket hårt stål men inte lika knallhårt härdat som UHC-stålet.
Goko Hamonon har låga vinklar och lite stål bakom eggen och skär som ett lasersvärd. Tyvärr innebär ofta kombination hårt stål, låga vinklar och lite stål bakom eggen att eggen blir känslig. Lätt hand och inte skära i hårda material är det som gäller.

I julas processade jag en större mängd grönkål för ett julbord. Som en jämförelse körde jag hälften med guyton och hälften med Rosellin.
Kanske hade jag otur och träffade grus eller liknande men efteråt kunde jag se flera mikrochippningar på Goko Hamonon medans Rosellins egg var helt opåverkad. Nu säger det hela egentligen inte så mycket eftersom geometrierna är olika. Guyton har tunnare egg. Snarare ligger det mer i linje med hur jag upplevt UHC-stålet, att det är osedvanligt slagsegt för att vara så hårt härdat som 64-66 hrc.
/Lux

Den andra kniven i bilden med Astrid-kniven är en Goko Hamono i laminerat Shirogami 1 (= White 1, det stål Paul jämförde med i ett tidigare inlägg). Mycket hårt stål men inte lika knallhårt härdat som UHC-stålet.
Goko Hamonon har låga vinklar och lite stål bakom eggen och skär som ett lasersvärd. Tyvärr innebär ofta kombination hårt stål, låga vinklar och lite stål bakom eggen att eggen blir känslig. Lätt hand och inte skära i hårda material är det som gäller.

I julas processade jag en större mängd grönkål för ett julbord. Som en jämförelse körde jag hälften med guyton och hälften med Rosellin.
Kanske hade jag otur och träffade grus eller liknande men efteråt kunde jag se flera mikrochippningar på Goko Hamonon medans Rosellins egg var helt opåverkad. Nu säger det hela egentligen inte så mycket eftersom geometrierna är olika. Guyton har tunnare egg. Snarare ligger det mer i linje med hur jag upplevt UHC-stålet, att det är osedvanligt slagsegt för att vara så hårt härdat som 64-66 hrc.
/Lux

Attans... nu ångrar jag nästan att jag inte beställde UHC istället! Blev en "vanlig" Roselli Carpenter.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg