Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har en tid funderat på att skaffa mig en ny kniv av lite större modell, i alla fall grepp mässigt.

De jag funderat på finns det inte jättemycket videos på eller recensioner på www så kanske någon här har bra åsikter.

Kandidatierna är:

Enzo Elver med Skandinavisk slipning

Enzo Trapper med Skandinavisk slipning

Casström No 10 med skandinavisk slipning

Elvern generella storlek tilltalar mig, men då jag har en Necker 70 funderar jag på om kanske inte Trappern är ett bättre alternativ.

Casströmen tilltalar mig rent designmässigt, kanske något stor?

Av någon anledning vill jag helst ha en i kolstål, och även med en vass rygg för att slippa använda bladets vassa del för att exempelvis ta bort bark osv.

Har diverse Mora och Fällkniven knivar men de känns opersonliga på något vis.

Tankar på ovan?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Senast ändrad:
Har en tid funderat på att skafda mig en ny kniv av lite större modell, i alla fall grepp mässigt.
Som vanligt så kontrar jag med att fråga angående knivens huvudsakliga/planerade användningsområde?? I vilka sammanhang skall den fungera optimalt och i vilka sammanhang skall den fungera hjälpligt?

För som du säkert vet så finns det inte en enda kniv i hela världen som briljerar på precis alla typer av arbeten...

~Paul~

Såklart Paul, missade det viktigaste.

Användningsområdet är "Normalt skogsbruk" som i min bok är att tälja till en stekspade, grillpinnar, enklare vedklyvning, öppna förpackningar, kapa snörstumpar, ibland använda med ett eldstål ( oftast inte ) osv....

Syftet är inte att hugga ned träd eller ersätta en yxa/såg fullt ut.

tälja till en stekspade, grillpinnar, enklare vedklyvning, öppna förpackningar, kapa snörstumpar, ibland använda med ett eldstål ( oftast inte ) osv....

Syftet är inte att hugga ned träd eller ersätta en yxa/såg fullt ut.
OK, det tolkar jag som att kniven inte kommer att användas till matlagning vid campingen/lägerelden, fiske eller jakt ;).

Med tanke på dina kriterier så är det en kniv i kolstål och utrustad med skandinavisk slipfas som är aktuell. Eftersom du ämnar att klyva ved så bör bladet äga en viss minimilängd men samtidigt inte vara för lång eftersom detta hindrar effektiv täljning.

Mitt förslag är därför en Casströms nr 10 i Böhler K720-stål.

~Paul~

Matlagning och matlagning, nej inte som hemma i köket. Men att dela en korv eller potatis kommer förekomma :) Vid fiske så brukar jag ta med en kniv för det ändamålet.

Tack för skyndsamma svar Paul, ska ta dina goda råd med i min bedömning :)

Har en tid funderat på att skaffa mig en ny kniv av lite större modell, i alla fall grepp mässigt.

De jag funderat på finns det inte jättemycket videos på eller recensioner på www så kanske någon här har bra åsikter.

Kandidatierna är:

Enzo Elver med Skandinavisk slipning

Enzo Trapper med Skandinavisk slipning

Elvern generella storlek tilltalar mig, men då jag har en Necker 70 funderar jag på om kanske inte Trappern är ett bättre alternativ.

Av någon anledning vill jag helst ha en i kolstål, och även med en vass rygg för att slippa använda bladets vassa del för att exempelvis ta bort bark osv.

Har diverse Mora och Fällkniven knivar men de känns opersonliga på något vis.

Tankar på ovan?

Casström och Enzo Trapper är båda fina knivar. Jag anser dem vara likvärdiga så välj den du gillar utseendet bäst på. Ett annat tips är Roselli Carpenter. En kniv från andra sidan pölen som jag också kan rekommendera är LG Wright Genesis. Lite dyrare dock...

Som Anders skriver så är både Enzo Trapper och Casströms nr 10 två utmärkta knivar.

Ifall du väljer Enzo Trapper se i så fall till att du skaffar varianten med M2-blad: http://brisa.fi/enzo-trapper-95-m2-knife-curly-birch.html

Det här stålet är bland de mest ultimata som man kan finna i samband med varierande fältarbeten (dvs både slagsegt och slitstarkt för att vara ett låglegerat kolstål). Det enda stål som EMÅ är ännu mer allsidigt är CPM REX M4HC(HS).

Varför jag trots allt valde Casströmkniven beror på att den har en något mindre ansats, vilket ju befrämjar skärmomentet och precisionen i skäret (min käpphäst ;)). Stålet är heller inte att bespotta trots att det inte kan mäta sig med M2.

Tycker dessutom att greppet är bättre, mer ergonomiskt på Casströmkniven, samt billigare än Enzos M2-version.

Men som sagt, M2 är aningens "vassare" (ber om ursäkt :)) än K720.

~Paul~

Casström 10 antagligen av de alternativen, utan att ha testat någon av dem :)

Här är mitt eget alternativ till PSK:n. Något snarlik faktiskt. Men utan fingerurtag och hälar, som jag inte är så förtjust i heller. PSK är en riktigt fin kniv, totalt sett ändå.

Bilagor

• DSC_0870.jpg
    DSC_0870.jpg
    33.1 KB · Visningar: 592

Tankar på ovan?

Jag har en Casström no 10 med gamla utformningen av greppet, blad i O2.
Ju mer jag använder den, så gillar jag den mer! Håller skärpa, klarar allt jag utsatt den för, klyva ved, skära ner slanor (ok från markägare), rensa fisk mm. Finsniderier är den väl inte bra på, men, det har jag en liten kniv till.
Tidigare hade jag en F1:a, men gillade inte syntetgreppet, så den såldes och denna köptes in istället, med ek i greppet, ångrar inte det!

Just greppet och att kniven känns "opersonlig" på något vis är det som fått mig att överge min F1.

Blir nog en Casström till veckan.....

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg