Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Och appropå föregående inlägg...
Det hade varit roligt att ta del av några av era små missöden under vägs gång! Hanterar man skarpa föremål kommer man förr eller senare bli biten (av intresset)!
/ J
Hehe...jo visst har man väl skurit sig en del. Dock faktiskt aldrig riktigt allvarligt och sällan vid bruk. Desto oftare vid "lek"...
Jag lyckades fälla en nyvässad kolståls-Opinel över fingrarna när jag "lekte" med flera knivar (tre om jag inte minns fel) samtidigt i samma hand. Nu i efterhand kan jag inte förstå varför jag hade flera knivar i handen samtidigt men jag antar att jag hade mina skäl och att jag tyckte det var en bra idé just då... Summa summarum blev i alla fall att kniven inte stoppade innan benet. Knivarna var alldeles nyvässade och galet vassa, det kändes knappt och min första tanke var hur jag skulle förklara det för min fru...
Som tur var läkte fingret ihop utan några bestående men.
/Lux
Och appropå föregående inlägg...
Det hade varit roligt att ta del av några av era små missöden under vägs gång! Hanterar man skarpa föremål kommer man förr eller senare bli biten (av intresset)!
/ J
Underbar text och rolig uppmaning. En sentida minne liknar föregående talares, ett vasst fällknivsblad över pekfingret. Skulle separera frysta mörtar inför kräftfiske hos svärfar och valde en wenger traveler för uppgiften. Smart... När jag bände som bäst förstår ni vad som hände, tjong in i pekfingerbenet. Samtliga, vitlackerade, köksluckor fick rätt balla skräckfilmssprayningar på sig. Dagen efter vid 11-fikat noterade jag, men sa inget, att svärmors kaffekopp som stått i diskhon var märkligt rödprickig...
Min Ontario SK-5 Blackbird ankom med bud i morse. Direkt på dörren. Klockan var strax före 8.30! Det tog 2 arbetsdagar att få hit kniven. Kostade några tior extra.
Det var snabbt! En fin kniv!
I praktiken samma orsaker som avhållit MAW från köp har även avhållit mig.
Med tanke på att kniven är relativt tung, var någonstans hamnar balanspunkten?
/Lux
Balansen är tack vare det rejält tilltagna greppet i stort sett perfekt. När jag tänker efter så kommer jag inte på någon annan kniv med dessa mått som kommer i närheten på den punkten.Det var snabbt! En fin kniv!
I praktiken samma orsaker som avhållit MAW från köp har även avhållit mig.
Med tanke på att kniven är relativt tung, var någonstans hamnar balanspunkten?
/Lux
Tack vare den fina balansen och ergonomin så känns heller inte kniven tung när man väl arbetar med den! Ja, jag har redan testat den på några oskyldiga plankor och träspill . Första intrycket är mycket positivt.
Faktum är att balansen är egentligen mycket viktigare än vikten som sådan när man väl arbetar med kniven. Det gäller framför allt köksknivar men även andra typer av knivar tjänar på en fin balans.
~Paul~
En viktig aspekt för mig när det gäller knivens vikt, är att det finns någon form av smärtgräns när det gäller att bära den i bältet eller på annat sätt utanför ryggsäckens insida, under vandringar. Om jag pressar gränsen så klarar min M95 Peltonen det, i sitt plastfodral.
På längre turer, där varje gram är av vikt () så är en sådan här kniv förstås lite för tung.
I samband med kortare turer, jakt/fiske, bushcraft och diverse matprepp så kan dock en kniv av den här kalibern, liksom M95-an och Casström nr 10, vara på sin plats .
~Paul~
Japp. Och M95 bär jag utan problem, även på längre turer. Bekvämast av allt är nog Mora HD i orginalslida, klämd över framfickans kant.
Erik Jönssons lilla fiskekniv är som en liten bomullstuss i fickan eller i bältet. Den är min klara favorit i kategorin lättviktare: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=612497&postcount=6972
~Paul~
OK, fattar .Lätt fin kniv. Vad jag menade med Mora HD som exempel, var att den är minimum i storlek, som "enda" kniv för mig.
~Paul~
Blackbird är otvivelaktigt en kapabel kniv. Dock kan jag personligen ifrågasätta det nödvändiga med en äkta fulltånge på en kniv av den här storleken och med ett helt plattslipat blad i Crucible 154CM-stål. Det ökar vikten utan att förbättra vare sig balans eller knivens "svagare del" d.v.s. det helt plattslipade bladet. Ett brott eller en skada kommer med stor sannolikhet att ske där och inte i handtaget.
Personligen hade jag hellre sett att tången konstruerats lättare, exempelvis som på en Becker BK7.
/Lux
Personligen hade jag hellre sett att tången konstruerats lättare, exempelvis som på en Becker BK7.
/Lux
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg