Japp, rostfritt är fint på allroundare! Ska man in i fisk och ut vid havet så är det att föredra.
Jo en m07 i tex 14c28n hade varit kul. Eller kanske ännu hellre ett laminat som på Fällkniven.
Men jag är ärligt talat inte så sjukt haj på olika stålsorter så flika gärna in på det.
Den svåraste kategorin att välja ett bra stål till är utan tvekan rostfria allroundknivar. De bör nämligen vara bra på så många arbetsuppgifter så att det i praktiken handlar om kontradiktion.
Det man letar efter är ju en hög grad av:
- rosttröghet
- slitstyrka
- slagseghet/motstånd mot plastisk deformation
- hårdhet/styrka
Dessutom gärna förmågan att slipa fram en snäv egg (beror på en kombination av attribut), samt ergonomi och balans.
Som bekant så är flera punkter av en sådan karaktär att man antingen kan få det ena eller det andra men aldrig båda tillsammans. Till exempel är sådana kolstålstyper som CPM 3V, L6, S5, S7 och 52100 väldigt slagsega men samtidigt så rostar de lätt vilket inte är så bra om man har med en kniv som skall klara av både fiske och jakt att göra. De är dessutom inte lika slitstarka som fullt legerade stål med en hög andel hårda karbider (molybden, vanadin, krom, volfram osv).
På andra sidan av skalan har vi sådana ståltyper som Uddeholm K294, K390, Supracor MPL-1, Crucible CPM 10V, 15V, REX 121, S110V, samt värstingen S125V. Dessa ståltyper är extremt slitstarka men kanske inte speciellt slagsega. Oftast ligger heller inte rosttrögheten så högt som man skulle vilja önska. Med undantag av S110V och S125V som förstås är adekvat rosttröga. Problemet med hårt legerade stål är dessutom att de är rätt jobbiga att skärpa ute i busken.
Så vad hade jag själv val? Förmodligen ett enkelt stål som 440A, Sandvik 12C27/13C26 eller motsvarigheten Uddeholm AEB-L. Även 420HC platsar i listan om det är värmebehandlat av Paul Bos
.
Min mest lysande favorit är dock en kniv som inte tillverkas längre, dvs
Gerber Armorhide A475. Den har ett blad i verktygsstål som är dessutom kromat och därför mindre känsligt för rost. Konstigt att ingen tillverkare har ännu kommit med en kromad version av CPM REX M4. Den borde vara idealisk i sammanhanget
.
~Paul~