Alltså om man bedömer den här kniven endast med utgångspunkt från att det handlar om en bushcraftkniv så är förstås stålvalet helt galet.Blackbird är otvivelaktigt en kapabel kniv. Dock kan jag personligen ifrågasätta det nödvändiga med en äkta fulltånge på en kniv av den här storleken och med ett helt plattslipat blad i Crucible 154CM-stål. Det ökar vikten utan att förbättra vare sig balans eller knivens "svagare del" d.v.s. det helt plattslipade bladet. Ett brott eller en skada kommer med stor sannolikhet att ske där och inte i handtaget.
Personligen hade jag hellre sett att tången konstruerats lättare, exempelvis som på en Becker BK7.
/Lux
Som tur är så är dock designen sådan att kniven lämpar sig till allt från att bre mackor till jakt, fiske, camping-matlagning och även en del bushcraft. Filosofin bakom den var att skapa en mycket mångsidig kniv som klarar det mesta som man slänger på den. Med bakgrund av detta så anser jag att stålvalet är väl genomtänkt.
Om det är någon modell som tjänar på en fulltångekonstruktion så är det en rostfri kniv som är tänkt att användas i samband med arbeten där man vanligtvis väljer en kolstålare.
Som bekant så är rostfritt inte i närheten av kolstål när det gäller slagseghet. Därför har man begränsade möjligheter att kompensera för det. Det enda alternativet är att öka tjockleken på bladet och det andra att utrusta kniven med fulltånge.
Tack vare knivens förhållandevis rejäla grepp så är därför också det här valet väl genomtänkt. Balansen blir nämligen avsevärt bättre (även om den totala vikten blir förstås större). Som jag nämnde tidigare så anser jag att balansen är långt viktigare än vikten i sig.
Så också fulltångekonstruktionen är enligt min åsikt ett logiskt och korrekt taget steg. Helt klart är att fulltången ger en avsevärt stabilare kniv än sticktången oavsett var bladet eventuellt skulle kunna gå av . På tal om Beckers skelettoniserade tånge:
http://www.bladeforums.com/forums/s...o-fellow-blade-Lovers-and-OMG-I-broke-my-BK2-!!
Jag har den första generationens BK-2 och det är jag glad för .
~Paul~