Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vad tror ni om den här nya fällkniven från Fällkniven?

http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/588/7/new-products/pc

/Lux
Man ser klart och tydligt att Peter och Co har kikat en del på de franska Thiers-knivarna när man tog fram den här modellen. Bl a ser man det på de smäckra linjerna, avsaknaden av fånglinehål och dito fickklämma, samt själva bladformen. Den påminner mycket om min Florinox Akma:
MinFlorinoxAkmaSandvik12C277.jpg

På det stora hela så gillar jag kniven men har som vanligt en del förbehåll. Bland annat så tycker jag att bladtjockleken kunde ha varit lite mindre. Och så har vi som sagt avsaknaden av fånglinehål. Personligen brukar jag nämligen dubbelsäkra kniven medelst ett snöre antingen till en Pin on Reel eller i en karbinhake vid bältet. Fickklämman kan jag dock vara utan ;).

Det som jag gillar extra mycket med kniven är den minimala ricasson, det flatslipade bladet, samt själva bladformen. Stålet är fint och chassilåsningen brukar också funka OK, liksom polyamidgreppet. Priset är också rimligt.

Blandad kompott som vanligt dock med övervikt åt det positiva hållet.

~Paul~

Fin samling knivar för bushcraft! :)
Berätta gärna lite mer om dem.
Vilken är din favorit?

/Lux

Casström No:10: Är en bra kniv man gör inget fel när man köper en sådan. Har dock hamnat i skuggan av andra dyrare knivar. Den får dock komma ut och springa av sig då och då. När folk vill ha tips på knivar så brukar jag rekommendera den här eller EnZo Trappern.

LT Wright Genesis: En stor och robust kniv med ett skönt handtag och en vässad rygg som skrappar av metall från ett eldstål utan dess like. Om det skiter sig och behöver göra upp en eld och man har tappat tändaren/tändstickorna och du har bara eldstålet kvar då är det här kniven som gäller.

Tops Dragonfly: En stor kniv, handtaget är inte så skönt men det är inte obekvämt och om man vill använda ett eld stål så får man eggen då ryggen är avrundad? och den levereras med en värdelös nylonslida men numera kan man köpa kniven med en läderslida om man lägger till lite pengar. Detta gäller för båda TOPS knivarna.

Tops CUB: Jag gillar handtaget och fånglinehålet men den har alldeles för små tumgropar så jag förstår inte varför dom satt ditt dom från början och den hade alldeles för stor ricasso som jag låtit slipat ner, lite för brett blad kanske och man kan inte skrapa ett eldstål med ryggen. Men jag gillar kniven trotts sin tillkortakommanden.

Mora classic 2: Mors Kochanski använder den här kniven som exempel som en bra kniv i sin bok Bushcraft. Och förresten är man uppväxta i Skandinavien och är knivintresserad då vet man att man kommer långt med en Mora/pukkokniv.:)

Celilo Bushcraft Knife: Min minsta kniv som levereras med en kydexslida som är inte är så bra, så man måste nog köpa till en läderslida vilket jag gjorde. Detta är min favoritkniv och tillsammans med Laplandern kan jag göra allt i skogen som jag vill göra.

Bild på knivarna igen:https://www.flickr.com/photos/90721615@N05/14587138985/

Såg en buss igår.

Någon som vet om det bara är reklamplats på bussen eller något mer spännande?

Bilagor

• 20140714_073713.jpg
    20140714_073713.jpg
    64.6 KB · Visningar: 1,270
  • 20140714_073745.jpg
    20140714_073745.jpg
    65.4 KB · Visningar: 1,199
Någon som vet om det bara är reklamplats på bussen eller något mer spännande?
De här bussarna är Victorinox' egna. De togs fram i samband med deras 2010-års "On the Road Tour".

Det hela var ett stort reklamjippo med diverse demonstrationer och kuriosa gällande fabriken och deras plats i stora världen.

Om jag inte minns fel så hade man olika färger på dessa bussar. Den aktuella har jag inte sett tidigare. De röda är vanligast.

~Paul~

nAnders goes tactical!

I söndags så var jag ut och hälsade på folket bakom knivbutik.se när dom körde öppet hus. Ett mycket trevligt arrangemang precis som förra året. Tyvärr så var jag i år lika usel på knivkastning som förra året och frågeslingan gick inte heller så bra. Dom fina priserna fick jag alltså inte ta del av så då blev det till att köpa med sig något trevligt hem. Det blev två pjäser som jag har tänkt köpa under lång tid men det har alltid varit annat som gått före. Jag räknar kallt med att bilderna kommer att reta kräkreflexen hos några på forumet men det är säkert någon stackare, som är lika vilsen som jag, som uppskattar dom. :-D

Bild 1: ESEE Junglas och SOG Fasthawk
Bild 2: (Från vänster till höger) Becker BK-9, Knife Research Legion, Bark River Canadian Camp II (min favorit just nu), Condor Hudson Bay, Viper Carnera, ESEE Junglas, Mora Companion HD, Svörd Von Tempsky Bowie, Bark River Bravo III

Bilagor

• 2014-07-13 17.35.56.jpg
    2014-07-13 17.35.56.jpg
    45.4 KB · Visningar: 1,607
  • 2014-07-13 17.31.10.jpg
    2014-07-13 17.31.10.jpg
    39.4 KB · Visningar: 2,358
Å nu något helt annat...

Fick för någon vecka sedan hem en riktig liten godbit. En av mina kontakter i USA har länge tjatat på mig att jag måste prova något från Hess Knives. Valet föll på en Hess Large Caper med handtagssidor i birdseye maple. Kniven är verkligen mångsidig och fungerar överraskande bra för det mesta uppgifter jag har använt den till. Fit och finish är på mitt exemplar likvärdigt med de Bark Rivers som jag har. Slidan är dock i något tunnare läder men av en helt ok design och med snygga sömmar. Mycket nöjd så här långt! Jo just det, normalt gillar jag inte "jimping" men på den här kniven så funkar den riktigt bra.

Bilagor

• 2014-07-11 21.40.35.jpg
    2014-07-11 21.40.35.jpg
    39.8 KB · Visningar: 1,190
  • 2014-07-11 21.42.48.jpg
    2014-07-11 21.42.48.jpg
    29.8 KB · Visningar: 1,182
  • 2014-07-11 21.42.31-1.jpg
    2014-07-11 21.42.31-1.jpg
    25.7 KB · Visningar: 1,152
  • 2014-07-11 21.43.27.jpg
    2014-07-11 21.43.27.jpg
    42.6 KB · Visningar: 1,189
Stilig samling, nAnders!

Fina Bark River, von Tempsky och Condor Hudson Bay!

Här är den nya BR HBK II, som har landat efter turen över pölen.

Bilagor

• IMAG0093-2.jpg
    IMAG0093-2.jpg
    150.3 KB · Visningar: 1,344
Titt Mikael va mycket knivporr, Fin fint :D
I 5 mm blir HBK en riktigt smidig huggare :D

Seved

He, he, Ja Seved, det blev en bra bild på HBK II och Rogue!

Geometrin på HBK'n är åt det tunna hållet !
Ska man hugga mkt, så är det nog värt att lägga upp en större vinkel på eggen.
Jag prövade att hugga av pinnen på bilden och det gick ju bra, men om man "laddar" så behövs nog en tjockare egg.

Den känns onekligen som en stor kockkniv .
Vikten (0,5kg.) är påtaglig, men balansen och greppet är utmärkta!
Originalen lär ju också mkt riktigt ha använts för bl.a. buffelstyckning och matlagning i läger.
Om detta vet nog du och andra mer om, men nu kommer jag att försöka lära mig mer om hur HBK'n användes.

Mikael

Stilig samling, nAnders!

Fina Bark River, von Tempsky och Condor Hudson Bay!

Här är den nya BR HBK II, som har landat efter turen över pölen.

Tack! Tyckte att det var lika bra att slänga med några andra storknivar som jag inte har lagt upp bild på tidigare. Canadian Camp II är verkligen en goding. Bladet är väldigt likt Rouge Bowie fast lite större. Trots att jag har ganska små händer så stör jag mig inte på fingerurtagen i greppet.

Mycket vacker bild! Det är så snygga linjer på de där modellerna.

Min HBK II är ju inte tillverkad ännu. :( Dale säger att den kommer "snart". Dom tillverkade tydligen en men den fick skrotas på grund av att greppet inte blev bra. Tyvärr har jag ju bestämt mig för Pau Ferro och det är ju inte så populärt vilket gör att det bara fanns en uppsättning av handtagssidor förberedda. Eftersom jag har 3 st Barkisar till beställda i samma material så är jag inte så sugen att köpa någon av de som Dale redan har i lager. Hoppas bara att jag inte väntar förgäves...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg