Har inte testat knivarna själv. Håller med om att de kanske inte ser överdrivet bekväma ut men de är ju trots allt framtagna för att funka i samband med täljning/bushcraft så jag förmodar att de inte kan vara helt värdelösa .Har du provat dom där? Dom ser ju iaf så stygga och obekväma ut att hälften vore nog. Men dom kan ju givetvis vara bra i alla fall.
Jag var tidigare väldigt sugen på att prova en sådan här från thebushcraftstore.co.uk men sedan jag fastnade i "slip joint-träsket" så har jag nästan tappat intresset för andra fällisar
Intressant kniv du visar upp. Synd att den där jäkla tumknoppen finns där. Tillsammans med ricasson så tar den bort gott och väl 1,5 cm i egglängd och förskjuter momentet framåt mot spetsen på kniven.
D2 är ju ett hyfsat stål i vanliga fall men just till täljning så finns det bättre. Kornet är ju stort och det är svårt att slipa fram riktigt fina eggar utan att riskera urflisning. Ett mediokert kolstål är avsevärt mer elastiskt/slagsegt än D2 och därmed klarar av snäva eggar utan risk för plastiskt deformation. M a o, ett kolstål är (om det är slipat korrekt) mer skäreffektivt än D2.
~Paul~