Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Okej den såg ju bra ut den med inte så stor prisskillnad heller, men jag har lite frågor och funderingar. Vad är dåligt med Schrades kniv? Jag menar det är ju ingen "billig kina pryl" utan Schrade är ju ett ganska etablerat märke med bra knivar överlag, eller?

Vad jag vet, så har tillverkningen flyttats från USA, när fabriken upphörde.
Namnet är kvar men tillverkningen sker i Kina.
Priset 350:-, reflekterar detta.

Nu behöver ju inte en kniv vara dålig för att den görs i Kina, tvärtom
Det finns bra knivar som görs i Kina, t.ex. Hultafors.

För ditt tänkta användningsområde, räcker en Mora + en mindre yxa + en Bacho Laplander såg.
Vill du ha en bra kniv istället för yxan, måste du gå upp i storlek runt 20 cm bladlängd och c:a 400 gram i vikt.
Bra knivar i den storleken kostar ofta runt 3000 kr och uppåt!
Det är vad jag tycker, men andra föredrar en mindre "storkniv" runt 300 gram och 15-16 cm blad.
Prisbild runt 2000 kr och uppåt.

Mikael

Vad jag vet, så har tillverkningen flyttats från USA, när fabriken upphörde.
Namnet är kvar men tillverkningen sker i Kina.
Priset 350:-, reflekterar detta.

Nu behöver ju inte en kniv vara dålig för att den görs i Kina, tvärtom
Det finns bra knivar som görs i Kina, t.ex. Hultafors.

För ditt tänkta användningsområde, räcker en Mora + en mindre yxa + en Bacho Laplander såg.
Vill du ha en bra kniv istället för yxan, måste du gå upp i storlek runt 20 cm bladlängd och c:a 400 gram i vikt.
Bra knivar i den storleken kostar ofta runt 3000 kr och uppåt!
Det är vad jag tycker, men andra föredrar en mindre "storkniv" runt 300 gram och 15-16 cm blad.
Prisbild runt 2000 kr och uppåt.

Mikael

Jo det är ju sant att knivarna numer tillverkas i Kina men som sagt det behöver inte alltid vara dåligt, egentligen brukar ju Kina tillverkat kombinerat med lågt pris smaka dåligt men eftersom den fått så bra omdömen på nätet är jag beredd att testa

Priserna du beskrev är på tok för mycket för en studerande hobbyäventyrare som jag

Stålet är ju inget att klaga på, 500gram 1095 stål är ju en rejäl klubba, det värsta som kan hända är väl att det rostar mycket. Vet du hur jag kan förebygga rost så bra som möjligt? Matolja?

Tja!

Ska börja hålla på lite smått med bushcrafting och halvavancerade expeditioner i vårat kära Sverige så jag kom ju självklart på att en rambo kniv är ett måste, rätta mig om jag har fel!

Lägger en beställning på den idag eller imorgon, kostar bara 350kr.

30cm lång och hela 5mm tjockt blad nästan ända upp till toppen, den går nog inte sönder i första hand :)

Om du tror att den kommer att passa dig så köp den. Om inte annat så kommer du att kunna lära dig lite mer om vad som passar dig och vad du vill ha i en lite större kniv. För mig så är den kniven för stor för att vara liten men för liten för att vara stor om du förstår vad jag menar. För dig kanske den är perfekt. Den kniv som MAW tipsar om har jag inte provat själv men den skulle t.ex. passa mig bättre i och med att den är "tillräckligt" stor för att vara stor.

Jag håller med, fruktansvärt är bara förnamnet!
Nä, denna kniv kräver ett bättre handtag...

/Lux

Fast det är ju inte någon risk att man tappar bort den i alla fall. Den syns ju rätt bra! :)

Det borde ju kunna vara ett rätt trevligt vinterprojekt att snida till ett nytt handtag till det där bladet. Har du lyckats få fram någon bild på hur tången ser ut på den där?

Om du tror att den kommer att passa dig så köp den. Om inte annat så kommer du att kunna lära dig lite mer om vad som passar dig och vad du vill ha i en lite större kniv. För mig så är den kniven för stor för att vara liten men för liten för att vara stor om du förstår vad jag menar. För dig kanske den är perfekt. Den kniv som MAW tipsar om har jag inte provat själv men den skulle t.ex. passa mig bättre i och med att den är "tillräckligt" stor för att vara stor.

Jo precis, får helt enkelt se om den passar mig bra, smaken är ju som baken

Jo det är ju sant att knivarna numer tillverkas i Kina men som sagt det behöver inte alltid vara dåligt, egentligen brukar ju Kina tillverkat kombinerat med lågt pris smaka dåligt men eftersom den fått så bra omdömen på nätet är jag beredd att testa ��

Priserna du beskrev är på tok för mycket för en studerande hobbyäventyrare som jag ��

Stålet är ju inget att klaga på, 500gram 1095 stål är ju en rejäl klubba, det värsta som kan hända är väl att det rostar mycket. Vet du hur jag kan förebygga rost så bra som möjligt? Matolja?

Du verkar ju veta bättre än församlingen här, så varför ställde du frågan överhuvudtaget?

Du har tydligen bestämt dig för köp, trots att samtliga svar inte har bekräftat åsikterna från Youtube.

Vill du veta mer om bushcraft, så finns det utmärkta exempel på Youtube!
Titta på Karramatt Wilderness Ways med Mors Korchanski!!!
Bättre finns inte.

Ang. matolja.
Sa dom intepå Youtube vad du ska använda?:)
Ren Paraffinolja att användas ihop med mat är bäst!
Du hittar den på IKEA, de säljer den till sina skärbrädor i trä.
På engelska heter det Mineraloil och det ska vara "Foodgrade".

Mikael

Du verkar ju veta bättre än församlingen här, så varför ställde du frågan överhuvudtaget?

Du har tydligen bestämt dig för köp, trots att samtliga svar inte har bekräftat åsikterna från Youtube.

Vill du veta mer om bushcraft, så finns det utmärkta exempel på Youtube!
Titta på Karramatt Wilderness Ways med Mors Korchanski!!!
Bättre finns inte.

Ang. matolja.
Sa dom intepå Youtube vad du ska använda?:)
Ren Paraffinolja att användas ihop med mat är bäst!
Du hittar den på IKEA, de säljer den till sina skärbrädor i trä.
På engelska heter det Mineraloil och det ska vara "Foodgrade".

Mikael

Hej igen, jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna men isåfall var det inte meningen. Jag vet inte alls mycket om knivar överhuvud taget och det var därför jag kom hit, ska kolla upp länken du la upp.

Okej då ska paraffinolja införskaffas snarast, tack för hjälpen!

Hej igen, jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna men isåfall var det inte meningen. Jag vet inte alls mycket om knivar överhuvud taget och det var därför jag kom hit, ska kolla upp länken du la upp.

Okej då ska paraffinolja införskaffas snarast, tack för hjälpen!

Okej, det är lugnt och då förstår jag bättre!

Det är väl så, att det inte faller så väl ut att prata om Youtube recensioner, en "ball" kniv från Kina och samtidigt nämna Rambo!

Då tar jag mig för pannan, även om jag ser den skojfriska tonen!

I Sverige har vi egentligen inget ord för Bushcraft.
Det närmaste vi kommer är "Sunt förnuft i naturen".
En bra bok att studera, är Lars Fält's " Friluftsboken"
Han tar upp det du behöver veta innan du väljer kniv, yxa & såg.
Den finns på Naturkompaniet.

Mikael

Okej, det är lugnt och då förstår jag bättre!

Det är väl så, att det inte faller så väl ut att prata om Youtube recensioner, en "ball" kniv från Kina och samtidigt nämna Rambo!

Då tar jag mig för pannan, även om jag ser den skojfriska tonen!

I Sverige har vi egentligen inget ord för Bushcraft.
Det närmaste vi kommer är "Sunt förnuft i naturen".
En bra bok att studera, är Lars Fält's " Friluftsboken"
Han tar upp det du behöver veta innan du väljer kniv, yxa & såg.
Den finns på Naturkompaniet.

Mikael

Letade precis efter någon passande bok att ha med mig ute på dom kommande äventyren, ska kolla mer på det, tack!

Vad är det här egentligen?

Jag har kommit över en väldigt behaglig kniv som nu ska vårdas och återfå lite skärpa. Den ligger fantastiskt i handen, har en fin balans och en väldigt behaglig vikt. Bladet är c:a 2,6 mm tjockt. Den enda märkning som finns på den är ett knappt läsligt STA... på bladet som med största sannolikhet från början har varit STAINLESS STEEL.

Jag vet att den har funnits med länge, flera decennier, det är arvegods. Jag har förstått att det finns en hel del kunskap här på Utsidan vad gäller knivar och hoppas lite på att någon kanske vet något om den. Det spelar ju ingen roll egentligen vad det är för något, jag älskar den och kommer att använda den så ofta jag kan, men det är klart man är lite nyfiken på ursprung och sådant.

Tack på förhand!

/Tung Sten

Bilagor

• Kniv01.jpg
    Kniv01.jpg
    68.8 KB · Visningar: 550
  • Kniv02.jpg
    Kniv02.jpg
    68.1 KB · Visningar: 544
Kniven kommer från Kina eller Pakistan och är tillverkad i ett billigt bladstål och tveksam tolerans i ihopsättningen. Sorry.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg