Var ett tag sen jag skrev nu. Har haft lite ångest eftersom jag har köpt ytterligare en FK TK3c, något som jag egentligen inte hade råd med. Fast jag använder den i alla fall!
Jo, jag hade en fråga knivslipning. Jag använder mig av ett DC4-bryne när jag slipar mina knivar (förutom min WM1, där kör jag musmatta och slippappers-tekniken vilket fungerar perfekt). Mitt problem är att jag tappar vinkeln medan jag slipar. Typ: jag tar ett sliptag och när jag sen ska ta nästa så får jag inte samma vinkel. Jag vet inte om det är mina ögon det är fel på eller om jag bara är väldigt dålig i största allmänhet. Har ni några tips? Eller är det bara träning, träning och ännu mer träning?
Jag vet att det finns manicker som Spyderco Sharpmaker men jag har verkligen inte råd att köpa sådana prylar med tanke på att jag brände fruktansvärt mycket pengar på knivar förra månaden. Det lär ta en månad eller två till jag är på någorlunda rätt köl igen.
Tack på förhand!
/ Peter
Jag är ingalunda en expert på frihandsbryning av knivar utan kör mest på just ovan nämnda Sharpmaker men några tips kan jag ge.
Ett tips är att märka eggen med spritpenna så att man ser var brynet tar. Beroende var färgen bryns bort så vet man om man behöver höja eller minska vinkeln och man ser också när man får rätt vinkel.
Ett annat tips är när man bryner med diamantfilar eller brynen med handtag som t.ex. Dianova Lapstone-brynen eller FK nya FlipStone-brynen (eller i praktiken nästan vilket bryne som helst, DC4-brynet borde fungera) är att hålla kniven så att man ser eggen ovanifrån. När man tittar på eggen ovanifrån ser man relativt lätt när brynet ligger emot eggen och det är enklare att hålla vinkeln korrekt. Ḿed den här tekniken är alltså kniven still och det är istället brynet som rör sig.
Lycka till!
/Lux