Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Var ett tag sen jag skrev nu. Har haft lite ångest eftersom jag har köpt ytterligare en FK TK3c, något som jag egentligen inte hade råd med. Fast jag använder den i alla fall! :)

Jo, jag hade en fråga knivslipning. Jag använder mig av ett DC4-bryne när jag slipar mina knivar (förutom min WM1, där kör jag musmatta och slippappers-tekniken vilket fungerar perfekt). Mitt problem är att jag tappar vinkeln medan jag slipar. Typ: jag tar ett sliptag och när jag sen ska ta nästa så får jag inte samma vinkel. Jag vet inte om det är mina ögon det är fel på eller om jag bara är väldigt dålig i största allmänhet. Har ni några tips? Eller är det bara träning, träning och ännu mer träning?

Jag vet att det finns manicker som Spyderco Sharpmaker men jag har verkligen inte råd att köpa sådana prylar med tanke på att jag brände fruktansvärt mycket pengar på knivar förra månaden. Det lär ta en månad eller två till jag är på någorlunda rätt köl igen.

Tack på förhand!
/ Peter

Jag är ingalunda en expert på frihandsbryning av knivar utan kör mest på just ovan nämnda Sharpmaker men några tips kan jag ge.

Ett tips är att märka eggen med spritpenna så att man ser var brynet tar. Beroende var färgen bryns bort så vet man om man behöver höja eller minska vinkeln och man ser också när man får rätt vinkel.

Ett annat tips är när man bryner med diamantfilar eller brynen med handtag som t.ex. Dianova Lapstone-brynen eller FK nya FlipStone-brynen (eller i praktiken nästan vilket bryne som helst, DC4-brynet borde fungera) är att hålla kniven så att man ser eggen ovanifrån. När man tittar på eggen ovanifrån ser man relativt lätt när brynet ligger emot eggen och det är enklare att hålla vinkeln korrekt. Ḿed den här tekniken är alltså kniven still och det är istället brynet som rör sig.
Lycka till!

/Lux
 
Var ett tag sen jag skrev nu. Har haft lite ångest eftersom jag har köpt ytterligare en FK TK3c, något som jag egentligen inte hade råd med. Fast jag använder den i alla fall! :)

Jo, jag hade en fråga knivslipning. Jag använder mig av ett DC4-bryne när jag slipar mina knivar (förutom min WM1, där kör jag musmatta och slippappers-tekniken vilket fungerar perfekt). Mitt problem är att jag tappar vinkeln medan jag slipar. Typ: jag tar ett sliptag och när jag sen ska ta nästa så får jag inte samma vinkel. Jag vet inte om det är mina ögon det är fel på eller om jag bara är väldigt dålig i största allmänhet. Har ni några tips? Eller är det bara träning, träning och ännu mer träning?

Jag vet att det finns manicker som Spyderco Sharpmaker men jag har verkligen inte råd att köpa sådana prylar med tanke på att jag brände fruktansvärt mycket pengar på knivar förra månaden. Det lär ta en månad eller två till jag är på någorlunda rätt köl igen.

Tack på förhand!
/ Peter

Du har redan fått bra tips av Lux, så jag fortsätter på samma spår.
Alltså bladet är stilla och brynet rör sig längs med eggen.
För att fixera vinkeln, använder jag långfingrets topp som "anhåll" mellan bladrygg och bryne.
Efter en tids praktik, känns det i fingertoppen ungefär vilken vinkel du slipar med.

Mikael

Så här ser det ut när jag styr vinkeln med fingertoppen på långfingret.
OBS att pekfingret inte rör bladryggen
 

Bilagor

  • Hjalmars-gift-008.jpg
    Hjalmars-gift-008.jpg
    70.3 KB · Visningar: 799
Lite fler bilder på SissiPuukko M95:

/Lux
 

Bilagor

  • jppeltonensissipuukko-09_1004_f6b.jpg
    jppeltonensissipuukko-09_1004_f6b.jpg
    10.2 KB · Visningar: 743
  • sissipuukko_blade.jpg
    sissipuukko_blade.jpg
    29 KB · Visningar: 757
Absolut! Vi hoppas på en utförlig fältrapport! :)

~Paul~

För ett tag sedan inhandlade jag en Svörd Kiwi machete och nu har jag använt den vid ett par tillfällen, så här kommer en presentation och fältrapport.

Specifikationer:
Tillverkare: Svörd
Modell: Kiwi Machete
Knivblad:Kolstål/ L6
Handtag / Skaft:polypropylen
Slida / fodral:plast
Designer:Bryan Baker
Total längd:450 mm
Bladlängd:305 mm
Bladtjocklek:2,5 mm
Vikt:274 g
Unsprungsland:Nya Zeeland

Macheten anlände mycket vass, det var faktiskt möjligt att raka hår med den. Eggen ska vara konvex från fabrik, något som tyvärr inte gällde för hela eggen, vissa delar hade en sekundäregg. Ingen stor grej i sammanhanget och i jämförelse med mina Peasant-knivar var eggen avsevärt mycket bättre, jämnare och vassare.
Eggen verkar också hålla bra, efter en 45 minuters "träningsrunda" med macheten såg jag inga tecken på eggskador och Kiwin hade fortfarande en ok skärpa.
Enligt uppgift från nätforum ska det vara L6 -kolstål i bladet och det är ett mycket bra stål för ändamålet.

Eggen går hela vägen in till handtaget, alltså ingen ricasso, vilket man väl får anse vara ganska ovanligt på en machete. Fördelen är att den trots sin storlek fungerar ok för mer knivbetonade och kontrollerade skär nära handtaget.

Macheten är ganska liten och mycket lätt för sin storlek, 30cm bladlängd och 274g i vikt.
Formen på bladet gör att balansen hamnar fram, vilket underlättar kraftiga hugg.
Bladet är ganska kort för att vara en machete men det den saknar i längd och vikt tar den igen i hastighet, det är lätt att göra mycket snabba hugg med Kiwin.

Handtaget är i plast och formen är det väl egentligen inget fel på mer än att jag hade önskat att det hade varit lite tjockare.
Plasthandtaget är halt, fångrem ett måste.
Jag försökte förbättra greppet genom att linda handtaget med sporttejp men problemet var att det rullade upp sig på handtaget efter en stunds hårt användande. Om den upprullade tejpen var själva anledningen vet jag inte men efter en halvtimmes användning kändes det ganska varmt i handen på sina ställen.
Greppet behöver dock fortfarande förbättras, kanske jag kommer att använda silvertejp eller likande.

Kiwin är som sagt en liten och lätt machete och kanske inget man fäller de allra största träden med. Till mindre sly och grenar, säg upp till runt 5cm fungerar den dock utmärkt. Större grenar fungerar också men kräver såklart fler hugg.

Slidan är av typen "deep carry" och lysgul, inget man tappar bort i första taget, och gjord i någon sorts kraftig, armerad vattentätt syntetmaterial, tänk samma material som i en kraftig vattentät säck. Slidan saknar en riktig bälteshälla och har istället endast ett spår /springa i slidan för bältet. Jag tycker att det här fungerar dåligt då det är mycket lätt att skada/ skära bältet när man tar i och ur kniven. Det går såklart ganska lätt att tillverka en riktigt hälla men jag kommer troligen endast bära macheten i ryggsäcken.

Sammanfattningsvis:
Extremt lätt och vass machete med stål och värmebehandling av hög kvalité. Tillräckligt bra även för att kunna användas som en större kniv. Fungerar bra som machete men man bör samtidigt vara medveten om att det inte är en 60 centimeters Tramontina utan en ganska liten machete.
Smalt och glatt handtag, i övrigt bra.
Bra slida för förvaring i ryggsäck och inte något man tappar bort i första taget, men dåligt för att bära på bältet.

/Lux
 

Bilagor

  • svord-machete-1.jpg
    svord-machete-1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 738
  • svord-machete-sheath-2.jpg
    svord-machete-sheath-2.jpg
    52.4 KB · Visningar: 730
Jag betalade under 700kr inklusive frakt för min Svörd Kiwi machete från Heinnie.com, vilket jag tyckte var ett mycket bra pris. Uppenbarligen var priset lite för bra för nu har priset för Kiwin gått upp med mer än 100kr...

/Lux
 
För ett tag sedan inhandlade jag en Svörd Kiwi machete och nu har jag använt den vid ett par tillfällen, så här kommer en presentation och fältrapport.

Specifikationer:
Tillverkare: Svörd
Modell: Kiwi Machete
Knivblad:Kolstål/ L6
Handtag / Skaft:polypropylen
Slida / fodral:plast
Designer:Bryan Baker
Total längd:450 mm
Bladlängd:305 mm
Bladtjocklek:2,5 mm
Vikt:274 g
Unsprungsland:Nya Zeeland

Macheten anlände mycket vass, det var faktiskt möjligt att raka hår med den. Eggen ska vara konvex från fabrik, något som tyvärr inte gällde för hela eggen, vissa delar hade en sekundäregg. Ingen stor grej i sammanhanget och i jämförelse med mina Peasant-knivar var eggen avsevärt mycket bättre, jämnare och vassare.
Eggen verkar också hålla bra, efter en 45 minuters "träningsrunda" med macheten såg jag inga tecken på eggskador och Kiwin hade fortfarande en ok skärpa.
Enligt uppgift från nätforum ska det vara L6 -kolstål i bladet och det är ett mycket bra stål för ändamålet.

Eggen går hela vägen in till handtaget, alltså ingen ricasso, vilket man väl får anse vara ganska ovanligt på en machete. Fördelen är att den trots sin storlek fungerar ok för mer knivbetonade och kontrollerade skär nära handtaget.

Macheten är ganska liten och mycket lätt för sin storlek, 30cm bladlängd och 274g i vikt.
Formen på bladet gör att balansen hamnar fram, vilket underlättar kraftiga hugg.
Bladet är ganska kort för att vara en machete men det den saknar i längd och vikt tar den igen i hastighet, det är lätt att göra mycket snabba hugg med Kiwin.

Handtaget är i plast och formen är det väl egentligen inget fel på mer än att jag hade önskat att det hade varit lite tjockare.
Plasthandtaget är halt, fångrem ett måste.
Jag försökte förbättra greppet genom att linda handtaget med sporttejp men problemet var att det rullade upp sig på handtaget efter en stunds hårt användande. Om den upprullade tejpen var själva anledningen vet jag inte men efter en halvtimmes användning kändes det ganska varmt i handen på sina ställen.
Greppet behöver dock fortfarande förbättras, kanske jag kommer att använda silvertejp eller likande.

Kiwin är som sagt en liten och lätt machete och kanske inget man fäller de allra största träden med. Till mindre sly och grenar, säg upp till runt 5cm fungerar den dock utmärkt. Större grenar fungerar också men kräver såklart fler hugg.

Slidan är av typen "deep carry" och lysgul, inget man tappar bort i första taget, och gjord i någon sorts kraftig, armerad vattentätt syntetmaterial, tänk samma material som i en kraftig vattentät säck. Slidan saknar en riktig bälteshälla och har istället endast ett spår /springa i slidan för bältet. Jag tycker att det här fungerar dåligt då det är mycket lätt att skada/ skära bältet när man tar i och ur kniven. Det går såklart ganska lätt att tillverka en riktigt hälla men jag kommer troligen endast bära macheten i ryggsäcken.

Sammanfattningsvis:
Extremt lätt och vass machete med stål och värmebehandling av hög kvalité. Tillräckligt bra även för att kunna användas som en större kniv. Fungerar bra som machete men man bör samtidigt vara medveten om att det inte är en 60 centimeters Tramontina utan en ganska liten machete.
Smalt och glatt handtag, i övrigt bra.
Bra slida för förvaring i ryggsäck och inte något man tappar bort i första taget, men dåligt för att bära på bältet.

/Lux

Jag kan inte så mkt om machetes och än så länge har jag bara en.
Det blev en Fiddleback Forge i samma storlek som Svord, men 3mm tjock och runt halvkilot i vikt.
Jag behöver träna massor innan jag behärskar denna och jag föredrar än så länge BR Golok eller NL1 och NL2.
Är det ute i skogen blir det NL2, pga det kompakta formatet och att jag aldrig har behövt större än så.
Däremot kliar det i fingrarna att ta ut NL1, men det lär nog få vänta.
Min Tor är mest för skojs skull och hör mer hemma i samlingen, än ute i skogen.
I alla fall för mig.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5313.JPG
    IMGP5313.JPG
    128.1 KB · Visningar: 716

Funkar säkert men jag brukar sällan använda större grejer än 70mm blad till mat ute.

En ärvd Samekniv med slida från Edge-Pal/ Thomas, Wm1 eller Juni är mina val vid camping.
När det är dags för mat i tältet, båten eller bilen, är utrymmet begränsat och jag lägger gärna större knivar åt sidan, till förmån för någon av dessa små.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5355.JPG
    IMGP5355.JPG
    120.1 KB · Visningar: 663
Jag är ingalunda en expert på frihandsbryning av knivar utan kör mest på just ovan nämnda Sharpmaker men några tips kan jag ge.

Ett tips är att märka eggen med spritpenna så att man ser var brynet tar. Beroende var färgen bryns bort så vet man om man behöver höja eller minska vinkeln och man ser också när man får rätt vinkel.

Ett annat tips är när man bryner med diamantfilar eller brynen med handtag som t.ex. Dianova Lapstone-brynen eller FK nya FlipStone-brynen (eller i praktiken nästan vilket bryne som helst, DC4-brynet borde fungera) är att hålla kniven så att man ser eggen ovanifrån. När man tittar på eggen ovanifrån ser man relativt lätt när brynet ligger emot eggen och det är enklare att hålla vinkeln korrekt. Ḿed den här tekniken är alltså kniven still och det är istället brynet som rör sig.
Lycka till!

/Lux

Du har redan fått bra tips av Lux, så jag fortsätter på samma spår.
Alltså bladet är stilla och brynet rör sig längs med eggen.
För att fixera vinkeln, använder jag långfingrets topp som "anhåll" mellan bladrygg och bryne.
Efter en tids praktik, känns det i fingertoppen ungefär vilken vinkel du slipar med.

Mikael

Så här ser det ut när jag styr vinkeln med fingertoppen på långfingret.
OBS att pekfingret inte rör bladryggen

Tack så hemskt mycket för tipsen Lux och Mikael! Logiska och enkla knep verkar det som, i synnerhet om man jämför med hur jag gjorde tidigare. Jag vinklade kniven så att motsvarade bladets tjocklek men jag hade ingen kontroll vilket ledde till en väldigt ojämn skärpa. Ska genast testa era knep på min U4 :)
 

Liknande trådar