1. Det har jag heller inte förnekat! .1. det betyder inte att VG-10, värmebehandlat som i FK 's modeller, saknar slagseghet.
2. Det verkar som om deras blad ändå har en betydande slagseghet.
3. Jag märker av denna slagseghet hos kolstål, först när fabrikseggen är helt bortslipad.
Det gör att gamla bortslängda Mora och Hultafors får ett nytt liv hos mig, när jag har fixat till eggarna på bandslipen.
4. Fällkniven har ju ofta en tjock geometri på sina blad och då tål dom mkt stryk......Så för mig står det klart att Geometri och Värmebehandling kommer före Ståltyp.
5. T.o.m. gamla tunna rostfria köksknivar från Eskilstuna, håller eggen utmärkt i hårda träslag, när jag ökar slipvinkeln
Det jag däremot menar är att den ökade graden av slagseghet har med själva lamineringsprocessen att göra. Ett homogent VG-10 skulle däremot vara chanslöst jämfört med ett homogent 1095 i fråga om slagseghet.
2. Absolut!
3. Moror har en ganska snäv fabriksegg med tanke på arbetsuppgifterna. Att ersätta den med en något större vinkel kan som sagt vara en god idé. Personligen lägger jag ofta en 30-gradig mikroegg på mina moror. Först när denna mikroegg inte längre är en "mikroegg" så går jag över hela slipfasen och återställer den till sin ursprungsform.
4. Ja, precis. Dock finns det vissa gränser för vilket stål man trots allt väljer .
5. Låter logiskt. Det är ju trots allt 12C27 i dessa gamlingar. Att ett blad i sin helhet är tunt betyder inte att man inte kan öka själv slipfasens vinkel och därmed dess förmåga att motstå plastisk deformation.
~Paul~