Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina! Grattis! En hel del att släpa på ;).

~Paul~

Tack.
Jag har burit ganska många olika kombinationer under åren med avseende på EDC, både fjäderlätta och avsevärt tyngre än den ovan beskrivna. Känner mig dock väldigt nöjd med den senaste kombinationen.
Ja, de väger en del men samtidigt är det väldigt mycket funktion inbakat, så för min del tycker jag nytta och nöje överväger. De flesta av vardagens problem kan jag lösa direkt.
Jag är på intet sätt "extrem". På andra forum (ej knivforum) går det att läsa om personer som inte lämnar bostaden utan en fullpackad 35-liters ryggsäck...;)
Bör kanske också tillägga att vårskruden dessutom är 60gram lättare än vinterns dito (Eka Swede 92 och LM Charge TTi).
Nu är det dock så att jag " släpar omkring" på mer grejer i min EDC än ovan beskrivna. Vid sidan av knivar och multiverktyg så har jag även stort intresse i (just nämnda) EDC, ficklampor, överlevnad och prepping ("preparedness"), och dessa intressen kräver också sin beskärda del av fickutrymmet...;)
He he...
/Lux
 
1. Inga dumma kombinationer alls! :)
Sugen på en stor Griptilian någon gång. Har bara en minigrip själv. Men är rädd att den plastiga känslan i handtaget skall förstärkas när kniven blir större.
2. Jag tycker de känns aningen "ihåliga" av någon anledning.

/ J

1. Tack, det ligger en del tankar bakom.
2. Din misstanke stämmer, de är ihåliga .
Griptilian starkaste kort är inte balansen utan den är aningen framtung.

/Lux
 
Choilen finner jag inte är ett jätteproblem eftersom det här är en av knivarna jag bär som komplement till en större dito och mest "pillar" med. Sen betraktar jag den som en del av handtaget och inte som en del av bladet.

Slipfasen håller jag med om även där. Som jag skrev, det är inte en av de vassare Spydercos jag haft och jag anser att slipningen har med det att göra. Det får nog åtgärdas när det är dags att ge sig på eggen på riktigt.

Clipet tycker jag itne är ett jätteproblem heller eftersom jag oftast bär den löst i fickan på min vindjacka eftersom den är så lätt. I byxfickan sitter oftast en större variant på kniv :) Och ibland nedstoppad i min necessär. Den matchar i färg :)

/ J
Vi kan väl vara överens att det är avsevärt bekvämare att hålla om själva handtaget på kniven en delvis handtaget och delvis bladet?

Varför då för guds skull inte dra slipfasen ända intill handtaget och förlänga greppets längd i stället? Den övergripande längden kommer att vara exakt lika jämfört med nuvarande längd. Man förloras således inte knivens stora fördel, dvs dess ringa mått. Den kommer att vara exakt lika stor, lika tung och lika behändig att ha i fickan som tidigare med den stora skillnaden att man tagit bort choilen, förbättrat greppet genom att förlänga handtaget, samt förbättrat skärförmågan.

Ber om ursäkt för den dåliga ritningen. Poängen är helt enkelt att visa i vilken riktning jag skulle vilja ta denna design.
 

Bilagor

  • Spyderco Dragonfly 2 1b, moddad.jpg
    Spyderco Dragonfly 2 1b, moddad.jpg
    17.1 KB · Visningar: 516
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 545
Tack.
Jag har burit ganska många olika kombinationer under åren med avseende på EDC, både fjäderlätta och avsevärt tyngre än den ovan beskrivna. Känner mig dock väldigt nöjd med den senaste kombinationen.
Ja, de väger en del men samtidigt är det väldigt mycket funktion inbakat, så för min del tycker jag nytta och nöje överväger. De flesta av vardagens problem kan jag lösa direkt.
Jag är på intet sätt "extrem". På andra forum (ej knivforum) går det att läsa om personer som inte lämnar bostaden utan en fullpackad 35-liters ryggsäck...;)
Bör kanske också tillägga att vårskruden dessutom är 60gram lättare än vinterns dito (Eka Swede 92 och LM Charge TTi).
Nu är det dock så att jag " släpar omkring" på mer grejer i min EDC än ovan beskrivna. Vid sidan av knivar och multiverktyg så har jag även stort intresse i (just nämnda) EDC, ficklampor, överlevnad och prepping ("preparedness"), och dessa intressen kräver också sin beskärda del av fickutrymmet...;)
He he...
/Lux
Fattar :). Det var ingen kritik från min sida, snarare ett konstaterande. Jag brukar nämligen också ha rejäl packning med mig ut ;).

Det viktigaste är att finna den kombination som funkar i så många miljöer som möjligt. En riktig EDC-kombo.

Det är inte helt enkelt att fixa detta. Jag har kombinerat olika prylar under många år och är fortfarande inte helt nöjd :).

~Paul~
 
Apropå ingenting...

...eller kanske apropå den eviga jakten på den perfekta edc:en, eller Johns senaste Spyderco-recension eller helt enkelt det faktum att jag äger för många multiverktyg...
En raketforskare (nåja NASA-anställd) och Sal Glesser skapade tillsammans detta multiverktyg: Spyderco Byrdwrench (tidigare Spyderwrench), ett numera avslutat kapitel i Spydercos historia.
http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=241

/Lux
 

Bilagor

  • byrdwrench3.jpg
    byrdwrench3.jpg
    10.1 KB · Visningar: 516
Senast ändrad:
Fredags-quiz! Gissa kniven!

Den snälla brevbäraren lämnade av ett paket hos mig i veckan.:)
I paketet låg bl.a. denna:

/Lux
 

Bilagor

  • captured_by_snapseed_8.jpg
    captured_by_snapseed_8.jpg
    56 KB · Visningar: 499
...eller kanske apropå den eviga jakten på den perfekta edc:en, eller Johns senaste Spyderco-recension eller helt enkelt det faktum att jag äger för många multiverktyg...
En raketforskare (nåja NASA-anställd) och Sal Glesser skapade tillsammans detta multiverktyg: Spyderco Byrdwrench (tidigare Spyderwrench), ett numera avslutat kapitel i Spydercos historia.

/Lux
Samma i det här fallet. Funderade på att skaffa en Spydie-wrench men avstod pga bladets utformning. Dessutom föredrar jag tänger med långsmala käftar eftersom jag använder den här typen av verktyg till sportfiske.

~Paul~
 
...eller kanske apropå den eviga jakten på den perfekta edc:en, eller Johns senaste Spyderco-recension eller helt enkelt det faktum att jag äger för många multiverktyg...
En raketforskare (nåja NASA-anställd) och Sal Glesser skapade tillsammans detta multiverktyg: Spyderco Byrdwrench (tidigare Spyderwrench), ett numera avslutat kapitel i Spydercos historia.
http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=241

/Lux

Äger inte fullt lika många men några stycken. Äldst och mest använt är min gamla original Leatherman Supertool. Den är vare sig lättast eller bäst och är numera så gott som pensionerad. Ibland återfinns den i handskfacket på bilsemestrar.

Multiverktyg.jpg


Leatherman%20Supertool.jpg

Gammal kanske inte är äldst men i alla fall tyngst​

Lärde mig en gång att de äldre versionerna inte på något sätt är lämpade för pianotråd. Klippte av någon växelvajer till cykeln med den varpå skäret rök. Numera har jag dedikerad tång för vajerklippning. ;-)

Lärde mig även för många år sen att den minimala kanten som fungerar som bladspärr inte håller för att hacka av grenar. Det sågtandade bladet saknar sedan dess spärr.

/ J
 
Den snälla brevbäraren lämnade av ett paket hos mig i veckan.:)
I paketet låg bl.a. denna:/Lux

Fick också två svörd knivar i veckan en men trähandtag en med plasthandtag. Efter att testat dom båda då jag gjorde en friktionseld, så tycker jag att den med plasthandtag känns bäst i handen. Knivarna kommer att hamna i min samling och jag kommer fortsätta använda min Opinel No:9
 

Liknande trådar