Bryter av uppvisningen av superknivar med lite enklare knivar från
Pallarès, ett familjeföretag i Solsona som ligger mellan Barcelona och Andorra. Blev nyfiken på dessa då de dök upp på Tradera för ett tag sedan och köpte ett par stycken traditionella köksknivar. Det fanns även en del spännande fällknivar av traditionellt och enkelt utförande, kanske ett slags Katalansk/spansk motsvarighet till Opinel?
Köpte dels en mellanstor enkel kniv med handtag i vackert olivträ och lite tunnare blad. Denna blev genast barnens favorit i köket och för en dryg hundring känns den mycket prisvärd. Sedan köpte jag en kraftigare och större modell med rejälare handtag i palisander och tjockare blad. Knappt tvåhundra får väl anses helt ok det med för en enkel men helt duglig kökskniv.
Båda knivarna kom ordentligt vassa, har en skön egg och är fina att arbeta med. Dom sägs handslipa alla sina knivar och det ser så ut tycker jag. Jag har läst någonstans att det är något Sandvik-stål i de rostfria modellerna, kanske vet någon annan?
När man tittar i deras
katalog ser man ett mycket stort utbud av knivar och andra verktyg.
Kanske får bli en fällis också vad det lider? Gillar de lite mer primitiva modellerna
/Fredrik