Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kanske också bör lägga till att jag verkligen gillar AXIS-låset. Det är imponerande att bladet har en såpass (mycket) följsam gång i kombination med ett väldigt robust och pålitligt lås. Inget spel i låset överhuvudtaget. För att inte tala om hur snabb kniven är. BM Griptilian är den överlägset snabbaste fällkniv jag äger. Det går lätt att öppna den snabbare än att ögat hänger med.

/Lux

Senast ändrad:
Gillar också Axis-låsningen starkt! Dock blir det smolk i bägaren när man samtidigt köper knivar som är behäftade med diverse fel. Personligen hade jag skickat tillbaka kniven men samtidigt vet jag hur du tänker. Det är inte alltid man har lust att krångla och vänta i evigheter på en ny kniv.

De BM som jag äger har (ta i trä) inte uppvisat några som helst brister. Den som är exaktast är min 710-a i M390.

~Paul~

Katalanska "bonnknivar"

Bryter av uppvisningen av superknivar med lite enklare knivar från Pallarès, ett familjeföretag i Solsona som ligger mellan Barcelona och Andorra. Blev nyfiken på dessa då de dök upp på Tradera för ett tag sedan och köpte ett par stycken traditionella köksknivar. Det fanns även en del spännande fällknivar av traditionellt och enkelt utförande, kanske ett slags Katalansk/spansk motsvarighet till Opinel?

Köpte dels en mellanstor enkel kniv med handtag i vackert olivträ och lite tunnare blad. Denna blev genast barnens favorit i köket och för en dryg hundring känns den mycket prisvärd. Sedan köpte jag en kraftigare och större modell med rejälare handtag i palisander och tjockare blad. Knappt tvåhundra får väl anses helt ok det med för en enkel men helt duglig kökskniv.

Båda knivarna kom ordentligt vassa, har en skön egg och är fina att arbeta med. Dom sägs handslipa alla sina knivar och det ser så ut tycker jag. Jag har läst någonstans att det är något Sandvik-stål i de rostfria modellerna, kanske vet någon annan?

När man tittar i deras katalog ser man ett mycket stort utbud av knivar och andra verktyg.

Kanske får bli en fällis också vad det lider? Gillar de lite mer primitiva modellerna ;)

/Fredrik

Bilagor

• DSC_8094.jpg
    DSC_8094.jpg
    147.5 KB · Visningar: 648
  • DSC_8096.jpg
    DSC_8096.jpg
    144.3 KB · Visningar: 623
Här kommer en Ken Onion midtech som jag EDC:ar en del. Mycket lätt, mycket smidig. Kullager under bladbulten.

Bilagor

• Onion 1.jpg
    Onion 1.jpg
    37.6 KB · Visningar: 632
  • Onion 2.jpg
    Onion 2.jpg
    54 KB · Visningar: 640
Ti Hawk kom som nr 3 i denna serie och kom lite senare. Kniven jag efterfrågar är nr 1 (Wild Wild Turkey är nr 2).

Frågan var kanske lite svår för icke specialintresserade Kershaw-fans.

Svaret är: "Kershaw 1410, Starkey Ridge"

~Paul~

Attans att jag varit borta från dator ett tag och kunde svarat rätt omedelbart! Jag har de flesta av Fällknivens kataloger från den tiden och satt och drägglade över den kniven när det begav sig.
Ekonomin medgav inte dylika utsvävningar på den tiden. Den var en av de första produktionsknivarna i det då lyxiga materialet titan.

En annan kniv från samma era och katalog som jag traktade efter (och numera innehar) är Benchmade AFCK.

"Walking down memory Lane"

/ J

Här kommer en Ken Onion midtech som jag EDC:ar en del. Mycket lätt, mycket smidig. Kullager under bladbulten.

Tittade på den några gånger.

Men det blev till slut en "Swindle" istället vilken även den har "IKBS" men enklare material för övrigt. Återkommer med presentation/recension av den inom kort. Håller på att slita den upp och ned ur fickan sen en tid tillbaks för att utvärdera den något mer.

Och med tanke på att jag egentligen inte gillar Ken Onion så är det märkligt hur det kan bli. Jag har sedan många år både en Chive och en orginal Leek samt numera kompletterad med en Orange linerlockLeek med bättre stål (Sandvik). Därutöver är en Blur och en "Needs Work" på väg med post. Råkade vinna några auktioner på eBay och fick dem förmånligt.

/ J

Attans att jag varit borta från dator ett tag och kunde svarat rätt omedelbart! Jag har de flesta av Fällknivens kataloger från den tiden och satt och drägglade över den kniven när det begav sig.
Ekonomin medgav inte dylika utsvävningar på den tiden. Den var en av de första produktionsknivarna i det då lyxiga materialet titan.

En annan kniv från samma era och katalog som jag traktade efter (och numera innehar) är Benchmade AFCK.

"Walking down memory Lane"

/ J
Känner igen mig själv i din beskrivning. Jag hade heller inte råd att inhandla båda knivarna. Det blev därför "endast" Wild Wild Turkey för min del. Så här med facit i hand så gjorde jag rätt val ;).

Starkey Ridge med slät egg inhandlade jag långt senare. Den följdes av ytterligare en släteggad version och slutligen en sista med partiellt sågtandad egg.

AFCK-n "lyckades" jag på något sätt undvika fram till dags dato. Det blev liksom aldrig av. Däremot inhandlades (långt senare) en 710-a. 710-an var ju den ultimata BM-kniven på sin tid.

~Paul~

Bryter av uppvisningen av superknivar med lite enklare knivar från Pallarès, ett familjeföretag i Solsona som ligger mellan Barcelona och Andorra. Blev nyfiken på dessa då de dök upp på Tradera för ett tag sedan och köpte ett par stycken traditionella köksknivar. Det fanns även en del spännande fällknivar av traditionellt och enkelt utförande, kanske ett slags Katalansk/spansk motsvarighet till Opinel?

Köpte dels en mellanstor enkel kniv med handtag i vackert olivträ och lite tunnare blad. Denna blev genast barnens favorit i köket och för en dryg hundring känns den mycket prisvärd. Sedan köpte jag en kraftigare och större modell med rejälare handtag i palisander och tjockare blad. Knappt tvåhundra får väl anses helt ok det med för en enkel men helt duglig kökskniv.

Båda knivarna kom ordentligt vassa, har en skön egg och är fina att arbeta med. Dom sägs handslipa alla sina knivar och det ser så ut tycker jag. Jag har läst någonstans att det är något Sandvik-stål i de rostfria modellerna, kanske vet någon annan?

När man tittar i deras katalog ser man ett mycket stort utbud av knivar och andra verktyg.

Kanske får bli en fällis också vad det lider? Gillar de lite mer primitiva modellerna ;)

/Fredrik
Intressanta knivar. Det är en snubbe som säljer fickknivarna på Trattis. Stålet är omm jag fattat det korrekt INOX?

~Paul~

/Fredrik

Ser fina ut. :)
Fällknivarna med lövformade blad ser väldigt intressanta ut. Är alla slip joints?

/Lux

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg