Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den snälla brevbäraren lämnade av ett paket hos mig i veckan.:)
I paketet låg bl.a. denna:

/Lux

Lägger man lite tid så blir dom riktigt trevliga. Tyvärr så har tillverkaren inte lagt ner någon större omsorg på att få ditt en bra egg från "fabrik" på någon av mina (totalt 6 st). Det är tur att stålet är så tacksamt att jobba med. Det där med eggen är lite förbryllande då min Svörd Von Tempsky Bowie hade den näst bästa egg jag någonsin har sett. Dom kan bevisligen så varför inte lägga några sekunder till på att leverera en produkt som går att använda direkt?

Jag har ofta en Peasant i benfickan på arbetsbyxorna. Den är lätt att fiska upp och behändig att hantera. Lätta att få en ruskig skärpa på när man väl fått ordning på eggen. Jag "konvexar" mina.
 
Tack för de värmande orden! En sådan kommer och några till. Jag kan tydligen inte låta bli att lägga bud på eBay och nu har jag fyndat igen. Får låta bli det på ett tag säger min plånbok. Men ytterligare en Ken Onionklassiker är på väg kan jag säga.

/ J

Du skriver verkligen bra så det är alltid roligt när du har knåpat ihop en ny recension. Jag tycker att du borde prova en kniv från Great Eastern Cutlery när plånboken tillåter det. En #47 Viper skulle nog kunna passa dig. OBS! Bilden nedan är lånad.

DSC_7113__23717.1392339466.1280.1280.jpg
 
Äger inte fullt lika många men några stycken. Äldst och mest använt är min gamla original Leatherman Supertool. Den är vare sig lättast eller bäst och är numera så gott som pensionerad. Ibland återfinns den i handskfacket på bilsemestrar.

Multiverktyg.jpg


Leatherman%20Supertool.jpg

Gammal kanske inte är äldst men i alla fall tyngst​

Lärde mig en gång att de äldre versionerna inte på något sätt är lämpade för pianotråd. Klippte av någon växelvajer till cykeln med den varpå skäret rök. Numera har jag dedikerad tång för vajerklippning. ;-)

Lärde mig även för många år sen att den minimala kanten som fungerar som bladspärr inte håller för att hacka av grenar. Det sågtandade bladet saknar sedan dess spärr.

/ J
LM Rebar är en nerskalad variant av Supertool 300 som är efterföljaren till din Supertool. En av de saker jag gillar allra mest med Rebaren är de utbytbara hårdmetallskären, så pianotråd eller vajer bör inte vara något problem.
Jag ser förutom Supertool en Skeletool, Freestyle och Style PS, men vad är det sista? Något multiverktyg för cyklar gissar jag?

/Lux
 
Fick också två svörd knivar i veckan en men trähandtag en med plasthandtag. Efter att testat dom båda då jag gjorde en friktionseld, så tycker jag att den med plasthandtag känns bäst i handen. Knivarna kommer att hamna i min samling och jag kommer fortsätta använda min Opinel No:9

Jag gillar Svörd Peasant-knivarna, väldigt avskalad men vacker form. I likhet med Opinel har de en enkel konstruktion bestående av väldigt få delar. Tycker dock att Peasant-knivarna verkar aningen robustare, jag lyckades en gång "bocka" eggen på en Opinel nr 10 när jag täljde i lite hårdare trä. :(

/Lux
 
Lägger man lite tid så blir dom riktigt trevliga. Tyvärr så har tillverkaren inte lagt ner någon större omsorg på att få ditt en bra egg från "fabrik" på någon av mina (totalt 6 st). Det är tur att stålet är så tacksamt att jobba med. Det där med eggen är lite förbryllande då min Svörd Von Tempsky Bowie hade den näst bästa egg jag någonsin har sett. Dom kan bevisligen så varför inte lägga några sekunder till på att leverera en produkt som går att använda direkt?

Jag har ofta en Peasant i benfickan på arbetsbyxorna. Den är lätt att fiska upp och behändig att hantera. Lätta att få en ruskig skärpa på när man väl fått ordning på eggen. Jag "konvexar" mina.

Det här var mina första tre Svörd men jag har haft koll på Svörd länge. Eggen var ok på mina exemplar, men någon konvex egg (som utlovat) var det knappast att tala om.
Hade dina knivar konvex egg från fabrik?
Lite förvånande var eggen på den stora Kiwi machete överlägset bäst. Jag har aldrig tidigare ägt en machete med en såpass vass egg, faktiskt var det möjligt att med lite ansträngning raka hår från armen! :)

/Lux
 
Det här var mina första tre Svörd men jag har haft koll på Svörd länge. Eggen var ok på mina exemplar, men någon konvex egg (som utlovat) var det knappast att tala om.
Hade dina knivar konvex egg från fabrik?
Lite förvånande var eggen på den stora Kiwi machete överlägset bäst. Jag har aldrig tidigare ägt en machete med en såpass vass egg, faktiskt var det möjligt att med lite ansträngning raka hår från armen! :)

/Lux

Mig veterligen så är det bara konvex egg på de dyrare knivarna. Peasant har en flatslipad primäregg och på alla exemplar som jag har sett så ser det ut som dom har gjort den med en vinkelslip. Problemet med alla mina har dock varit att eggarna har varit så "osymmetriska". Nu var det dock ca 1 år sedan jag köpte den senast så dom kan ju ha skärpt till sig.

Kiwin har jag faktiskt varit lite sugen på. Lämplig storlek för lite lättare arbeten. Kan tänka mig att den var vass för min Von Tempsky rakade armhår utan att man ens kände det. Dom kan som sagt bara dom vill. :)
 
Mig veterligen så är det bara konvex egg på de dyrare knivarna. Peasant har en flatslipad primäregg och på alla exemplar som jag har sett så ser det ut som dom har gjort den med en vinkelslip.
Problemet med alla mina har dock varit att eggarna har varit så "osymmetriska". Nu var det dock c a 1 år sedan jag köpte den senast så dom kan ju ha skärpt till sig.
Kiwin har jag faktiskt varit lite sugen på. Lämplig storlek för lite lättare arbeten. Kan tänka mig att den var vass för min Von Tempsky rakade armhår utan att man ens kände det. Dom kan som sagt bara dom vill. :)

I pappret som medföjde Peasantknivarna står det att det ska vara konvex egg. Lite märkligt kan tyckas när det inte alls stämmer med verkligheten.
Jag kollade eggen på Peasant-knivarna lite noggrannare, de är fortfarande osymmtriska. Dock hade de en ok skärpa. Kiwin är mycket jämnare.

/Lux
 
Knivar för matlagning ute

Jag brukar oftast ha flera knivar med mig. För matlagning brukar det bli Victorinox eller Opinel.
Vad använder ni för kniv/knivar till matlagning ute?
Gärna också tips på bra knivar för ändamålet...

/Lux
 
Jag föredrar fatbladare för matlagning och rätt ofta har jag med mig en liten plastskärbräda i ryggsäcken. De gångerna jag har brädan med mig så kör jag på antingen min Pontus Holmberg fastbladare eller en liten kockkniv signerad Frosts.

Holmbergkniven har en trevlig slida och en svagt konvex bladform. Frosten ligger i ett set om 4 knivar. De andra knivarna i serien är dedicerade till jakt och fiske.

Den bästa fällkniven för ändamålet är tveklöst EKA Camp. Som komplement så brukar jag dessutom ta med Vic Rambler och eventuellt en Marttiini filékniv. Det hela hänger således på vad jag kommer att syssla med därute.

EKA Camp:
MinEKACampbild2.jpg

Pontus Holmberg:
MinPontusHolmbergjakt-fiskekniv.jpg

Frosts kockkniv:
Minmora7141P2.jpg


~Paul~
 
Jag föredrar fatbladare för matlagning och rätt ofta har jag med mig en liten plastskärbräda i ryggsäcken. De gångerna jag har brädan med mig så kör jag på antingen min Pontus Holmberg fastbladare eller en liten kockkniv signerad Frosts.

Holmbergkniven har en trevlig slida och en svagt konvex bladform. Frosten ligger i ett set om 4 knivar. De andra knivarna i serien är dedicerade till jakt och fiske.

Den bästa fällkniven för ändamålet är tveklöst EKA Camp. Som komplement så brukar jag dessutom ta med Vic Rambler och eventuellt en Marttiini filékniv. Det hela hänger således på vad jag kommer att syssla med därute.

EKA Camp:
MinEKACampbild2.jpg

Pontus Holmberg:
MinPontusHolmbergjakt-fiskekniv.jpg

Frosts kockkniv:
Minmora7141P2.jpg


~Paul~
Tack.
Eka Camp saknar jag i min samling. Intressant kniv. Den ser användbar ut men jag hade önskat mer spets.
Pontus Holmberg-kniven är fin men jag vet inte om jag tycker att "trailing point" är vad jag önskar på en kniv för matlagning i fält, fast å andra sidan är det du som är kocken och inte jag...;)

/Lux
 
Vic Solo är min matkniv ute. Bra grepp, plant blad. Täcker bra till. Tyvärr tillverkas den inte längre...bunkrade själv upp med 12 st extra nyligen :)
 
Tack.
Eka Camp saknar jag i min samling. Intressant kniv. Den ser användbar ut men jag hade önskat mer spets.
Pontus Holmberg-kniven är fin men jag vet inte om jag tycker att "trailing point" är vad jag önskar på en kniv för matlagning i fält, fast å andra sidan är det du som är kocken och inte jag...;)

/Lux
Spetsen är mer än tillräckligt tilltagen på EKAN. Tänk Nakiri ;).

Holmbergknivens största tillgång är dess bladform. Den svagt konvexa kroppen tillsammans med ett lagom brett blad gör den till en hyfsad fisk- och jaktkniv men också rätt bra allroundkniv i köket. De flesta filéknivar/styckningsknivar är ju byggda efter den här grundidén.

Den slår förstås inte en dedicerad kockkniv som Frostkniven men å andra sidan så är slidan fin, kniven lätt och dess användningsområden fler. Rätt många äldre köksknivar hade/har faktisk en upswept bladform.

MinErikAntonBergfilkniv.jpg


Det man inte kan göra med den här typen av knivar är "rocking push cut", dvs den klassiska kockrörelsen (se animation). Den kan man förstås bara utföra med knivar som har tillräcklig utrymme under handtaget för att inrymma fingrarna. Denna metod kräver dock ett plant och fast underlag, dvs en lyx som man oftast inte har där ute :).
Push-Cut.gif



~Paul~
 

Liknande trådar