Stor skillnad på "amerikanska" tält?

Köpte ett Marmot Limelight 4P för en tid sedan och tycker det är toppen. Visst är det mycket mesh/myggnät men har inte upplevt det som dragit (än...). Man får lite mer "sova under bar himmel" känsla.

En nackdel är ju onekligen att man slår upp yttertältet först men det går att slå upp det med yttertältet som skydd, även om det är lite bökigt. Skall man bara ut sommartid så tror jag de amerekanska tälten funkar bra. Får återkomma när jag har några fler nätter i mitt i eget.

Generellt så kan alla amerikanska tält där innetältet sätts upp först kan kompleteras med extra golv vilket gör att man kan sätta upp yttertältet först.

Generellt så kan alla amerikanska tält där innetältet sätts upp först kan kompleteras med extra golv vilket gör att man kan sätta upp yttertältet först.

Ja, det går ju att jobba runt problemet...

Fast jag undrar lite varför..? Det finns ju många bra tält som man reser yttertält först och som inte är i HB eller Helsports prisklass...De amerikanska tälten är inte billigare än t ex Vaude eller Bergans...eller varför inte northstars egna tält...

//J

Konstruktionsmässigt så vet jag inte, men omvänt så kan det vara en fördel att kunna bara ha innertältet rest, trevlig känsla att sova så.

För mig del så blev det så pga. att jag hittade ett tält som är perfekt för oss förutom att det ibland kan vara en nackdel att ytterduken kommer på sist. Alla fördelar vägde upp detta. Och i ärlighetens namn så handlar det inte om många sekunder innan två personer hinner få på yttertältet. I värsta fall några drag med disktrasa.

Det kanske handlar om sekunder att få på ytterduken men du måste väl ändå greja på innan du har satt upp innertältet och det går väl inte på några sekunder bara? Jag har haft sånt skitväder i fjällen så man blir sjöblöt på några sekunder så jag tycker att det är viktigt att kunna få upp yttertältet separat.

Och i ärlighetens namn så handlar det inte om många sekunder innan två personer hinner få på yttertältet. I värsta fall några drag med disktrasa.

Man fäster tältpinnarna i hakarna upp-och-ner, vänder på tältet, spänner upp bågarna och på med ytterduken. Så många utsatta sekunder är det inte. Och som sagt, med footprint behöver man inte fundera, och det rekommenderar många tillverkare till lättviktstält iaf.

Jag menar inte att det är optimalt, men just mitt tält är helt underbart i övrigt så för oss vägde det upp.

Vid kombinationen hällregn och hård vind är det mycket komfortabelt att yttertältet kommer upp snabbt och först. Att vid goseväder kunna rigga bara innertältet brukar inte vara speciellt besvärligt.
Men att behöva ligga på tältduken för att fästa den i marken innan resningen underlättar mycket i regn och blåst om det är yttertältet man ligger på.

Jag argumenterar inte för att det är en fördel, men det går att lösa.

Eftersom ytterduken fäst i innertältet med clips i fyra hörn så kan man lägga allt på marken och sen stå på innetältet och resa bågarn för att sedan haka upp innertältet. Så i praktiken är det ingen större skillnad föutom att du måste krypa in i tältet och resa bågarna om ytterduken ska på först.

Anledningen till att det blev ett Marmot för min del var att jag ville ha ett hyggligt lätt 4-manna tält och ett som helst inte smalnade av vid fotänden som vissa tunneltält gör. Och det visade sig inte vara så lätt att hitta om man strök Hilleberg och Fjällräven från listan. Men visst är det en nackdel om man hamnar i busväder. Men som Christoffer skrev så rör det sig inte om många sekunder för att få på duken. Jag har sedan tidigare ett 3-manna tunneltält och tycker det är lätt & smidigt att sätta upp men faktum är att Marmot-tältet är enklare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
K9FORCE Hur stor är egentligen risken för punktering ? Bo och sova 31
tjoohoo Tält med stor absid. Bo och sova 12
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
bilprovningen Stor sovsäck Bo och sova 8
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
martin1g Skillnad på 2000 och 5000 mm vattenpelare??? Bo och sova 8
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg