Tips på prova-på-tält

Jag har ett Naturehike Cloud Peak 2 som jag är mkt nöjd med.
Visst det har inte samma "finish" som premiummärken har men det har funkat för mig.
Tältar mestadels i skärgården i Östersjön.

Visst, det duger inte för tuffare förhållanden det skall man vara medveten om och allt marknads-BS om att det är 4-säsongstält ska man inte bry sig om.



Glöm bort allt jag skrev enligt ovan.

Ser nu att de har gjort kraftiga designändringar av tältet jämfört med det jag har.
Kan inte alls rekommendera någon att köpa pga dessa ändringar.
T.ex helt värdelös design av öppningen till innertältet.
 
Själv gillar jag normalt sett Urberg-grejer, även om jag inte provat deras kupoltält. Jag har emellertid ett tunneltäl från dem sedan några år. Det tycker jag har fungerat utmärkt, både på (Stockholmskt) lågland och i fjällen (västra jämtlandsfjällen) sommar/höst-tid.

Vad jag framförallt gillar med dem, jämfört med andra "lågprismärken" är att det faktiskt FINNS reservdelar, t.ex. vad det gäller stänger/bågar och tältspik och grejer om man någon gång skulle behöva byta ut dem. Det enda möjliga "minuset" är vikten, men det uppvägs å andra sidan av det låga priset.
 
Utan att investera för mycket går det att hitta tält som möter dina krav och även har material som är lite mer långlivade, så undvik de allra billigaste tälten med yttertält i PU-belagd väv. Satsa hellre lite mer för att få ett tält med silikoniserad yttertältsväv som har en längre livslängd. För runt 3000kr bör du ha några olika modeller att välja mellan (kan bli billigare om du inväntar något specialerbjudande eller kanske hittar ett begagnat). Några modeller att titta på är ex Bergans Romsdal 3, Helsport Breheimen 2, Bergans Hardangervidda 3 mfl.
Tält under 1000 lappen är mer att beteckna som festivaltält. Ett tunneltält blir tyngre än motsvarande tunneltält, men har sin plats på platser där det kan vara svårt att få ner markpinnar (ex skärgården).
Tack för ett utförligt svar. Har en följdfråga på det.
Varför ska man inte köpa ett pu-belagt tält?
Verkar ju som att dom flesta billigare har just detta
 
Jag skulle för din tänkta användning prioritera vikt över förmågan att stå emot storm på fjället. Framförallt om du ska använda det själv. Ska du till fjälls ovan trädgräns så hyr ett tält eller låna av en kompis.
Mina tips baserat på det:
Budget runt 2000kr - Lanshan 2 med separat inner eller Naturehike Cloud up 2. Vill du ha dubbla absider - Naturhike Star River.
Budget runt 4000kr - Big Agnes Copper Spur (tål fjällmiljö) eller MSR Elixir.

(om du vill grotta ner dig i tält och vind: Tents in Strong Wind: What You Need to Know — Slower Hiking)
 
Senast ändrad:
Tack för ett utförligt svar. Har en följdfråga på det.
Varför ska man inte köpa ett pu-belagt tält?
Verkar ju som att dom flesta billigare har just detta
En PU-belagd väv skiljer sig på i huvudsak några punkter från en dubbelsidigt silikoniserad väv:
- En PU-belagd väv har kortare livslängd då PU-beläggningen, som är det vattentäta skikt som sitter laminerat på yttertältes insida, åldras och kommer att delaminera efter ett antal år vilket innebär att tältet inte längre är tätt. En silikoniserad väv åldras inte alls på samma sätt, utan kan rätt skött och förvarat hålla i flera decennier.
- En PU-belagd väv blir tyngre, speciellt när du tvingas bära tältet vått då väven tar upp mer fukt än en silikoniserad.
- Silikoniseringen kan påverka vävens rivstyrka positivt

Det är främst den första egenskapen som jag tycker är avgörande, dvs livslängden.
 
kolla på beg första köp är det svåraste vid beg köp får du ofta tillbaka pengar minus tex frakt köp nu i vinter sedan stiger priser.
Kommer med största säkerhet även vara rea på nytt som nu XXL har.
NH cloud wings 2 sålde jag förra året pga för många tält se på detta.NH är ju kopior på kända MSR mod mest till ok kvallitet köp då tex genom E-ville i FI eller direkt av NH tex via wish som jag gjorde när de hade sänkta priser.
Kolla även på Ferino och Vaude ok pollyester varianter till bra priser.
 
Vill bara understryka att jag håller med om detta. Möjligen är det kortare livslängd, men det lär hålla 15-20 år. Räcker det så är det helt ok med PU-belagd väv.
Det räcker gott och väl. Som jag skrev i början så vet jag inte ens om det är min grej att sova i tält. Jag kanske är killen som hellre hyr stuga och kör dagsvandringar.
Men för den delen så vill jag inte snåla för mycket så ett dåligt tält är anledningen till att man inte gillar det.
 
Om tanken är att testa lite skogstältning så är min uppfattning att saker som tältets placering, liggunderlag, sovsäck är det som påverkar sovupplevelsen mest. Inte själva tältet eller materialet.

Kvalitet och material börjar bli viktigt vid mycket blåst, regn, snö vilket sällan är vädret som man väljer att prova att tälta första gången.

Köp billigt i början, med tiden förstår man vad man behöver lite bättre och kan uppgradera..
 
Senast ändrad:
Om tanken är att testa lite skogstältning så är min uppfattning att saker som tältets placering, liggunderlag, sovsäck är det som påverkar sovupplevelsen mest. Inte själva tältet eller materialet.

Kvalitet och material börjar bli viktigt vid mycket blåst, regn, snö vilket sällan är vädret som man väljer att prova att tälta första gången.

Köp billigt i början, med tiden förstår man vad man behöver lite bättre och kan uppgradera..
Liggunderlag sovsäck och kudde är redan fixat. Sovit några nätter med det hemma och testat.
 
Jag gillar verkligen mitt Marmot Vapor 2p (2,6kg), har densamma i 3p (3,1kg) för när jag ska dela tält. Har dock halkat in på lite mer lättvikt så använder inte mitt Vapor 2p så ofta. Tältet är väl utformat tycker jag, bra med plats och hyfsad absid. Dock skulle jag inte knö in en till person, därav köpte jag 3p.
Hoppas du hittar ett tält som passar dina önskemål och att du får en trevlig upplevelse. 🌿

Edit: tälten är 3000 mm vp i yttertältet och 5000 mm vp i golvet.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
pelle.k Tips på bra liggunderlag Bo och sova 6
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg