Jag gillar min Exped Lightning 60. Tyget är faktiskt vattentätt, däremot så är inte sömmarna tejpade, så de läcker. Det finns en ficka precis i nacken, där öppningen och blixtlåset är vänt uppåt. Den håller inte heller tätt, p.g.a. konstruktionen. Jag testade detta ordentligt förra helgen under 6 timmars ösregn. Men med en sopsäck i ryggan att packa ner det viktigaste i, så saknade jag inte ett regnskydd. Möjligen att jag inte skulle lagt så mycket prylar i nack-facket...
Jag har testat den under några mil med 20 kg i startvikt. (Tungpackat, visst, men det var en lyxvandring med bl.a. öl, yoggi till frukost, 4 l vatten, hundmat, Keron 3, tarp, etc…) Det gick oväntat bra att ha en sådan vikt på ryggen, men det kräver att man packar bra för att det ska funka. Det är inga problem att justera spännena så att man bär med benen. Men när man kommer upp i en sådan vikt med den typen av ryggsäck tänker jag att det nog har betydelse för livslängden. Även om det funkar att bära så tungt, så blir påfrestningen och slitaget på tyg och remmar rätt betydande när man exempelvis ska lyfta av och på ryggsäcken. En mer rimlig vikt är nog upp till 15 kg. Då känns det som om hållbarheten är god över tid. Jag skulle helt klart köpa ryggsäcken igen, om jag blev av med den. Kul när de Tre Stora landar på 2,9 kg/pers... Sidofickorna funkar för övrigt kanon. De är grymt töjbara.
Men vid vikter över 20 kg, så lutar jag nog åt att se mig om efter en begagnad ramryggsäck, i enlighet med inputen här i tråden.