Kul. Ser inte riktigt vad det är för en kniv.
~Paul~
Skulle tro att det är en necker av Roger Harrington, känner killen som gjort filmen och han har brukat Rogers knivar en del förr.
Kul. Ser inte riktigt vad det är för en kniv.
~Paul~
OK. Tack för infon!Skulle tro att det är en necker av Roger Harrington, känner killen som gjort filmen och han har brukat Rogers knivar en del förr.
En bra stor kniv ska alltså bland annat ha en tjock bladrygg vilket då drar upp vikten men gör den lättare att hugga/klyva med. Frågan är hur mycket lättare en sådan kniv är än en liten yxa egentligen... och jag skulle gärna vilja se en stor kniv som kan klyva vedklabbar av lite grövre dimensioner såsom denna .
http://www.oldjimbo.com/survival/tinyhatchets2.html
OK. Skönt att det trots allt verkar lösa sig för Crucible. Det skulle vara tråkigt om den enda amerikanska konkurrenten till Seki försvann.
Ja, RWL-34 och S35VN ser något lika ut på pappret men i verkligheten är tydligen skillnaden ganska stor. Dvs, Crucible-stålet är bättre i alla avseenden. Tillsatsen av Niobium gör tydligen mirakel. Dessutom har S35VN avsevärt mer hårda vanadinkarbider och mindre korn. Hårdheten borde därför ligga på en högre RC grad och eggstabiliteten tillsammans med fina eggvinklar torde därför vara lätta att uppnå.
~Paul~
en rejäl bit ved som den visade?
Gör aldrig det onödiga.......Makeld är den lates lösning......
En bra stor kniv ska alltså bland annat ha en tjock bladrygg vilket då drar upp vikten men gör den lättare att hugga/klyva med. Frågan är hur mycket lättare en sådan kniv är än en liten yxa egentligen... och jag skulle gärna vilja se en stor kniv som kan klyva vedklabbar av lite grövre dimensioner såsom denna .
http://www.oldjimbo.com/survival/tinyhatchets2.html
Tråkig kommentar. Fullt i klass med "Det finns ett bättre sätt - gå runt" som ofelbart kommer varje år i början på klättersäsongen.
Friluftsliv handlar till stor del faktiskt om att göra det onödiga. Ibland kan det til och med vara nödvändigt att göra något onödigt, om än bara för nöjes skull.
Uffe
Jamän jag skrev ju att det ibland var nödvändigt att göra något onödigt!
Uffe