Stor kniv till vad?

En bra stor kniv ska alltså bland annat ha en tjock bladrygg vilket då drar upp vikten men gör den lättare att hugga/klyva med. Frågan är hur mycket lättare en sådan kniv är än en liten yxa egentligen... och jag skulle gärna vilja se en stor kniv som kan klyva vedklabbar av lite grövre dimensioner såsom denna :cool:.
14splittoend.jpg

http://www.oldjimbo.com/survival/tinyhatchets2.html

Äsch, den där stickan är bara till uppstarten av mina eldar, man lägger ett gäng, ca 30-40 stycken som den på bilden ovanför en grövre björks strimlade näver o tuttar på, de kallar jag o elda dä !, va e de för fjolleri ni håller på med igentligen? har ni inte slutat o kissat i sängen ännu av erat så kallade eldande ni sysslar med ? Kan ni inte indianordspråket
" Stor man fnyser, gör stor ordentlig eld som värmer, röd man fjollfjuttar och fryser"

Har man inte en kniv som kan klyva den på bilden med ett snärtigt hugg kan man lika gärna stanna hemma bakom mammas förkläde...äsch o tvi....:)

OK. Skönt att det trots allt verkar lösa sig för Crucible. Det skulle vara tråkigt om den enda amerikanska konkurrenten till Seki försvann.

Ja, RWL-34 och S35VN ser något lika ut på pappret men i verkligheten är tydligen skillnaden ganska stor. Dvs, Crucible-stålet är bättre i alla avseenden. Tillsatsen av Niobium gör tydligen mirakel. Dessutom har S35VN avsevärt mer hårda vanadinkarbider och mindre korn. Hårdheten borde därför ligga på en högre RC grad och eggstabiliteten tillsammans med fina eggvinklar torde därför vara lätta att uppnå.

~Paul~

Ja vi får verkligen hoppas att det ordnar sej för crusible.

Jaha det låter ju bra. Det borde ju bli bättre än RWL 34. Det är väl gjort för att användas till knivar. Fint med finkornigheten och vanadinet. iof så är det väl både bra och dåligt med vanadinet. Men blir det inte sprött så är det ju bra. Sorry om jag blir lite nördig med stålsnack. Man blir lite nördig av knivmakeri. Speciellt när man härdar.:). Ska bli kul o se om det kommer några tester.

Seved

en rejäl bit ved som den visade?
Gör aldrig det onödiga.......Makeld är den lates lösning......

Tråkig kommentar. Fullt i klass med "Det finns ett bättre sätt - gå runt" som ofelbart kommer varje år i början på klättersäsongen.

Friluftsliv handlar till stor del faktiskt om att göra det onödiga. Ibland kan det til och med vara nödvändigt att göra något onödigt, om än bara för nöjes skull.

Uffe

Båtbygge?

En bra stor kniv ska alltså bland annat ha en tjock bladrygg vilket då drar upp vikten men gör den lättare att hugga/klyva med. Frågan är hur mycket lättare en sådan kniv är än en liten yxa egentligen... och jag skulle gärna vilja se en stor kniv som kan klyva vedklabbar av lite grövre dimensioner såsom denna :cool:.
14splittoend.jpg

http://www.oldjimbo.com/survival/tinyhatchets2.html

Den däringa stocken skulle med lite skålning bli en riktigt bra båt ju. Härligt att se en så fin yxa på bild. kan den månne vara svensktilverkad? flånacke verkar den ha också... handsmidd mmmmm. Hoppas att det är en Wetterlings, men skaftet verkar välanvänt så det är svårt att se kvaliten på hickoryn.

Ja om ni ska knivnörda, kan välan ja få yxnörda

BZ

Tråkig kommentar. Fullt i klass med "Det finns ett bättre sätt - gå runt" som ofelbart kommer varje år i början på klättersäsongen.

Friluftsliv handlar till stor del faktiskt om att göra det onödiga. Ibland kan det til och med vara nödvändigt att göra något onödigt, om än bara för nöjes skull.

Uffe

Nä nu jäklar...är friluftsliv till stor del onödigt ?, de va de dummaste jag hört på länge.
Du snubblar ju själv på att "om än för nöjes skull" de orden är beskrivande av friluftslivet, friluftslivet är ett mycket stort nöje, vilket hälsan o välbefinnadet vittnar om,

Men du skämtar väl förstås, din gamle räv....;)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg