Stor kniv till vad?

329 g låter ju galant, det är inte en nr 7 då?

...ska ut på lite längre skogs/fjälläventyr nästa sommar och klurar på om inte en sån där kniv vore lämplig.

Ja inte mitt ex i alla fall, den väger 329 gram på digitalvågen.

Har också den med fingervern, väger i samma härad (men den är i stugan så jag kan inte lägga den på vågen nu...)

Utmärkt kniv till mycket :).

//J
OK, jag hittade infon på nätet. Antagligen räknade man in också slidans vikt. Är det verkligen en nr 8 du har?

~Paul~

PS Här hittade jag de nämnda uppgifterna: http://www.worthpoint.com/worthopedia/norwegian-stromeng-hand-made-sami-knife-gift

OK, jag hittade infon på nätet. Antagligen räknade man in också slidans vikt. Är det verkligen en nr 8 du har?

~Paul~

PS Här hittade jag de nämnda uppgifterna: http://www.worthpoint.com/worthopedia/norwegian-stromeng-hand-made-sami-knife-gift

Ja det är en 8 och vikten är med slida :). Har dessutom den med fingervern, som alltså ligger i samma härad viktmässigt. Ska ta hem den från stugan efter påsk och väga den med :).

Kan inte tänka mig att ens en 9 väger över halvkilot, de har nog blandat ihop saker och ting...ser att den kommer i en "gift box", kan ju vara totalvikten på hela tjoblängen de menar...

//J

Ja det är en 8 och vikten är med slida :). Har dessutom den med fingervern, som alltså ligger i samma härad viktmässigt. Ska ta hem den från stugan efter påsk och väga den med :).

Kan inte tänka mig att ens en 9 väger över halvkilot, de har nog blandat ihop saker och ting...ser att den kommer i en "gift box", kan ju vara totalvikten på hela tjoblängen de menar...

//J
Tänkte också på det men på de övriga punkterna behandlas ju endast bladet eller kniven som sådan.

Mycket märkligt hur som helst
thinking-1.gif
.

~Paul~

Hmm, vikten känns plötsligt helt ok. Blånerat blad, vad innebär det? Rostskydd?

Nr7 - klarar den av att hantera samma uppgifter?

Massan minskar, blånering har aldrig hindrat något från att rosta men visst en viss form av svartrostning är det.
Min 8" Lapphuggare som är av annan framställare väger 331 med slida.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg