Stor kniv till vad?

1. är det inte så att ni menar att man ökar momentet på armrörelsen genom att följa med och förstärka rörelsen med handleden?

2. (global och Tamahagane)
1. Haha, jo det var det här jag menade. Tack för att du lämnar en bättre beskrivning!

2. OK. Du gillar dina helmetallknivar ;). Själv har jag bara en sådan, en Fällkniven PP12. Den ligger mest och vilar sig i form i min kökslåda.

~Paul~
 
Alltså,

Jag erkänner. Till skogs TYCKER jag att en större kniv är bättre till i princip allt. Finsnideri gör jag inte i skogen, utan där handlar det i princip om att fixa eld, göra korvpinnar, kapa en och annan lina och rensa fisk ungefär. En större kniv räcker dessutom över limpan och korven. Den största nackdelen är just storleken vid bältet och priset... Förut tog jag med mig en liten yxa, men nu har jag en liten såg + kniven. mera funkis och lägre totalvikt.

För nån vecka sedan var jag ute och fiskade. Det var dyngsurt. Tall e inte nån hit, men det det fanns gott om sådana döda. Nog var det skönt att snabbt såga och klyva till torr ved! Visst, en riktig expert hade säkert jobbat med bara pennkniv och flinta, men jag erkänner; för mig går det lättare med torr kluven ved och tändstickor, och då behövs verktyg för att klyva. Funkar kanon med större kniv. Man kan skippa yxan.

/Lars
 
2. OK. Du gillar dina helmetallknivar ;). Själv har jag bara en sådan, en Fällkniven PP12. Den ligger mest och vilar sig i form i min kökslåda.

~Paul~

vad kör du i köket då.. är du "vass" på stekjärn och pannor oxå, jag letar just nu efter rostfria stekpannor med mera, har snöat in på demeyere men är inte helt säker ännu..
 
Det som kanske inte alla tänker på är knivbladsprofilen för en storkniv som skall användas bla för klyvning.

Vikten ökar också därigenom med en rätt profil vilket avsevärt underlättar det berömda huggandet.

Bladlängden avgör hur tjocka vedträn man kan ge sig på

Många storknivar har för tunna blad som gör att småknivsägare inte köper att storkniven funkar så bra, de har testat med fel sorts storkniv.
Tjockleken ovanpå medger att man bankar på med en vedklabb utan att det skär igenom.

Skaftet det bortglömda, ska, SKA ha ett bra avslut så att kniven inte flyger iväg och precis som SEVED beskriver ger en möjlighet att hålla löst i skaftet och låta kniven göra jobbet och man slipper ta smällen,vibrationerna genom handen, vilket tröttar ut väsentligt, man nästan bara ser till att inte låta skaftavslutet slinka igenom fingrarna när man hugger, men det kräver en del träning, jag har ochså börjat med en liten kniv en gång i tiden....;)

Nu är ju skissen överdriven för att förtydliga, glöm inte det.

Som bekant så har Crucible väldiga ekonomiska problem för närvarande. Företaget har vad jag vet inte gått i konkurs men det har varit nära. Pga detta så är tillgången på det här stålet rejält begränsat. Spyderco har fått en del till sitt Mule-projekt (skräddarsy din egen kniv med utgångspunkt från ett blankt blad).

Crucible CPM S35VN är en utveckling av Crucible CPM S30V. Stålet är både eggstabilae/slagsegare och mer finkornigt. Motståndet mot abrasiv nötning är också något högre. Stålet tål polering väl och blir vackert glansigt. Det är något "gummiaktigt" i samband med bearbetning.

Den kemiska sammansättningen i % är som följer:
  • Kol - 1,1
  • Krom - 14,0
  • Molybden - 2,0
  • Kväve - 0,01
  • Niobium - 5,0
  • Vanadin - 3,0

~Paul~

Ja Peter så ser jag det nån sorts "krok" som håller imot och gärna att skaftet är bredare på mitten av skaftet både bredden och höjden. Som den översta på bilden.
knivmodeller.jpg


depaul. Tackar det påminner lite om RWL 34. Det har lite mer vanadin och RWL har lite mer molybden.

Japp dom har tydligen lite problem men dom har tydligen nån samarbetspartner som ska valsa och sälja knivstål, det låter ju lite positivt. Det finns några trådar om det på Bladeforum

Seved.
 
Det där med att man behöver storkniv för att klyva ett vedträ är bara britst på fantasi och teknik, går att klyva en hugg´kubbe med hjälp av en mora.

En storkniv av typen samehuggare är dock bra i vissa lägen som att skära snöblock, gräva upp växter eller hugga vide med. Något jag hört men inte har erfarenhet av själv är att ett knivblad biter bättre än en yxa på fruset trä.

Man kan disskutera knivar en hel livstid utan att komma någon vart, allt det handlar om är vem som håller i kniven. Folk med kunskap kan göra fantastiska saker med knivar vare sig de är stora eller små, det handlar om vad man är bekväm med och vilken teknik man väljer att använda.
 
vad kör du i köket då.. är du "vass" på stekjärn och pannor oxå, jag letar just nu efter rostfria stekpannor med mera, har snöat in på demeyere men är inte helt säker ännu..
Visst är deMeyere väldigt fina men också rejält dyra. Jag kör på gamla gjutjärnspannor och grytor, preferabelt av Ronneby Bruks, Kockums och liknande märken. Har ett gäng sådana köpta på diverse loppisar och second hand. De gamla Kockumsgytorna anser jag är bättre än Le Creuset.

När det gäller belagda pannor så kör jag på Prima Cookery (ICA). Inget märkvärdit där m a o.

Mina köksknivar varierar allt från Mr Itou i R2 stål, Fällkniven PP12 i SRS 15, Satake Chef's i CrMoVa standardstål samt en hel drös med Frostar och KJ, samt KN och Erik Anton Berg. En och annan Victorinox används också till bröd och som skalknivar är Vicarna mycket prisvärda.

Jag är mycket sugen att skaffa en sådan där Sani-Tuff skärbräda i gummi men priset har hittills avskräckt mig eftersom jag vill ha den där tjocka och stora varianten: http://www.instawares.com/sani-tuff-cutting-board.tea-159905.0.7.htm#gallery

~Paul~
 
Tackar det påminner lite om RWL 34. Det har lite mer vanadin och RWL har lite mer molybden.

Japp dom har tydligen lite problem men dom har tydligen nån samarbetspartner som ska valsa och sälja knivstål, det låter ju lite positivt. Det finns några trådar om det på Bladeforum
OK. Skönt att det trots allt verkar lösa sig för Crucible. Det skulle vara tråkigt om den enda amerikanska konkurrenten till Seki försvann.

Ja, RWL-34 och S35VN ser något lika ut på pappret men i verkligheten är tydligen skillnaden ganska stor. Dvs, Crucible-stålet är bättre i alla avseenden. Tillsatsen av Niobium gör tydligen mirakel. Dessutom har S35VN avsevärt mer hårda vanadinkarbider och mindre korn. Hårdheten borde därför ligga på en högre RC grad och eggstabiliteten tillsammans med fina eggvinklar torde därför vara lätta att uppnå.

~Paul~
 
Det där med att man behöver storkniv för att klyva ett vedträ är bara britst på fantasi och teknik, går att klyva en hugg´kubbe med hjälp av en mora.

En storkniv av typen samehuggare är dock bra i vissa lägen som att skära snöblock, gräva upp växter eller hugga vide med. Något jag hört men inte har erfarenhet av själv är att ett knivblad biter bättre än en yxa på fruset trä.

Man kan disskutera knivar en hel livstid utan att komma någon vart, allt det handlar om är vem som håller i kniven. Folk med kunskap kan göra fantastiska saker med knivar vare sig de är stora eller små, det handlar om vad man är bekväm med och vilken teknik man väljer att använda.
Håller med om allt du skriver utom den första meningen.

Visst "går det" att klyva vedträ med en mora men trots allt så är en stor huggare avsevärt mer lämplig och lättarbetad i det sammanhanget, framför allt när det kommer till större bitar. Det faktum att bladet ofta ligger på över 24 cm, är tungt och ofta kilformat gör att du kan använda den avsevärt mer versatilt än en morakniv.

~Paul~
 
Håller med om allt du skriver utom den första meningen.

Visst "går det" att klyva vedträ med en mora men trots allt så är en stor huggare avsevärt mer lämplig och lättarbetad i det sammanhanget, framför allt när det kommer till större bitar. Det faktum att bladet ofta ligger på över 24 cm, är tungt och ofta kilformat gör att du kan använda den avsevärt mer versatilt än en morakniv.

~Paul~

Det absolut bästa är att att göra ett litet jack i ena änden på kubben och sen använda sig av en kil. Kilen kan lätt tillverkas från huggkubben, såg Mors Kockanski dela en större bit trä på detta sätt. Lite onödig kunskap kanske men jäkla kul att att impa med på andra människor eller ha lite vadslagning om att man kan klyva kubben med sin lilla morakniv (grenfri tall är att rekommendera vid såna övningar).
 
Det absolut bästa är att att göra ett litet jack i ena änden på kubben och sen använda sig av en kil. Kilen kan lätt tillverkas från huggkubben, såg Mors Kockanski dela en större bit trä på detta sätt. Lite onödig kunskap kanske men jäkla kul att att impa med på andra människor eller ha lite vadslagning om att man kan klyva kubben med sin lilla morakniv (grenfri tall är att rekommendera vid såna övningar).
Haha, jag det är lite imponerande. Lite som att klyva ett granitblock med några kilar :).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar