Kan någon definiera överlevnadssituation?
Det är ett ämne i sig och skulle väl ta minst lika mycket utrymme som den redan igångsatta diskussionen. Använd fantasi.
Men för att återgå till vår knivdiskussion. Många säger att det inte är aktuellt att klyva ved när de är ute.
Jag antar att det har att göra med var man kommer ifrån. Mina vandringsleder finns till 100 procent i södra Sverige. För tillfället finns det väldigt mycket stormfälld skog. Att inte utnyttja den här resursen skulle vara dumt.
Någon har nämnt att en liten kniv klarar samma arbete som en stor i samband med vedklyvning. Kan den verkligen göra det? Visst, men inte lika effektivt!!(någon som läst Bo Bergmans bok?). Och det är detta som är den springande punkten.
Nackdelen är att när den lilla kniven har blivit slö så är det färdigt. Då slutar den helt enkelt att fungera. En stor kniv går däremot tack vare sin tyngd att använda trots att den har blivit slö! En liten kniv har däremot fördelen att det tunnare bladet passar bättre för kontrollerad skärning, matlagning och mindre göromål.
Som jag nämnde tidigare så är en stor kniv mycket lämpligare till att rensa täta buskage, snår och undervegetation med. Den kan också användas till att gräva hål med (matförvaring, latringropar) eller skära ut snöblock (som har nämnts här). Och den är effektivast då det gäller att bygga sig ett skydd/bivack i en nödsituation.
En yxa är däremot lämpligare då det gäller att klyva ”viss” ved och framför allt tjock ved men inte lika bra på att skära med och för det mesta är yxan tyngre att bära på. Kan också vara rätt svårt att rensa ett snårigt buskage med.
Många tycks föredra campingsågar. Och visst de har sin plats. Framför allt då det gäller att såga sig igenom kraftigare ved. Men inte i samband med mindre grenar och buskar. Det är helt enkelt för mycket energi som går åt jämfört med ett enda välriktat hugg med en stor kniv.
Avslutningsvis: En stor kniv kan utföra ett imponerande stort antal arbeten, även fast det finns andra verktyg som säkert fungerar bättre i specifika situationer. Den är, som jag nämnde tidigare, en kompromiss men att helt diskvalificera den är ett misstag.
~Paul~[/QUOTE]
Paul har här många bra punkter som måste beaktas.
När jag själv är ute för lite egentid eller med vänner har jag en egengjord kniv med lite bredare blad än en mora samt en huggare. Detta inte för att kunna flasha den för fåglar, älgar och knott utan för att det går fort och lätt att hugga slanor och bränsle för elden. Den som förkastar användningen av större kniv för utvalda användningsområden har inte provat att ha en med.
Michael