Stor kniv till vad?

Se här fick vi ett svar, viftning gäller och det s k lilla verktyget ser potent ut och påminner inte så lite om en betkniv, även om den senare oftast var slipad ända in till skaftet för bättre moment vid finlir.........Bugar och tackar.
 
Se här fick vi ett svar, viftning gäller
Fast när jag beskrev rörelsen på ett liknande sätt så avfärdade du det hela med en kommentar - ingen verkstad.

Så här skrev jag: "Den går ut på att slappna av i axlarna och till viss del i överarmarna när man hugger. Huggrörelsen liknar något av ett snärtigt badmintonslag med ett tryck mot slutet."

Kan du säga vari min förklaring var så mycket mer misslyckad?

~Paul~
 
Fast när jag beskrev rörelsen på ett liknande sätt så avfärdade du det hela med en kommentar - ingen verkstad.

Så här skrev jag: "Den går ut på att slappna av i axlarna och till viss del i överarmarna när man hugger. Huggrörelsen liknar något av ett snärtigt badmintonslag med ett tryck mot slutet."

Kan du säga vari min förklaring var så mycket mer misslyckad?

~Paul~

Jo gör jag som du säger hänger min arm ner av gravitationen.......Den första meningen är onödig och ger dubbelt budskap.......åt en enkel sak....Badminton, pingis, florett, värja för de som prövat......
Nu vet vi vad som gäller ;-)
 
Se här fick vi ett svar, viftning gäller och det s k lilla verktyget ser potent ut och påminner inte så lite om en betkniv, även om den senare oftast var slipad ända in till skaftet för bättre moment vid finlir.........Bugar och tackar.

Att slipfasen är så kort beror på att man skall greppa framför trähandtaget med 2-3 fingrar vid finlir/täljning.
Då hamnar tyngdpunkten inne i handen och helt plötsligt har du en stor kniv med lika bra balans som en liten.
Nackdel? Vid kyligt väder förstås - din trogna =D käpphäst. Vilket jag till viss del håller med om.
Så nästa testiterationer blir med sticktånge/längre handtag/kortare blad samt fulltånge/längre handtag/kortare blad. Får se vilken som håller/fungerar bättre.
 
Jo gör jag som du säger hänger min arm ner av gravitationen.......Den första meningen är onödig och ger dubbelt budskap.......åt en enkel sak....Badminton, pingis, florett, värja för de som prövat......
Nu vet vi vad som gäller ;-)
I badminton (har tävlat) använder man handleden varvid man på slutet av slaget snärtar till med åtföljande stopp. Det blir liksom en pisksnärt. Det var det jag försökte beskriva.

~Paul~
 
Såg ni dokumentären om Koenigsegg? Entreprenören säger i intervju: "I Sverige blir man angripen och folk frågar vad man skall med en sån till. Här i Cannes frågar folk var man kan köpa en."

Blä för skandinavisk småsinnighet.
 
Såg ni dokumentären om Koenigsegg? Entreprenören säger i intervju: "I Sverige blir man angripen och folk frågar vad man skall med en sån till. Här i Cannes frågar folk var man kan köpa en."

Blä för skandinavisk småsinnighet.
Hmm. Ligger mycket i det.

Härlig bil.

~Paul~

OT Såg du duellen mellan Bugatti Veyron och McLaren F1? ;)
 
Jag skulle passa mej att utmana lapparna i knivkunskap:). Och dom har både stora och små knivar i bältet vilket jag föredrar.
Jag tror tycker att det är viktigt att huggare har ett bra skaft. Ett skaft som man inte behöver hålla krampaktigt i. Man ska kunna hålla det avslappnat men ändå inte tappa greppet.
Som jag ser det så funkar en huggare bäst på sly och och ca 5 cm träd.

Jag föredrar att överleva med enbart en huggare en med enbart en mindre kniv. Men det är min åsikt.

Jag kommer snart att lägga ut bilder på två huggare som jag gjort och som jag tror funkar bra. He he då får jag väl höra :).

depaul har du sett crusibles nya stål CPM S35VN (CPM S20-VN. Vet du vad dom innehåller.

Seved
 
Det som kanske inte alla tänker på är knivbladsprofilen för en storkniv som skall användas bla för klyvning.

Vikten ökar också därigenom med en rätt profil vilket avsevärt underlättar det berömda huggandet.

Bladlängden avgör hur tjocka vedträn man kan ge sig på

Många storknivar har för tunna blad som gör att småknivsägare inte köper att storkniven funkar så bra, de har testat med fel sorts storkniv.
Tjockleken ovanpå medger att man bankar på med en vedklabb utan att det skär igenom.

Skaftet det bortglömda, ska, SKA ha ett bra avslut så att kniven inte flyger iväg och precis som SEVED beskriver ger en möjlighet att hålla löst i skaftet och låta kniven göra jobbet och man slipper ta smällen,vibrationerna genom handen, vilket tröttar ut väsentligt, man nästan bara ser till att inte låta skaftavslutet slinka igenom fingrarna när man hugger, men det kräver en del träning, jag har ochså börjat med en liten kniv en gång i tiden....;)

Nu är ju skissen överdriven för att förtydliga, glöm inte det.
 

Bilagor

  • klyvnben.jpg
    klyvnben.jpg
    24.1 KB · Visningar: 405
Senast ändrad:
Jag skulle passa mej att utmana lapparna i knivkunskap:). Och dom har både stora och små knivar i bältet vilket jag föredrar.
Jag tror tycker att det är viktigt att huggare har ett bra skaft. Ett skaft som man inte behöver hålla krampaktigt i. Man ska kunna hålla det avslappnat men ändå inte tappa greppet.
Som jag ser det så funkar en huggare bäst på sly och och ca 5 cm träd.

Jag föredrar att överleva med enbart en huggare en med enbart en mindre kniv. Men det är min åsikt.

Jag kommer snart att lägga ut bilder på två huggare som jag gjort och som jag tror funkar bra. He he då får jag väl höra :).

depaul har du sett crusibles nya stål CPM S35VN (CPM S20-VN. Vet du vad dom innehåller.

Seved
Som bekant så har Crucible väldiga ekonomiska problem för närvarande. Företaget har vad jag vet inte gått i konkurs men det har varit nära. Pga detta så är tillgången på det här stålet rejält begränsat. Spyderco har fått en del till sitt Mule-projekt (skräddarsy din egen kniv med utgångspunkt från ett blankt blad).

Crucible CPM S35VN är en utveckling av Crucible CPM S30V. Stålet är både eggstabilae/slagsegare och mer finkornigt. Motståndet mot abrasiv nötning är också något högre. Stålet tål polering väl och blir vackert glansigt. Det är något "gummiaktigt" i samband med bearbetning.

Den kemiska sammansättningen i % är som följer:
  • Kol - 1,1
  • Krom - 14,0
  • Molybden - 2,0
  • Kväve - 0,01
  • Niobium - 5,0
  • Vanadin - 3,0

~Paul~
 
moment och rörelse.. det pratas om snärtrörelser.. är inte just snärtrörelser effektivast när verktyget är flexibelt, mattpiskare - flexibel, badmintonracket - flexibel, den mest kända oxskinnspiska - super flexibel osv. dock finns det många rörelser med handrörelse med mindre flexibla redskap men då är det inte direkt en snärt utan mer av en förlängd rörelse.. typ, golf och tennis.. jag ser inte nyttan med att snärta vid ett hugg, är det inte så att ni menar att man ökar momentet på armrörelsen genom att följa med och förstärka rörelsen med handleden? sedan håller jag med om detaljen med att slappna av i axlar och armar, alla som boxats, kampsportat eller så vet att man accelererar mycket fortare om man är avslappnad, högre acceleration ger högre hastighet vilket ger höge anslagsenergi om jag inte är ute och cyklar.

(global och Tamahagane)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar