återigen, det handlar nog mycket om hur man frilufsar.. jag vet att många håller på och späntar ved, klyver, grejar och sparkar på knivarna som är nedslagna i stubbar eller gud förbjude bankar på kniven med vedträ.. jag gör inte sådana grejer längre, jag gjorde det när jag var yngre(därför har jag den typen av knivar vi pratar om hemma i en låda) men jag gör andra grejer idag, jag klyver ingen ved eftersom jag inte förstår meningen med detta, jag slår inte med vedträn på min kniv, jag sparkar inte på min kniv när den är nedslagen i en stubbe, så som jag använder kniven så behöver man inget mer än en liten samekniv av enklaste kolstål.. jag med flera kan dessutom kapa grova slanor utan problem med en liten kniv.. eftersom jag använder liten kniv så blir naturligtvis momentet viktigt och möjligheten att utnyttja olika grepp på kniven, därför föredrar jag knivar utan parerskydd och med ett slätt handtag.. gillar man att hugga ved, klyva stubbar och sånt så ska man nog ha ett verktyg som bättre är avpassat för den typen av frilufsande, någon av buck knivarna eller så jag misstänker att min kniv skulle gå i bitar bara man funderar på att slå på den med ett vedträ eller gud förbjude sparka på den.
Stor kniv till vad?
- Trådstartare Schneeberger
- Start datum
-
- Taggar
- tillspetsat
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?
- Börjat av Hattmakaren
- Svar: 865
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-