Stor kniv till vad?

återigen, det handlar nog mycket om hur man frilufsar.. jag vet att många håller på och späntar ved, klyver, grejar och sparkar på knivarna som är nedslagna i stubbar eller gud förbjude bankar på kniven med vedträ.. jag gör inte sådana grejer längre, jag gjorde det när jag var yngre(därför har jag den typen av knivar vi pratar om hemma i en låda) men jag gör andra grejer idag, jag klyver ingen ved eftersom jag inte förstår meningen med detta, jag slår inte med vedträn på min kniv, jag sparkar inte på min kniv när den är nedslagen i en stubbe, så som jag använder kniven så behöver man inget mer än en liten samekniv av enklaste kolstål.. jag med flera kan dessutom kapa grova slanor utan problem med en liten kniv.. eftersom jag använder liten kniv så blir naturligtvis momentet viktigt och möjligheten att utnyttja olika grepp på kniven, därför föredrar jag knivar utan parerskydd och med ett slätt handtag.. gillar man att hugga ved, klyva stubbar och sånt så ska man nog ha ett verktyg som bättre är avpassat för den typen av frilufsande, någon av buck knivarna eller så :) jag misstänker att min kniv skulle gå i bitar bara man funderar på att slå på den med ett vedträ eller gud förbjude sparka på den.
 
återigen, det handlar nog mycket om hur man frilufsar.. jag vet att många håller på och späntar ved, klyver, grejar och sparkar på knivarna som är nedslagna i stubbar eller gud förbjude bankar på kniven med vedträ.. jag gör inte sådana grejer längre, jag gjorde det när jag var yngre(därför har jag den typen av knivar vi pratar om hemma i en låda) men jag gör andra grejer idag, jag klyver ingen ved eftersom jag inte förstår meningen med detta, jag slår inte med vedträn på min kniv, jag sparkar inte på min kniv när den är nedslagen i en stubbe, så som jag använder kniven så behöver man inget mer än en liten samekniv av enklaste kolstål.. jag med flera kan dessutom kapa grova slanor utan problem med en liten kniv.. eftersom jag använder liten kniv så blir naturligtvis momentet viktigt och möjligheten att utnyttja olika grepp på kniven, därför föredrar jag knivar utan parerskydd och med ett slätt handtag.. gillar man att hugga ved, klyva stubbar och sånt så ska man nog ha ett verktyg som bättre är avpassat för den typen av frilufsande, någon av buck knivarna eller så :) jag misstänker att min kniv skulle gå i bitar bara man funderar på att slå på den med ett vedträ eller gud förbjude sparka på den.
Men det är ju inte detta tråden handlar om Patric.

Jag slänger heller inte mina knivar runt omkring mig eller bankar in dem i en stubbe. Tvärtom. Jag behandlar dem med yttersta respekt.

Frågan gällde dock de potentiella för- och nackdelar med stora knivar. Jag har genomgående i den här tråden sagt att stora knivar har sina fördelar. Du påstår däremot att en liten kniv klarar allt en stor kniv klarar och därför är den senare överflödig.

Kan du åtminstone en gång erkänna att du har fel och att större knivar har sin plats därute?

~Paul~
 
Han kan mycket väl ha lärt dig tekniken och du kanske besitter en kunskap som vi andra inte har tillgång till. Jag är dock helt säker på att när det gäller den här typen av arbete så väljer de flesta en huggare före en liten morakniv. Och fortfarande. 5 grova och 20 mindre grova slanor är inte ett lätt jobb.

~Paul~

du får vara hur säker du vill, jag är lika säker på att jag har rätt.. vi har ältat det i 16 sidor knivtråd innan och då var det faktiskt så att denna tekniken inte var någon hemlig indianteknik som bara jag kan, utan det visade sig att dom flesta antingen kände till den eller själv nyttjade den med stor framgång.. då handlade det om 40 slanor..
 
du får vara hur säker du vill, jag är lika säker på att jag har rätt.. vi har ältat det i 16 sidor knivtråd innan och då var det faktiskt så att denna tekniken inte var någon hemlig indianteknik som bara jag kan, utan det visade sig att dom flesta antingen kände till den eller själv nyttjade den med stor framgång.. då handlade det om 40 slanor..
Jag är fullkomligt medveten om att din teknik inte är någon "indianteknik" utan säkert ganska användbar. Men i det aktuella fallet så är den trots allt inte lika praktisk för de allra flesta än att använda en huggare.

~Paul~
 
Kan du åtminstone en gång erkänna att du har fel och att större knivar har sin plats därute?

~Paul~

men det har jag gjort, massor med gånger.. för dom som behöver en stor kniv så fyller dessa säkert en viktig funktion. jag och en massa andra har inte behov av en stor kniv, vi väljer antingen att göra saker annorlunda eller så använder vi en annan teknik.
 
men det har jag gjort, massor med gånger.. för dom som behöver en stor kniv så fyller dessa säkert en viktig funktion. jag och en massa andra har inte behov av en stor kniv, vi väljer antingen att göra saker annorlunda eller så använder vi en annan teknik.
Du skriver "för dom som behöver en stor kniv". Återigen det är inte det det är frågan om. Här handlar det om vilken kniv som är effektivast i vissa givna tillfällen. En mora kan helt enkelt inte vara bäst på allt.

~Paul~
 
Du skriver "för dom som behöver en stor kniv". Återigen det är inte det det är frågan om. Här handlar det om vilken kniv som är effektivast i vissa givna tillfällen. En mora kan helt enkelt inte vara bäst på allt.

~Paul~

jo, men det finns inga tillfällen man behöver en stor kniv, dom tillfällen andra anger ser jag som onödiga.. kan du komma med exempel där en stor kniv är en klar fördel?
 
jo, men det finns inga tillfällen man behöver en stor kniv, dom tillfällen andra anger ser jag som onödiga.. kan du komma med exempel där en stor kniv är en klar fördel?
Alltså frågan som TS ställde var: "Stor kniv till vad?". Med tanke på detta så har jag lagt fram en hel del exempel på var en sådan kniv är mer effektiv än en liten kniv/mora. Vad är det du inte förstår?

~Paul~
 
Alltså frågan som TS ställde var: "Stor kniv till vad?". Med tanke på detta så har jag lagt fram en hel del exempel på var en sådan kniv är mer effektiv än en liten kniv/mora. Vad är det du inte förstår?

~Paul~

lista vilka tillfällen i friluftsliv där man behöver en stor kniv, jag har inte sett ett enda exempel där man behöver en stor kniv så mitt svar till den ursprungliga frågeställaren är att man aldrig behöver en stor kniv men det är helt ok att använda en om man vill.

kom igen nu Paul, ge mig en fet lista att bita i.. några riktiga exempel på friluftsliv där vi inte klarar oss utan en rejäl bamse kniv, en BUCK!!!

miniPDP
 
lista vilka tillfällen i friluftsliv där man behöver en stor kniv,
Men återigen. Frågan gällde: Stor kniv till vad? Jag har räknat upp sådana tillfällen utan att du har accepterat dem.

Detta har jag förklarat hur många ggr som helst. Dessutom håller jag inte med om din beskrvning gällande en liten knivs förträfflighet i alla lägen.

~Paul~
 
jag har inte sett en enda lista, du har gett några ytterst otydliga tillfällen.. du har sagt att dom är bra att kapa slanor, röja sly och vid överlevnad.. att säga att en stor kniv är bra till överlevnad är som att säga att en kniv är bra.. vaddå bra till överlevnad, vilka moment pratar vi om.. kom igen nu.. LISTA!!!

jag hjälper dig att komma igång..

Tillfällen då man inte klarar sig i skogen utan en fet BUCK:
1.
2.
3.
4.

det e bara att fylla på efter numreringarna..

:)
 
jag har inte sett en enda lista, du har gett några ytterst otydliga tillfällen.. du har sagt att dom är bra att kapa slanor, röja sly och vid överlevnad.. att säga att en stor kniv är bra till överlevnad är som att säga att en kniv är bra.. vaddå bra till överlevnad, vilka moment pratar vi om.. kom igen nu.. LISTA!!!

jag hjälper dig att komma igång..

Tillfällen då man inte klarar sig i skogen utan en fet BUCK:
1.
2.
3.
4.

det e bara att fylla på efter numreringarna..

:)
Men var är din egen lista? Jag har heller inte sagt att det gäller överlevnad. Var så snäll och förvräng inte sanningen! Jag talar hela tiden om stora knivars fördelar. Varken mer eller mindre. Snälla läs vad jag skriver utan att lägga i någon betydelse som du har hittat på.

Jag har gett exempel på otaliga situationer där en stor kniv excellerar. Du har kommit med nonsensgrejer - varvid du böjer en slana och skär av den i tid och otid utan att bli trött. Utan att erkänna att andra metoder är bättre eller utan för den delen att erkänna att det över huvud taget finns en plats för större kniv.

Dessutom. Varför envisas du med just Buck?

Ge dig någon gång Patric, det hela börjar bli komiskt från din sida.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar