Stor kniv till vad?

Jag har heller inte sagt att det gäller överlevnad.

~Paul~

jasså?

Det finns tillfällen där en stor kniv är överlägsen en klenare kniv och yxa.

Exempel på några sådana tillfällen: I samband med rensning av tät vegetation, snår, huggning av grankvistar när man vill bygga bivack osv. Något som man inte tänker på är att en stor kniv kan vara bättre än en liten yxa i samband med klyvning av ved.


Men den viktigaste aspekten är antagligen att en kraftig kniv kan fungera i s k överlevnadssituationer på ett mer tillfresställande sätt än en liten kniv eller yxa. Men som sagt; det är ändå en kompromiss.

~Paul~

Ovan är varifrån jag fått det där med överlevnad ifrån, det är du själv som skrivit det i denna tråden. jag tycker inte dessa listningar är speciellt bra.

Paul, valet av buck är väl självklart, det är ju jätteroligt med dom knivarna.. Lite ironi om man säger som så..

När det gäller listan så misstänker jag att du inte kan producera en lista, du använder din vanliga teknik och försöker vända frågeställningen från dig med motfrågor. Denna gången har jag snällt svarat på alla dina frågor och nu när jag ställer en motfråga så vägrar du svara utan försöker vända det till en fråga mot mig igen..

Paul, kan du producera en lista på saker man gör när man frilufsar där man behöver en stor kniv.

Ja/ Nej..
 
Alltså, du är expert på att förvränga fakta.

Ja, jag har visserligen sagt att en stor kniv är lämpligare i en överlevnadssituation i ett mycket gammalt inlägg. Detta är dock taget helt ur sitt kontext och har således inget med vår senaste konversation att göra.

Dock vidhåller jag att jag i en överlevnadssituation föredrar en stor kniv framför en mora men det har inte med vår senaste diskussion att göra, dvs stora knivars fördelar. Någon lista behövs således inte eftersom det inte är det som frågan gäller.

Du skriver vidare: "Paul, valet av buck är väl självklart, det är ju jätteroligt med dom knivarna.. Lite ironi om man säger som så.. "

Mitt problem är att skilja på din ironi och fakta. Detta hanterar du lite hur du vill.

När det gäller att vända fakta och undvika frågor så anser jag att det är du som är experten ;). Du har nämligen inte svarat på en enda fråga själv utan att gå till angrepp och polemik.

Och återigen. Jag behöver inte skapa en lista "på saker man gör när man frilufsar där man behöver en stor kniv" eftersom detta ämne inte handlar om det. Återigen. Ämnet handlar om huruvida stora knivar har några fördelar gentemot småknivar (t ex moror). Eller som trådskaparen uttryckte det: "Stora knivar till vad?"

Jag avslutar härmed hela konversationen med att konstatera att ingenting har ändrats på de senaste åren gällande min åsikt ang. själva ämnet eller din person ;).

~Paul~
 
Jag avslutar härmed hela konversationen med att konstatera att ingenting har ändrats på de senaste åren gällande min åsikt ang. själva ämnet eller din person ;).

~Paul~

han slingrar sig som en orm..

jag har tydligt försökt mötas i frågan, jag har sagt att det finns massor med utövare som har nytta av en stor kniv, jag har dock själv inte nytta av en. jag har sagt att en machete är bättre än en liten kniv i amazonas, att en huggare är bättre i bambufälten eller sockerrörsfälten, där skulle en liten kniv vara tämligen meningslös.. så snacka inte om att inte vilja mötas.

jag tolkar detta som att du inte kan producera ett enda friluftstillfälle där en stor kniv är bättre än en liten. jag har nämligen lagt märke till att dom enda svar du ger när det gäller knivar är om det gäller detaljer som härdning, slipning, vinklar och design.. när det kommer till hantering blir du defensiv och vägrar svara på tydliga frågor.

du säger att jag inte svarar på frågor, att jag är otydlig och omöjlig.. visa att du är den bättre av oss och svara på en enda liten fråga om hantering: lista när är en stor kniv bättre än en liten kniv i friluftsliv eller i buschcrafting/överlevnad..
 
Vad används en samehuggare till? Fick jag välja mellan en liten och en stor kniv för att rensa en yta på vide ner till en bäck, skulle jag välja den stora kniven. På vilket sätt skulle en liten morakniv vara bättre än än huggare i det läget?

För övrigt, om det inte är snår som ska rensas, väljer jag alltid yxa + kniv + såg ;-)

Raskesven
 
Vad används en samehuggare till? Fick jag välja mellan en liten och en stor kniv för att rensa en yta på vide ner till en bäck, skulle jag välja den stora kniven. På vilket sätt skulle en liten morakniv vara bättre än än huggare i det läget?

För övrigt, om det inte är snår som ska rensas, väljer jag alltid yxa + kniv + såg ;-)

Raskesven

det är det här jag menar, varför skulle jag rensa vide ner till en bäck.. förstörelsen motiverar inte ändamålet och jag är säker på att man kan gå runt, på andra sidan eller en bit bort.. jag kan inte se en enda anledning till varför man skulle rensa vide ner till en bäck.. men, visst, skulle man nu rensa vide av någon outgrundlig anledning så är nog en huggare bättre, men varför?

fler tillfällen en stor kniv är att föredra.. om man av någon anledning vill klyva stubbar, om man vill klyva ved.. här vet jag att just Rasken hugger upp ganska mycket ved till sin kamin i sin kåta.. själv kan jag inte hitta en enda anledning att klyva ved när jag frilufsar för jag har varesig kåta eller kamin.
 
1. han slingrar sig som en orm..

2. jag har sagt att en machete är bättre än en liten kniv i amazonas, att en huggare är bättre i bambufälten eller sockerrörsfälten, där skulle en liten kniv vara tämligen meningslös.. så snacka inte om att inte vilja mötas.

3. jag tolkar detta som att du inte kan producera ett enda friluftstillfälle där en stor kniv är bättre än en liten
1. Den som har slingrat sig som en orm i åratal är du Patric.

2. Eftersom frågan som TS ställde var: "Stor kniv till vad" så tolkar jag det som att du härmed erkänner att stora knivar kan ha vissa fördelar gentemot små dito :).

3. Varför skulle jag producera något sådant? Det är inte det som frågan gäller. Du har nämligen fram tills detta inlägg inte velat erkänna stora knivars potentiella fördelar.

~Paul~
 
vad det gäller knivar så beror det på vilken teräng man ska vistas i, tittar man på knivar som urbefolkningen har så är dom anpasade för den terräng och föda dom äter. vistas jag i vanlig nordisk skog så ser jag ingen användning av en stor kniv, det finns tillräkligt med ved som inte behöver klyvas och jag har inga behov att ta ner stora träd, men om behovet uppstår så tar jag ner träd upp till 30 cm med morakniven (med rättteknik). i vanlig skog så behöver jag kniven till att lagamat, tälja framför elden, sprätta blåsor, öppna förpakningar. alltså så har jag en vanlig morakniv, den är inte bäst på någonting men det går att göra allt med.

om jag därimot vistas på förtundran i norra sverige där det enda som är bränbart, är sly så finns det ett behov av en större kniv har i enstakafall tagit med en större men för det mesta så åker en fällbar såg med i stället.

Det man märker när man håller kurser i överlevnad så är det dom med bristande erfarenhet av att vistas i skogen som har dom största knivarn, och när dom har en stor kniv så brukar dom oftas överarbeta sin vidskydd så det brukar ta längre tid för dom att skappa ett skydd än det tar för dom med normala knivar och dom gör av med mycket mera energi än små knivarna när dom skapar sina timmer skydd,
Dom med små knivar tänker innna dom börjar att jobb och tar bara så mycke träd som det behövs.

jonas
 
1. vad det gäller knivar så beror det på vilken teräng man ska vistas i, tittar man på knivar som urbefolkningen har så är dom anpasade för den terräng och föda dom äter.

2. om behovet uppstår så tar jag ner träd upp till 30 cm med morakniven (med rättteknik).

3. i vanlig skog så behöver jag kniven till att lagamat, tälja framför elden, sprätta blåsor, öppna förpakningar. alltså så har jag en vanlig morakniv, den är inte bäst på någonting men det går att göra allt med.

4. om jag därimot vistas på förtundran i norra sverige där det enda som är bränbart, är sly så finns det ett behov av en större kniv har i enstakafall tagit med en större men för det mesta så åker en fällbar såg med i stället.

5. Det man märker när man håller kurser i överlevnad så är det dom med bristande erfarenhet av att vistas i skogen som har dom största knivarn, och när dom har en stor kniv så brukar dom oftas överarbeta sin vidskydd så det brukar ta längre tid för dom att skappa ett skydd än det tar för dom med normala knivar och dom gör av med mycket mera energi än små knivarna när dom skapar sina timmer skydd,
Dom med små knivar tänker innna dom börjar att jobb och tar bara så mycke träd som det behövs.
1. Håller fullständigt med.

2. Visst. Varför inte. Dock skulle ett sådant jobb gå lättare med en rejäl huggare ;).

3. I ett sådant läge duger båda knivtyperna. Alla knivtyper är ju kompromisser.

4. Såg är inte alltid det mesta praktiska. När det gäller grövre sly och medeltjocka slanor så är en huggare avsevärt effektivare.

5. Så är det säkert. Det gäller att anpassa tiden, energiåtgången och behovet av rejält skydd. I vissa lägen kan ett rejälare skydd vara på plats. Frågeställningen har dock inte så mycket att göra med den aktuella frågan, nämligen om en stor kniv i vissa sammanhang är effektivare än en liten dito ;).

~Paul~
 
.........Många anser att det är lite makabert att samla på knivar, själv upplever jag det inte konstigare än att samla på ölburkar eller klubbmärken. Kritikerna slänger sig ofta med uttryck som; liten penis, knivslagsmål, illegalt, barnsligt/omoget samt resursslöseri
blabla012bf4.gif
.

Undertecknad håller förståss inte med
laughing-1.gif
.

~Paul~

Umgicks tidigare en del med några som jobbade som väktare, livvakter mm. De knivar som de beslagtagit på stan var Moror, "militärknivar typ Hobbex", IKEA köksknivar, skruvmejslar och liknande billigt. Absolut inga dyra, handgjorda eller dyra fabriksgjorda samlarknivar direkt.
 
3. Varför skulle jag producera något sådant? Det är inte det som frågan gäller. Du har nämligen fram tills detta inlägg inte velat erkänna stora knivars potentiella fördelar.

~Paul~

skitsnack, detta jag skrivit här har jag skrivit i inlägg tidigare i denna tråd och andra trådar, det är bara att gå tillbaka och kolla.. precis som med att du inte skrivit om överlevnad och du helt plötsligt hade skrivit om överlevnad men då var det tagit ur sitt sammanhang trots inlägget var från denna tråd. men du väljer att inte läsa vad jag skriver för att du är upptagen med att argumentera. jag har nu till skillnad från dig försökt komma ett steg längre medan du fortsätter att vända mina frågor emot mig och besvara med frågor.. du kan inte ens ge mig en vettig lista på tillfällen då en stor kniv är bättre än en liten.. jag hävdar att du inte har en susning om hur man hanterar en kniv, du kan bara diskutera vinklar och härdning, när det kommer till handhavande så har jag gång på gång visat på att jag har rätt, det var inte så länge sedan du trodde att det var omöjligt att skära slanor, det visade sig att jag hade rätt där oxå.. då plötsligt vände du från att det var omöjligt till att det var svårt att kapa 40 slanor..

kom igen nu, en liten lista, visa att jag har fel att att du inte bara kan vinklar och härdning, att du inte bara besvarar frågor med andra frågor.. släpp hörnstolpen och upp till bevis.
 
1. Håller fullständigt med.

2. Visst. Varför inte. Dock skulle ett sådant jobb gå lättare med en rejäl huggare ;).

3. I ett sådant läge duger båda knivtyperna. Alla knivtyper är ju kompromisser.

4. Såg är inte alltid det mesta praktiska. När det gäller grövre sly och medeltjocka slanor så är en huggare avsevärt effektivare.

5. Så är det säkert. Det gäller att anpassa tiden, energiåtgången och behovet av rejält skydd. I vissa lägen kan ett rejälare skydd vara på plats. Frågeställningen har dock inte så mycket att göra med den aktuella frågan, nämligen om en stor kniv i vissa sammanhang är effektivare än en liten dito .

~Paul~

2 jo det går väldigt bra med en stor kniv men här kommer vikt aspekten in

3. jo men oftast så är inte stor knivarnas slipvinkel gjorda för att tälja med och dom är inte smigiga att göra små grejor med t .ex. små skeddar och fiskestickor

4 det stämmer och sågen går lätt sönder vid sträng kyla ;)

5 det stod i något inlägg att stor knivarna var energisparand men det beror inte på kniven utan användaren om han kan hantera den rätt.
 
2 jo det går väldigt bra med en stor kniv men här kommer vikt aspekten in

3. jo men oftast så är inte stor knivarnas slipvinkel gjorda för att tälja med och dom är inte smigiga att göra små grejor med t .ex. små skeddar och fiskestickor

4 det stämmer och sågen går lätt sönder vid sträng kyla ;)

5 det stod i något inlägg att stor knivarna var energisparand men det beror inte på kniven utan användaren om han kan hantera den rätt.
Överens :).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar