Stor kniv till vad?

Snart är det påsk och familjen Humla är ute på sin första fisketur....

Ritade medans ni diskuterade knivar...
 

Bilagor

  • påskgemytpeter1959.jpg
    påskgemytpeter1959.jpg
    86.2 KB · Visningar: 406
1. precis som med att du inte skrivit om överlevnad och du helt plötsligt hade skrivit om överlevnad men då var det tagit ur sitt sammanhang

2. du väljer att inte läsa vad jag skriver för att du är upptagen med att argumentera.

3. jag har nu till skillnad från dig försökt komma ett steg längre medan du fortsätter att vända mina frågor emot mig och besvara med frågor..

4. du kan inte ens ge mig en vettig lista på tillfällen då en stor kniv är bättre än en liten..

5. jag hävdar att du inte har en susning om hur man hanterar en kniv, du kan bara diskutera vinklar och härdning, när det kommer till handhavande så har jag gång på gång visat på att jag har rätt,

6. det var inte så länge sedan du trodde att det var omöjligt att skära slanor, det visade sig att jag hade rätt där oxå.. då plötsligt vände du från att det var omöjligt till att det var svårt att kapa 40 slanor..

7. kom igen nu, en liten lista, visa att jag har fel att att du inte bara kan vinklar och härdning, att du inte bara besvarar frågor med andra frågor.. släpp hörnstolpen och upp till bevis.
1. I fallet överlevnad hade jag absolut föredragit en stor huggare. Om jag skrivit om det OT så ber jag om ursäkt. Dock är du kungen när det gäller OT ;).

2. Lustigt. Precis det anser jag att du håller på med.

3. Hänger inte med på det här påståendet. En diskussion brukar ju bygga på att utbyta åsikter, varvid man kan vända den andres argument emot honom själv.

4. Varför skulle jag presentera en "lista"? Återigen, det är inte det som frågeställningen går ut på.

5. Du har inte visat någonting alls, mer än att du är enveten och aldrig ger dig för argument hur träffsäkra de än är. Dessutom kommer du - precis som nu - med påståenden som du absolut inte har någon aning om. Vad vet du om min skicklighet i knivhantering? Har du sett mig hantera en kniv? Eller bygger din uppfattning på att jag inte har samma åsikter som du?

6. Nu förvränger du fakta. Jag har aldrig påstått att det är omöjligt att skära av slanor. Det jag var kritisk mot var att det går att göra med ett enda snitt. Jag fick då se en tveksam video. I mitt sinne handlade det inte om ett enda snitt, utan om en gungande rörelse fram och tillbaka. Jag påstår fortfarande att det är avsevärt effektivare att avskilja 40 slanor med en huggkniv än att skära av dem med en liten morakniv.

7. Vet inte hur många ggr jag skall bevisa att du har fel. Det har jag ju gjort från första början utan att du har accepterat det.

~Paul~
 
Jag ser att slanmaffian är ute! Får ger sig ut i skogen att som fritidsnöje skära eller hugga slanor på rakt ackord men att optimera och prioritera vissa element i ens friluftsliv är en del av tjusningen. Det är även en del av tjusningen att sedan diskutera valen med varandra, rätt ställs mot rätt. Vem har mest rätt? Ett vanligt knep att ta till vid dessa diskussioner för att skydda sin bergfasta ståndpunkt från kritik är att slänga sig med termer som överlevnad eller ännu hellre överlevnadssituation. Kalla mig gärna döv men av någon anledning brukar det bara vara de amerikainfluerade storknivsanhängarna som använder sådana termer i knivdiskussioner.

Det finns många filmer på kompetent folk som använder små knivar till att göra det mesta. Det jag har sett av storknivsanhängare i knivhanteringsväg har mest liknat ankskit tyvärr, det måste finnas kompetent folk som bär stor kniv men jag har ännu inte sett någon sådan filur. Kompetent folk med machete har jag sett men inte med stor kniv som sagt.
 
1. I fallet överlevnad hade jag absolut föredragit en stor huggare. Om jag skrivit om det OT så ber jag om ursäkt. Dock är du kungen när det gäller OT ;). .

två fel rättfärdigas av ett annat.. om du nu kritiserar mig för ett beteende så borde väl du vara en bättre människa och stå över sådant beteende.. tycker man?

4. Varför skulle jag presentera en "lista"? Återigen, det är inte det som frågeställningen går ut på.

min frågeställning går ut på att du producerar en lista.. att du släpper hörnstolpen och kommer med i matchen.

5. Du har inte visat någonting alls, mer än att du är enveten och aldrig ger dig för argument hur träffsäkra de än är. Dessutom kommer du - precis som nu - med påståenden som du absolut inte har någon aning om. Vad vet du om min skicklighet i knivhantering? Har du sett mig hantera en kniv? Eller bygger din uppfattning på att jag inte har samma åsikter som du?

nu är det så att du inte levererat ett enda träffsäkert bevis och jag försöker få dig att just göra detta.. när det gälelr din skicklighet med kniv så har jag naturligtvis inte en aning men jag har mina missstankar med tanke på att du inte känner till basic hantering av kniv samt att du vägrar tala om föör mig när en stor kniv är bättre än en liten vid friluftsliv eller buschcraft/ överlevnad.

6. Nu förvränger du fakta. Jag har aldrig påstått att det är omöjligt att skära av slanor. Det jag var kritisk mot var att det går att göra med ett enda snitt. Jag fick då se en tveksam video. I mitt sinne handlade det inte om ett enda snitt, utan om en gungande rörelse fram och tillbaka. Jag påstår fortfarande att det är avsevärt effektivare att avskilja 40 slanor med en huggkniv än att skära av dem med en liten morakniv.

nä just det.. du skrattade lite hånfullt tills du blev överbevisad och vände resonemanget till att det inte går fortare att skära 40 slanor.. var detta en av dom berömda gångerna du hade rätt?


7. Vet inte hur många ggr jag skall bevisa att du har fel. Det har jag ju gjort från första början utan att du har accepterat det.

~Paul~

tja, du kan ju börja med en gång.. du har haft fel gällande rubbet hittills, utom ifall det gäller härdning och vinklar..

trots massor med inlägg vägrar du svara på en enkel fråga, du slingrar dig och kommer med motfrågor.. kan du nu vara så snäll att skriva en lista med tillfällen en stor kniv är bättre än en liten kniv vid friluftsliv eller buschcraft/ överlevnad.. eller är det för svårt?

jag kan hjälpa till lite igen.

1. har man en kåta eller tält med kamin så behöver man spänta ved och då är en stor kniv bättre än en liten.

2.

3.

4.

osv...
 
1. Ett vanligt knep att ta till vid dessa diskussioner för att skydda sin bergfasta ståndpunkt från kritik är att slänga sig med termer som överlevnad

2. Det finns många filmer på kompetent folk som använder små knivar till att göra det mesta.

3. Det jag har sett av storknivsanhängare i knivhanteringsväg har mest liknat ankskit tyvärr, det måste finnas kompetent folk som bär stor kniv men jag har ännu inte sett någon sådan filur.
1. Håller med. Av den anledningen så var min önskan att hålla sig till ämnet, dvs frågan: "Stor kniv till vad."

2. Håller med igen.

3. Något som större knivar är bra på är att klyva och spänta ved. Sedan finns förståss mer eller mindre skickliga utövare ;): http://www.youtube.com/watch?v=BcdeXloL8Ck

Ontario RTAK II:
http://www.youtube.com/watch?v=M0ilTWMZnMs&feature=channel

Busse BM:
http://www.youtube.com/watch?v=IwGj0yyVV_4

http://www.youtube.com/watch?v=lcUCcnBCRsU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=qaBuVLpbI60&feature=related

Ang Khola 12 kukri:
http://www.youtube.com/watch?v=REb0WUDoxHo&feature=related

~Paul~
 
Jag ber om ursäkt om jag för en gångs skull gjorde mig skyldig till att gå OT.

Jag har vid upprepade tillfällen uppgett vad jag anser vara stora knivars fördelar. Det må kanske inte handla om en hel lista. En lista som du plötsligt kräver av någon anledning. Kärnfrågan är (återigen) varför det över huvud taget finns stora knivar, eller som TS uttryckte det (igen): "Stor kniv till vad?"

Jag har aldrig påstått att en liten kniv är värdelös. Den har många fördelar. Men det finns fördelar med en större kniv också.

I övrigt så frågar du efter samma saker om och om igen, trots att jag redan svarat på dem. Din antydan att jag inte kan hantera en kniv är ganska komisk. Du är väldigt bra på att hävda saker utan att ha belägg för dem.

Och återigen. Jag har aldrig sagt att det inte går att skära av 40 slanor. Däremot så skrev jag att jag inte tror på att det går att göra med ett enda snitt med en morakniv. Något som inte blivit bevisat trots din video.

Jag önskar verkligen att du lär dig läsa så att jag slipper upprepa mig gång på gång och svara på samma frågor som jag svarat på tidigare.

~Paul~
 
Busse BM:
http://www.youtube.com/watch?v=IwGj0yyVV_4
Så har jag tex. gjort sedan "urninnes" tider, ingen vanlig syn i skogen då inte många kan eller begriper sig på en stor kniv, och klyver med yxan som jag slipper ta med.
Övriga videos fortsätter i samma stil, se och lär, om det inte setts förut.
Ja, den tekniken är effektiv på slanor. I det här fallet var träet ganska hårt och segt. En slana brukar inte ge mig samma typ av svårigheter. Går på sekunder ;). Jag brukar hugga två "kilar" från var sin sida, knäcka slanan och hugga av den med ett enda hugg uppifrån. Det gäller dock att se upp så att kroppen och motsatta armen inte är i vägen. Jag brukar lägga den icke verksamma armen runt bältet på ryggen.

~Paul~
 
Har låtit vpl bygga faschiner med hjälp av faschinkniv, byggbockar, järntråd. L 3,5m, diameter 0,4-0,5m, antal 250.
Samtliga vpl hade arbetshandskar och klagade efter uppgiftens lösande på ont i händer och handleder. Arbetet tog ca 10h för en reducerad pluton.
Min medhjälpare och jag byggde ett 15 tal med hjälp av morakniv och ovanstående hjälpmedel minus faschinkniv. Vi hade inte ont i hand eller handled efteråt. (Utrullat stäckmetallnät framstår efter en dylik övning som synnerligen praktiskt......)
Har röjt lägerplats i djungel med hjälp av manchete, rätt mycket huggande, kändes i hand och handled efteråt.
Vid utländsk överlevnadskurs hade kurskollegor med sina kuri, vilken användes i djungeln. Vi såg ingen fördel jämfört med billig manchete som dessutom kunde brukas för att gräva med......
Som jag ser det diskuteras gärna härdning och stålsorter men väldigt lite verkstad......trots allt är det redskap vi talar om......
 
Har låtit vpl bygga faschiner med hjälp av faschinkniv, byggbockar, järntråd. L 3,5m, diameter 0,4-0,5m, antal 250.
Samtliga vpl hade arbetshandskar och klagade efter uppgiftens lösande på ont i händer och handleder. Arbetet tog ca 10h för en reducerad pluton.
Min medhjälpare och jag byggde ett 15 tal med hjälp av morakniv och ovanstående hjälpmedel minus faschinkniv. Vi hade inte ont i hand eller handled efteråt.
Har röjt lägerplats i djungel med hjälp av manchete, rätt mycket huggande, kändes i hand och handled efteråt.
Vid utländsk överlevnadskurs hade kurskollegor med sina kuri, vilken användes i djungeln. Vi såg ingen fördel jämfört med billig manchete som dessutom kunde brukas för att gräva med......
Som jag ser det diskuteras gärna härdning och stålsorter men väldigt lite verkstad......trots allt är det redskap vi talar om......
Alltså, vad som tydligen inte framgått tillräckligt mycket från min sida är att det hela tiden handlar om kompromisser. En stor kniv är en utmärkt kompromiss. Den är inte en machete, den är inte en liten morakniv, den är inte en såg men den klarar många varierande uppgifter hyffsat väl.

När folk använder fel teknik, oavsett redskap så får de värk eller förslitningsskador. Att hugga med en machete eller stor huggare är något man bör träna på, liksom att skära med en liten morakniv. Konstigt att folk använder så mycket tid på att få in rätt teknik med en liten kniv och så lite tid på att lära sig hantera en stor kniv ;).

~Paul~
 
Jag ber om ursäkt om jag för en gångs skull gjorde mig skyldig till att gå OT.

Jag har vid upprepade tillfällen uppgett vad jag anser vara stora knivars fördelar. Det må kanske inte handla om en hel lista. En lista som du plötsligt kräver av någon anledning. Kärnfrågan är (återigen) varför det över huvud taget finns stora knivar, eller som TS uttryckte det (igen): "Stor kniv till vad?"

släpp ursprunget i tråden, det handlar om helt andra saker nu, jag har oxå valt att ta bort personangreppen i inläggen eftersom dom inte intresserar mig längre, jag vill att vi koncentrerar oss på den egentliga frågan, och det är inte den frågan som ställdes i första inlägget utan min fråga som du vägrar att besvara.

jag vet att du sagt att vid rensning av sly, överlevnad och bivackbyggnad är en stor kniv att föredra.. du är dock relativt ensam om detta, tittar man på dom flesta andra här så anser dom precis som jag att dessa arbeten går lika bra eller bättre att utföra med liten kniv. nja, just rensning av sly är nog bättre med en stor kniv, inte för att jag för mitt liv kan förstå varför man rensar sly med kniv..

jag önskar att du kommer med andra exempel som visar på att man vid friluftsliv eller buschcraft/överlevnad har mer nytta av en stor kniv än en liten..
 
jag tror oxå på att använda rätt verktyg till rätt arbete, i djungeln hade jag oxå valt machete, i sockerrörsplantagen en för ändamålet framtagen huggare precis som jag inte filear fisk med min morakniv och framförallt hemma i köket där jag använder massor med knivar, bland annat en handsmidd 35 cm kockkniv.. därför ser jag inget relevant användningsområde för en stor kniv framför en mindre kniv när det gäller friluftsliv eller buschcraft/ överlevnad hemma i sverige.. (undantaget raskens kamin då)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar