Sprit på turen

Nordesjö; sa:
Man kan ju tycka att det är en smula hycklande att i princip hävda att du kan dricka öl för att det är gott, medan vi INTE kan dricka whisky för att det är gott.

Vad jag har vill ha sagt är att det finns alkoholfria alternativ som smakar lika bra, även till Whisky. Har du provat någon gång? Väljer man då alternativet med alkohol är det inte enbart för smakens skull.

Nordesjö; sa:
Det är klart att det finns en njutning i att dricka alkohol och må gott av giftets effekter, men mängden man eventuellt konsumerar till fjälls är så liten att det verkliga självbedrägeriet vore att påstå att det INTE är smaken man njuter av utan fyllan.

Jag har aldrig rackat ner på någon av er för att ni konsumerar för stora mängder när ni er ute (om du inte är en av danskarna jag mötte). Tydligen väldigt känsligt för många det här, och många ömma tår. Vill jag själv njuta vill jag vara fri från droger när jag är ute. Först då kan jag ta till mej alla intryck till 100%. Som någon (du?) sa tidigare i annan tråd så är naturupplevelsen min verklighetsflykt och det är fullt tillräckligt för min del.

/g
 
strand; sa:
Vill jag själv njuta vill jag vara fri från droger när jag är ute. Först då kan jag ta till mej alla intryck till 100%.

Jag klarar av att ta in alla intryck under dagen och ta en god Whisky på kvällen.

Och vad gäller Whisky så tror jag inte på alkoholfria alternativ. Lika litet som jag skulle dricka den i cask strength (60%) som en del gör.

Whiskyns smaker frigörs som bäst vid 30% alkohol. Så om du har en 40-procentig whisky så skall du hälla i ca 1/3 vatten i den för att få maximalt med smaker.

På samma sätt som ölen smakar mest mellan 4 och 4.5% alkohol.

mvh Christian
 
bortse från faktumet att det är tufft emd sprit..

jag undrar.. hur "nerdrogad" blir man av en 6:a wirre på kvällskvisten.. är det inte till och med så att man kanske ökar förmågan att ta in intryck samt att njutningen av en wirre är ett intryck i sig..

angående alkoholfria alternativ, tyvärr gör sällan alkoholfria alternativ i den klassen som är intressant. de flesta alkoholfria alternativen ligger i lågbudgetområdet och är därför lika intressant som dess motsvarighet med alkohol, inte alls!!

snälla, finns det ett alkoholfritt alternativ till en MacAllan eller en flaska Amarone Allegrini eller liknande så blir jag glad, för mig har alkoholen inget egenvärde..
 
Re: bortse från faktumet att det är tufft emd sprit..

-Patric-; sa:
angående alkoholfria alternativ, tyvärr gör sällan alkoholfria alternativ i den klassen som är intressant. de flesta alkoholfria alternativen ligger i lågbudgetområdet och är därför lika intressant som dess motsvarighet med alkohol, inte alls!!

Ja tyvärr är det så. Kanske därför så många blir skrämmda när man nämner alkholfria alternativ. Jag handlar inte på systemet men är ganska säker på att de tar in hyffsade alternativ om det visar sig att efterfrågan är större.

Har själv hittad alternativ till det mesta när man varit över i Tyskland. Men billiga är de inte.
 
Re: Re: bortse från faktumet att det är tufft emd sprit..

strand; sa:
Har själv hittad alternativ till det mesta när man varit över i Tyskland. Men billiga är de inte.

är smaken jämförbar så bör ju priset vara detsamma, man lägger inte 500spänn på en flaska wirre eller rötjut för att bli packad, det kan man bli för mindre pengar.. det är därför jag underar om det finns alternativ i den klassen?
 
marcus959; sa:
Hej

Brukar ni ta med er sprit på vandringar, och i så fall vilken sort och hur mycket. Hur stark sprit tar ni med er, med tanke på vikten så vore det ju smart att ta typ 80%ig än 40%.


Det är nog mycket effektivare. Själv föredrar jag gas.
Eller HAR jag missuppfattat något?
 
strand; sa:
Vad jag har vill ha sagt är att det finns alkoholfria alternativ som smakar lika bra, även till Whisky. Har du provat någon gång? Väljer man då alternativet med alkohol är det inte enbart för smakens skull.

Jag dricker alkoholfria alternativ dagligen.
Dock inte till whisky, det har jag aldrig provat.
Alkoholfri öl har jag provat, och det smakar lite blaskigt - men det finns det ju vanlig öl som gör också. Samma sak med vin.

Sen är jag ganska kräsen vad gäller smaken, och eftersom utbudet MED alkohol är betydligt större är det lättare för mig att hitta en smak som jag tycker om.

Men frågan är varför jag skulle dricka ett alkoholfritt alternativ? Jag dricker ju inte ett alkoholfyllt alternativ till mjölk till maten när jag känner för det...
Dessutom är ju de alkoholfria alternativen "konstgjorda". Man försöker på konstgjord väg efterlikna smaken hos en produkt som får sin smak genom fermenteringsprocessen UTAN någon fermentering. Vill du inte ha fermenteringen, välj en annan produkt! Och om konsumtionen ändå är så liten att det alkoholhaltiga alternativet inte påverkar kroppen, varför då välja alkoholfritt?

Jag konsumerar inte sockerfritt godis, fettfria chips, sockerfri läsk, koffeinfritt kaffe, nikotinfritt snus osv av samma anledning. Det är som en berg-och-dalbana för åksjuka, utan berg och dalar.
Själv väljer jag antingen eller.

Det verkar finnas lika många som är rädda för alkohol (oavsett dos) som det finns folk som är rädda för alkoholfritt (oavsett smak).
[Ändrat av Nordesjö 2005-05-18 kl 17:15]
 
Raskesven; sa:
Kul? Så värst kul typ blir man inte på en liten hutt. För min del handlar det om smaken och att den lille värmer till när man någon kväll känner sig ruggig. 30 cl rymmer min plunta, vilket inte ger någon direkt fylla utspritt över en flerveckorsvandring, särskilt som vi är två stycken som delar på den.

Raskesven


Trams, du dricker upp allt på en gång och vägrar att bjuda vilket resulterar i mongofylla på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
ia80 Sprit i PET-flaska Friluftsmat 24
... Avlånga sprit-/gaskök? Friluftsmat 27
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 12
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22

Liknande trådar