Sprit på turen

"Jag har alltid med mig en plunta med cognac för den händelse jag skulle bli biten av en orm. För säkerhets skull har jag också alltid med mig en liten orm."

W C Fields, amerikansk komiker (1879-1946)
 
marcus959; sa:
Hej

Brukar ni ta med er sprit på vandringar, och i så fall vilken sort och hur mycket. Hur stark sprit tar ni med er, med tanke på vikten så vore det ju smart att ta typ 80%ig än 40%.

Ja!

Brukar ha ungefär en halv liter god Konjak eller Whisky i en nalgeneflaska. Tar också med lite honung, det värmer gott med honungsthe och en skvätt en råkall kväll på fjället :).
 
Absint, whisky eller gammeldansk beroende på vad som finns hemma för tillfället. Detta paras emellanåt ihop med en god havanna vid lägerplatsen, annars röker jag aldrig. Utom på bröllop, kräftskivor och andra festliga tillfällen förstås!
 
Re: Pulvervin

Vandrare; sa:
Trekking Mahlzeiten Rotwein-Instantpulver:

bild

Rödvin i pulverform, 9,27 % Alkohol. Finns på Globetrotter, 3.45 euro för 2dl.

Självklart måste man även ha ett hopfällbart glas av lexan.

bild

Någon som testat?

Klart häftigt! Men för den UL-medvetne som söker GPG är väl fortfarande whiskey att föredra på grund av den högre alkoholhalten. :)

Själv har jag alltid whiskey med. Dock inte i nalgeneflaska. I vart fall de varianter jag har hemma är inte täta nog för alkoholhaltigt innehåll. En 50 cl petflaska är att föredra. Även om jag föredrar de mer smakrika varianterna kör jag med lättare blended på fjällturerna. Allt smakar så mycket mer efter en dag eller 2 på fjället. Till exempel en kraftig Islay blir rena rama explosionen i gommen.

Whiskey till den varma chokladen innan man hoppar i sovsäcken är ljuvligt. Dessutom värmer man upp sovsäcken snabbare om man dricker lite sprit (eller?? :) ).

Och efter en topptur, eller ett ordentligt pass sitter det fint med en whiskey och en cigarr!

Åså är det bra så man inte blir dålig i halsen. Eller dålig i magen. Eller för att desinficera. Tror jag har konstant munsår när jag är ute. :)

Peter, lätt packad :)

[Ändrat av pal2 2005-05-17 kl 20:19]
 
Har gärna med mig Gammel dansk, Jägermeister, wiskey (skotsk singel malt) eller irländsk wiskey (till irish coffee).
Har inför sommaren köpt wiskey med cask strength, ca 60%, då häller man i en skvätt kallt vatten.

Och så lite mörk choklad till wiskeyn...

/Ulf
 
Om man nu måste släpa med sig alkoholhaltiga drycker upp på fjället är det självklart whiskey i fickplunta som gäller. Lagavulin, Laproigh eller en 18 årig McAllan! Smakar mumma i kaffet efter en tung dags vandring...

Har även släppat med mig bärs som en "segerpremie" vid toppbestigningar. Ej att rekommendera för UL:aren!
 
Tillhör dem som är ute i naturen för att njuta. Med öppna sinnen och en kropp som mår bra, utan konstgjord hjälp av droger.

Att dricka sprit och/eller använda andra droger för att det är gott är värdens sämsta bortförklaring. Vill man ha något som man tycker om finns det så mycket annat att välja på, utan att man blir ”blockerad”.

/g
 
Gauffins dubbelblandning

På en av mina första vandringar fanns en flaska Gauffins dubbelblandning med i packningen.

Hittar den till min fasa inte längre på Bolaget :(
 
strand; sa:
Att dricka sprit och/eller använda andra droger för att det är gott är värdens sämsta bortförklaring. Vill man ha något som man tycker om finns det så mycket annat att välja på, utan att man blir ”blockerad”.

Yeah right. Du dricker då inte heller kaffe antar jag.

Om jag tycker att Whisky är gott och vill ha en liten sådan på kvällen så är det något som du inte har med att göra.

Man blir knappast 'full' eller 'blockerad' (vad du nu menar med det) av 2 cl, men gott är det. Kanske är det du som är blockerad i ditt synsätt. Kanske är det så att din åsikt inte är allmängiltig och vi andra kanske har andra orsaker till det vi gör än du har.

men du har säkert rätt i att det du tycker är RÄTT.
 
Självklart värmer alkohol. Det varma blodet från de centrala delarna av kroppen tillåts cirkulera ut i armar ben och ut mot huden så vist känns det varmare. Fast sen att man kan råka ut för en almännedkylning får ses som en ovidkommande bisak, för ingen har väl dött av en för låg kroppstemperarur... Sen har ju alkoholen den positiva egenskapen att om du börjar blöda så blöder du mer så smuts och annat lättare sköljs bort ;)
 
chralm; sa:
Yeah right. Du dricker då inte heller kaffe antar jag.

Om jag tycker att Whisky är gott och vill ha en liten sådan på kvällen så är det något som du inte har med att göra.

Man blir knappast 'full' eller 'blockerad' (vad du nu menar med det) av 2 cl, men gott är det. Kanske är det du som är blockerad i ditt synsätt. Kanske är det så att din åsikt inte är allmängiltig och vi andra kanske har andra orsaker till det vi gör än du har.

men du har säkert rätt i att det du tycker är RÄTT.

Jodå, jag dricker kaffe, men inte så pass mycket att jag blir berusad. Jag dricker öl också. Finns helt alkoholfritt och det dricker jag för det är gott. Att det är alkoholen som är god kan du bara lura dej själv med.

Vil du dricka sprit har jag väl aldrig försökt hindra dej, eller vad menar du?

Nej du blir inte vad du kallar full av en mindre mängd mängd alkohol men du blockerar likaväl dina sinnen. Varför och till vilken nytta? Livet är ju så skönt att leva utan att konstra till det.
 
strand; sa:
Tillhör dem som är ute i naturen för att njuta. Med öppna sinnen och en kropp som mår bra, utan konstgjord hjälp av droger.

Att dricka sprit och/eller använda andra droger för att det är gott är värdens sämsta bortförklaring. Vill man ha något som man tycker om finns det så mycket annat att välja på, utan att man blir ”blockerad”.

/g

Att i sovsäcken, trött av en hård dags vandring, innan man sommnar känna verkningen av 2 - 4 cl bränd dryck är en njutning. Känslan av dropparna när de når ner i tårna är en naturuplevelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
ia80 Sprit i PET-flaska Friluftsmat 24
... Avlånga sprit-/gaskök? Friluftsmat 27
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 12
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22

Liknande trådar