Sprit på turen

Om dina sinnen blir blockerade och njutningsfaktorn försvinner pga. en wirre på kvällskvisten så måste du antingen ha århundradets sämsta ölsinne eller så har du missförstått innebörden av njutning...
 
strand; sa:
Jodå, jag dricker kaffe, men inte så pass mycket att jag blir berusad. Jag dricker öl också. Finns helt alkoholfritt och det dricker jag för det är gott. Att det är alkoholen som är god kan du bara lura dej själv med.

Om alkoholen överhuvud taget har en effekt (vilket du och andra verkar överens om - oavsett vilken effekten är), så är det kanske DEN effekten folk gillar, snarare än dåliga argument om att ren sprit skulle smaka gott.

Att argumentera emot alkohol med "sprit smakar illa"-resonemang faller ju platt om en stor del av grejen med att folk dricker är att bli snurriga.

Nej du blir inte vad du kallar full av en mindre mängd mängd alkohol men du blockerar likaväl dina sinnen. Varför och till vilken nytta? Livet är ju så skönt att leva utan att konstra till det.

Visst.. alkohol blockerar vissa grejer men erbjuder istället andra. Vill man vara i toppform och maximalt fokuserad dricker man kanske hellre vatten eller kaffe, men vill man ligga vid tältet och slappna av skulle nog jag välja whiskeyn. Det verkar mysigt.

Honungste och en mun whiskey.. mmm gott :)

MVH
 
Blockerade sinnen/trötthetstrippar

Åh herregud, är det bara jag som är postmodern när jag anser att "sinnena" är något i högsta grad plastiskt? Sällan har jag haft så lyriska naturupplevelser som när jag sprungit mig riktigt trött, och alla "sinnen" lever sitt eget liv i trötthetsdimman.
Eller mitt i natten, när man nattfiskar t ex, så bidrar tröttheten i allra högsta grad till upplevelsen, även om man säkert skulle kunna påstå att "sinnena" är "blockerade". Livsfarligt att sätta sig i en bil då iaf.

Nä, jag brukar inte dra med sprit ut, men bjuder någon så inte tackar jag nej. Lämnar spriten mest för att jag tycker att den smakar bättre hemma; på samma sätt som det är godare med flottig hamburgare än med fläskfilé efter vinterfjällturen. "Sinnena" är liksom "blockerade" av all natur...
 
-Patric-; sa:
glöm inte det viktigaste, sprit är tufft!!

*fniss*

jo då, det är jättetufft

Träffade tre tuffa danskar under en vårvandring med sex liter rödvin som de konsumerade under eftermiddagen vid lägerelden. Alla hade slocknat innan klockan sju på kvällen. Men det lär ju också vara en naturupplevelse.
 
strand; sa:
chralm; sa:
Yeah right. Du dricker då inte heller kaffe antar jag.

Om jag tycker att Whisky är gott och vill ha en liten sådan på kvällen så är det något som du inte har med att göra.

Man blir knappast 'full' eller 'blockerad' (vad du nu menar med det) av 2 cl, men gott är det. Kanske är det du som är blockerad i ditt synsätt. Kanske är det så att din åsikt inte är allmängiltig och vi andra kanske har andra orsaker till det vi gör än du har.

men du har säkert rätt i att det du tycker är RÄTT.

Jodå, jag dricker kaffe, men inte så pass mycket att jag blir berusad. Jag dricker öl också. Finns helt alkoholfritt och det dricker jag för det är gott. Att det är alkoholen som är god kan du bara lura dej själv med.

Vil du dricka sprit har jag väl aldrig försökt hindra dej, eller vad menar du?

Nej du blir inte vad du kallar full av en mindre mängd mängd alkohol men du blockerar likaväl dina sinnen. Varför och till vilken nytta? Livet är ju så skönt att leva utan att konstra till det.
Låter som något ur IOGT-NTO's propaganda.
Dessutom är det en fysisk omöjlighet att tycka att avalkoliserad öl är gott :p
 
På tåget hem från Kiruna, hamnade jag i samm liggvagn som tre 17-åriga killar. De hade med sig en 'blå skeppet' tillbaka med hem !!!. Nä, de drack egentligen inte själva men då de var ute för att fiska kunde en flaska underlätta i kontakten med den lokala inhemska befolkning vilka sedan generationer tillbaka åtnjöt fiskerätten.

En knapp kvarting var således obrukad, den delades broder och systerligt mellan kupens gäster (varav två var brudar från fjället). Minnet av dessa tre sjuttonåringar som tillsamans med tonvis av fiskeutrusting släpar med sig några halvrör för att kunna njuta av fritt fiske har bitit sig fast i minnet.

Visst kan sprit vara till nytta på turen.
 
orren86; sa:
Låter som något ur IOGT-NTO's propaganda.
Dessutom är det en fysisk omöjlighet att tycka att avalkoliserad öl är gott :p

IOGT-NTO???

Jag tycker inte om droger (undantag kaffe då) eftersom jag inte har något behov av dem. De tillför mej helt enkelt inget. Tvärtom. Sen kan det gälla alkohol, heroin, amfetamin indiantobak eller vad f-n du vill.

Förklara gärna det här med det fysikt omöjliga med att tycka om alkoholfritt öl. Blandar du ihop det med lättöl eller annat?
 
strand; sa:
Jag dricker öl också. Finns helt alkoholfritt och det dricker jag för det är gott. Att det är alkoholen som är god kan du bara lura dej själv med.

Man kan ju tycka att det är en smula hycklande att i princip hävda att du kan dricka öl för att det är gott, medan vi INTE kan dricka whisky för att det är gott.

Det är klart att det finns en njutning i att dricka alkohol och må gott av giftets effekter, men mängden man eventuellt konsumerar till fjälls är så liten att det verkliga självbedrägeriet vore att påstå att det INTE är smaken man njuter av utan fyllan.
 
soderkisen; sa:
Om man nu måste släpa med sig alkoholhaltiga drycker upp på fjället är det självklart whiskey i fickplunta som gäller. Lagavulin, Laproigh eller en 18 årig McAllan! Smakar mumma i kaffet efter en tung dags vandring...

Har även släppat med mig bärs som en "segerpremie" vid toppbestigningar. Ej att rekommendera för UL:aren!


Varför förstöra wiskey och kaffe genom att blanda. Mångårig lagring och förfining av whisky för att den ska smaka precis som den ska och sen hälla i kaffe! En stark whiskey ska spädas med några droppar friskt kallt vatten för att smaken och doften ska blomma ut.

Det är också en konst att koka kaffe och få det att smaka så bra som möjligt. Finns flera trådar om det här på utsidan.se.

Näe. Låt oss dricka dessa drycker och njuta dem var för sig. Men det är klart, alla tycker inte som jag.

// Emst - kaffeälskare och fin-whiskey smakare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
ia80 Sprit i PET-flaska Friluftsmat 24
... Avlånga sprit-/gaskök? Friluftsmat 27
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
sm7vqi Pris gas vs T-sprit Friluftsmat 1
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 12
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22

Liknande trådar