Några frågor till de som vandrat mycket och har erfarenhet:
(...) Jag är lite nyfiken samt vill ha tips, vill ha låg vikt samtigt hyfsat pris vilket verkar vara omöjligt att hitta om man vill ha bra prylar.
Vilket tält använder ni?
Sover helst utan, så jag har hattat med diverse improviserade lösningar - från bättre och sämre bivacksäckar, enkla skynken (som numera kallas "tarp", men det visste jag inte då ), till multisportarnas Sup´air i fallskärmstyg (under kilot, men alltför ömtåligt i långa loppet). Det var lättvandrat, men valet av sovplats krävde omsorg och innebar en del begränsningar .
Tills de riktigt lätta "riktiga" tälten började komma. Efter rätt långa våndor slog jag så småningom till på en Helsport Superlight 1-2 och är helnöjd. Det har skrivits mer om tältet på Forum, om du använder sökfunktionen, både positivt och kritiskt. Själv sover jag fortfarande helst utan, så fort det går
Vad väger det?
940 gram, plus några extra gram för ett fåtal tuffare markpinnar jag bytt till för att bättre klara skiftande markförhållanden. En bit "bubbelplast", stor som tältgolvet, följer oftast med som skydd för tältgolvet och förstärkning mot markkylan.
Hur packar ni tältet när ni vandrar i svenska fjällen(3-5 dgr)? (tält verkar vara skrymande trots låg vikt)
Mitt tält ät inte alls skrymmande . Packar till en smal rulle, som får plats i ena nät-sidofickan, på min ryggsäck, alt. i den elastiska "kängurufickan" på dess framsida. Tältet är ju ofta vått och/eller grusigt, så jag vill inte ha det "jäsande" inne i ryggsäcken.
Vilken ryggsäck använder ni? Vad väger den? Stl?
Till sommarturer upp till en vecka, med mat och tält men utan andra inslag än vanlig vandring: Osprey Exos 34, 960 g. Den rymmer nog lite med än de angivna 34 litrarna, och en del saker får hänga utanför, fr a såklart liggunderlaget (skaffade Exos 58 först, men den var mycket för stor i sådana sammanhang).
Till senaste kamvandringen i Tatra i oktober, med isyxa, stegjärn etc, men med bivacksäck i st f tält och mat för bara några dagar i stöten: Mountain Hardwear Scrambler ULT30, 400 g. Inte självklart om de 560 grammens skillnad varit värda den minskade bekvämligheten (inga utanpåfickor etc).
Vilken sovsäck använder ni (juli-augusti)?
Vad väger den?
Två specialbeställda dunsäckar från Roberts.pl, 600 resp. 400 g, som används i olika kombinationer beroende på breddgrad och höjd över havet. Är det kallt med risk för kondenansamling, tycker jag det är mer hanterligt att ha två tunnare säckar - de blir lättare att torka ur. För en kortare sommartur med överblickbar väderprognos som inte hotar med ovanlig kyla, lärde jag mig efter ett tag att jag kunde lita på 600-säcken ensam (i fjällen som i Karpaterna).
Vilket liggunderlag har ni? Vad väger det?
Thermarest Z-lite Sol, 360 g, "äggkartongen", numera med alu-beläggning. Praktiskt med vikning, över förväntan varmt, men stort minus för den ilsket gula färgen, som drar till sig objudna gäster. Jag har ibland fått skaka ut både rinnande och frusen kondens ur "groparna" på morgonen, och tänkt att detta nog skonar dunsovsäcken från fukt en helt del.
Senast ändrad: